2008-12-02, 14:52
Medlem
curdmans avatar
Jag hade lite silverfiskar när jag flyttade in i min lägenhet. När jag ändå målade om och tog bort alla lister köpte jag latexfog som jag lade i springan mellan vägg och golv. Funkade jättebra!
Citera
2008-12-02, 14:56
Medlem
Snurrens avatar
Har du hittat "skal" så är det nog tyvärr från ängrar. Dom gillar både kläder i garderober och kökslådor. Har man heltäckningsmatta gillar dom skarvarna och kan även ta sig in i sängar.

Dom behöver inte komma från "grannen" utan en "mammaänger" kan komma inflygande genom fönstret en vacker vårdag och placera ut sina ägg som blir larver. När dom växer ömsar dom skinn och då kan man hitta skalen som är små och nymåneformade. De flesta fastighetsägare har försäkringar som betalar sanering. Och ja, man måste tyvärr tömma garderoberna men man kan komma tillbaka samma dag. Gifter är inte kul att bli utsatt för, men det är inte heller ängrar. All sympati om du har såna hemma hos dig!
Citera
2008-12-02, 15:48
Medlem
spamfilters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Har du hittat "skal" så är det nog tyvärr från ängrar. Dom gillar både kläder i garderober och kökslådor. Har man heltäckningsmatta gillar dom skarvarna och kan även ta sig in i sängar.

Dom behöver inte komma från "grannen" utan en "mammaänger" kan komma inflygande genom fönstret en vacker vårdag och placera ut sina ägg som blir larver. När dom växer ömsar dom skinn och då kan man hitta skalen som är små och nymåneformade. De flesta fastighetsägare har försäkringar som betalar sanering. Och ja, man måste tyvärr tömma garderoberna men man kan komma tillbaka samma dag. Gifter är inte kul att bli utsatt för, men det är inte heller ängrar. All sympati om du har såna hemma hos dig!

Åhh, urk! Men tack för alla snabba svar
Citera
2008-12-03, 01:09
Medlem
baskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spamfilter
Måste jag plocka ur alla skåpar och garderober? Kan jag bo i lgh samma dag som de sanerat? Usch och fy vad jag avskyr inkräktande kryp. Och tack för ett snabbt svar baska
http://www.anticimex.se/fileobjects/..._faktablad.pdf
Här finns det lite mer info om de olika vanligaste skadedjuren, skriv ut och ta med till dina grannar så vet ni vad ni för objudna gäster.
Citera
2008-12-05, 02:04
Medlem
levande leksaker till katterna i tell ya!

å f ö har jag fått för mig att spindlar i badrummet tyder på en bra natur och luftfuktighet. dom tar ju oftast flugor å annan skit oxå. som sen katterna tar i sin tur. fint kretslopp där hemma.
Citera
2009-02-01, 19:52
Medlem
Robbadobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren

Dom behöver inte komma från "grannen" utan en "mammaänger" kan komma inflygande genom fönstret en vacker vårdag och placera ut sina ägg som blir larver.

En vadåänger? Typ en silverfiskmoder.. Förklara gärna lite mer!
Citera
2009-02-01, 21:37
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbadobb
En vadåänger? Typ en silverfiskmoder.. Förklara gärna lite mer!

Nja vi snackade ängrar lite högre upp. Dom kan som könsmogna skalbaggar komma in genom ett öppet fönster, så lägger dom ägg på lämpliga ställen Silverfiskar däremot brukar sprida sig genom avloppssystemet.
Citera
2009-03-22, 14:21
Medlem
RaZoR1394s avatar
Jag skrev ett längre inlägg igår men windowshelvetet hängde sig som det alltid gör så jag fick starta om och förlorade därmed allt.

Det jag ville säga fast kortfattat var att den första silverfisken i mitt synfält dök upp tillsammans med en kompanjon. Stora var de också. Både fick sig en snabb död och jag fick torka upp geggan. Jag har varit fri från de åtminstone ett år. Det har börjat bli ljusare och vi är på väg mot varmare perioder så jag antar att det kan vara någon koppling.

Faktum är att jag hatar jävlarna så in i skogen. De enda äckliga kryp som stör mig mer är kackerlackorna och råttorna. Möss stör mig inte så mycket.

Jag har kämpat hårt för att hålla rummet jag sover i väldigt rent.

Byggnaden hade ett kraftigt vattenläckage 2 våningar precis ovanför oss under 80talet vilket även märktes ner i lägenheten här. Detta resulterade i att en mögelinspektion gjordes vid två helt separata tillfällen. Något säger mig starkt att det någon form av fuktskada eftersom silverfiskarna i stort sett bara befinner sig i sovrummen. De befinner sig aldrig i badrummet och jag har bara sett en i köket.

Mot insekter kan jag skydda mig genom att sätta nät på fönsterkarmen (vilket jag har beställt) men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med dessa jävlar. Jag funderar på att foga precis allt med silikon. Problemet med dessa jävlar verkar vara att de gnager igenom det mesta.

Vad tror ni om att det kan vara en fuktskada i väggen mellan sovrummen där kräken verkar komma ifrån?
Citera
2009-03-22, 18:16
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaZoR1394
............Vad tror ni om att det kan vara en fuktskada i väggen mellan sovrummen där kräken verkar komma ifrån?

En fuktskada i väggen syns ju som regel ,finns också fuktmätare att låna för att kolla sådana saker.

Golven däremot....Vissa hus byggda på 1950-60 talet hade bla sand under själva golvet ,ett rent helvete att sanera sådant vet ett fall där hyresgästen hade haft kattor i massvis (misär lägenhet!) där det efter kundens frånfälle fick totalsaneras ,golvet bröts upp och ALL sand sögs väck med sugbil.

Samma typ lägenheter som får vattenskador har jag sett att saneringsfirmor borrar hål ner till (?)sanden och sedan får avfuktare stå i veckor och avfukta från denna "krypgrund" under själva golvet.
Citera
2009-03-22, 18:58
Medlem
RaZoR1394s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
En fuktskada i väggen syns ju som regel ,finns också fuktmätare att låna för att kolla sådana saker.

Golven däremot....Vissa hus byggda på 1950-60 talet hade bla sand under själva golvet ,ett rent helvete att sanera sådant vet ett fall där hyresgästen hade haft kattor i massvis (misär lägenhet!) där det efter kundens frånfälle fick totalsaneras ,golvet bröts upp och ALL sand sögs väck med sugbil.

Samma typ lägenheter som får vattenskador har jag sett att saneringsfirmor borrar hål ner till (?)sanden och sedan får avfuktare stå i veckor och avfukta från denna "krypgrund" under själva golvet.

Ja det syns väldigt tydligt tyvärr , nästan som det runnit längs väggen och missfärgningar. Golvet är av plast och det är väldigt konstiga märken på golven där ex baslådor med gummifötter stått. Det är bruna märken efter fötterna och jag kan inte tänka mig någon kemikalie som kan ha orsakat det. De är störtomöjliga att få bort.

Just ja, kåken är byggd under 60 talet.

Tur att det är flytt snart.
Citera
2009-04-07, 02:38
Medlem
Uh, jag stötte nyss på en silverfisk på golvet inne i mitt badrum. Jag har aldrig sett en silverfisk i min lägenhet förut, men kan jag helt enkelt anta att finns det en så finns det flera? Det känns ju tyvärr lite väl orealistiskt att det bara skulle poppa upp en ensam silverfisk sådär ur tomma intet... Men åh, jag vill verkligen inte ha silverfiskar i mitt hem!
Citera
2009-04-07, 02:48
Medlem
RaZoR1394s avatar
Jag gasade lite halvslarvigt med radar bakom listen till den väggen som var problematisk. Detta resulterade i att de som var synliga vred sig i smärta(?) och sedan dog. Dagen därpå så hade runt 10 silverfiskar krypt "ur" väggen och dött, ofta legandes på ryggen. ca 10 nya silverfiskar siktade jag varje dag tills jag nyligen gasat ordentligt fram och tillbaks bakom listen och nu är det inte så många som tar sig ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in