2022-12-06, 19:21
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Kan det va så att det råder en epidemi av en mystisk sjukdom som bryter ner immunförsvaret på våra arma barn? Det verkar ju onekligen så eller?

Jag menar, när jag var barn för ca 30 år sedan var jag sjuk kanske en till två gånger per år och i min klass på ca 25 pers kanske en person var sjuk varje vecka eller ingen. Nån gång när det var nåt riktigt influensa -utbrott eller liknande så kanske 3-4 var borta men det var ovanligt.

Idag. Folk på jobbet vabbar vartenda vecka!! Ungarna hinner inte bli friska innan de blir sjuka igen. Och det är verkligen ALLA som har barn som vabbar. Lyckas nån av dom mor förmodan jobba en hel vecka utan vabb så är dom stolta som om de vunnit OS guld.
Hur har det kunnat bli så? Och kommer det fortsätta eskalera? Kommer alla barn ligga på intensiven snart? Kommer svenska folket dö ut?
Citera
2022-12-06, 19:24
Medlem
okok1s avatar
RS-virus?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/okad-spridning-av-av-rs-viruset
Citera
2022-12-06, 19:27
Bannlyst
Det beror på att ungarnas självkänsla är för låg. Låg självkänsla skapar sämre immun-försvar då hjärnan prioriterar kortvarig överlevnad istället för långvarig överlevnad. Kortvarig överlevnad innebär höga nivåer av stresshormoner. Höga nivåer av stresshormoner sänker immunförsvaret.

Inga föräldrar tar ansvar idag, ansvar skapar trygghet, trygghet höjer självkänslan, hög självkänsla leder till starkt immun försvar, starkt immunförsvar leder till att befolkningen överlever.

Tar ingen ansvar så, aaa, du fattar...

Att ta ansvar vill ingen göra då man måste "offra sig för andra", det kallas diciplin.
Citera
2022-12-06, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Kan det va så att det råder en epidemi av en mystisk sjukdom som bryter ner immunförsvaret på våra arma barn? Det verkar ju onekligen så eller?

Jag menar, när jag var barn för ca 30 år sedan var jag sjuk kanske en till två gånger per år och i min klass på ca 25 pers kanske en person var sjuk varje vecka eller ingen. Nån gång när det var nåt riktigt influensa -utbrott eller liknande så kanske 3-4 var borta men det var ovanligt.

Idag. Folk på jobbet vabbar vartenda vecka!! Ungarna hinner inte bli friska innan de blir sjuka igen. Och det är verkligen ALLA som har barn som vabbar. Lyckas nån av dom mor förmodan jobba en hel vecka utan vabb så är dom stolta som om de vunnit OS guld.
Hur har det kunnat bli så? Och kommer det fortsätta eskalera? Kommer alla barn ligga på intensiven snart? Kommer svenska folket dö ut?

Jag är oerhört skeptisk till dessa vabbande småbarnsföräldrar.. tillochmed så pass att jag tror dem vabbar även om fsk skickar hem deras barn.

Personligen röstar jag för hårdare kontroll för rätt till VAB.
Citera
2022-12-06, 19:30
Avslutad
Min erfarenhet är att föräldrar upptäckt hur skönt det är att slippa gå till jobbet jämt och vabbar därför en vecka så fort ungen nyser en gång.

Sen sitter dom hemma och lirar tvspel eller snickrar på huset beroende på årstid. Har hur många såna runt mig som helst och ingen skäms det minsta, och det är uteslutande medelklass vi talar om då.
Citera
2022-12-06, 19:37
Medlem
Trollet420s avatar
När mina döttrar var under 8 år så vabbade jag max varje år med de.. Man som förälder kan lära sina barn mycket annat än skol systemet gör. Lärde de fiskarensa fisk plocka bär campa ute i naturen göra eld mm sånt som kan vara viktigare än att lära sig om Gustav vasa mm
Citera
2022-12-06, 19:57
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp

Du inser att de flesta arbetsplatser om inte alla skiter fullständigt fan i om någons ungar egentligen är sjuka. Jobbade på bolaget i mer än fyra år och de kollegor som vabbade kunde hitta på vad f*n som helst. fanns ingen kontrollfunktion öht. Vill du sitta hemma och kolla på tour de France eller gå ut och golfa så var det bara att säga att en av ungarna var sjuka så var det betald semester.

Mvh
Citera
2022-12-06, 19:59
Medlem
Extremt många som fusk-vabbar nu. De vande sig vid att jobba hemifrån men nu har de blivit kommenderade tillbaks till kontoren och pallar inte 40h/v.

Snacka inte skit om vaccinet. Det är effektivt och säkert.
Citera
2022-12-06, 19:59
Medlem
Gabriel Knights avatar
Jag har en teori kring detta som utgår från att det främsta vabbande alltid sker när det är en massa idrott på teve.
Det är ju skidtävlingar och fotboll mm nu och vips är folk hemma och vabbar. När idrotten är slut så kommer de lommandes tillbaka och jobbar fram till nästa idrottsevenemang börjar och då ska det vabbas igen. Det finns till och med de som kräver att arbetsplatsen ska införskaffa teveapparat så att de kan se på idrottsevenemangen under dagen.
Citera
2022-12-06, 20:04
Medlem
zombie-nations avatar
Förr gick nästan inga ungar på dagis. Mammorna umgicks med samma mammor, ungarna med samma ungar. Självklart sprider sig sjukdomar fortare om 20 barn ska träffas och med detta träffar de virus från hela deras familj och de andra 20 barnens som kommer från syskonet. Från att få virus från kanske 10 personer får barn numera virus från 200. Självklart blir de oftare sjuka då. Det är inte meningen att vi ska vara i dessa virusled dag efter dag, det är samhällets svar på att folk inte ska ta hand om sina egna barn.
Citera
2022-12-06, 20:06
Medlem
Vi har importerat många ovaccinerade plus att barnen leker inte utomhus längre så de får inte skit i kroppen för att bygga immunförsvaret.

När jag var liten så lekte man utomhus från att skolan var slut fram till 18 19. Man fick i sig mycket skit från allt
Citera
2022-12-06, 20:09
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Jag tror att en viktig faktor, jämfört med när TS (och jag) var barn för ca 30 år sen, är att barn vistas i grupp (förskola) betydligt tidigare nu. Mamma var hemma med mej och syrran tills vi började skolan, och då jobbade hon inte 100% förrän vi gick på mellanstadiet. Vissa kompisar gick hos dagmamma/dagis, men andelen barn som dagligen vistas i grupp vid 2 - 6 års ålder är antagligen betydligt större nu jmf med för 30 år sedan. Och små barn har ju såklart inte nåt särskilt välutvecklat immunsystem. Att klumpa ihop massa små barn i stora grupper innebär ofrånkomligen massiv spridning av förkylningsvirus, magsjuka, olika koppor m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in