2022-12-05, 20:22
Medlem
Mondhers avatar
Varför alltså inte per tio eller per tusen som folk använder mer? Det är väl knappast fråga om att det är lättast eller mest praktiskt då man lätt hade kunna t.ex säga 4.657 per tio istället för 46.57% och det hade alla förstått lika lätt.
Citera
2022-12-05, 20:41
Avslutad
Jag tycker inte alls 4.567 per tio är lättare att föreställa sig. Är van vid mina procent.

Är du lika tråkig på krogen när du dricker vin och säger att du dricker 1.2 per tio alkoholenheter istället för 12 %-igt vin?
Citera
2022-12-05, 20:55
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Jag tycker inte alls 4.567 per tio är lättare att föreställa sig. Är van vid mina procent.

Är du lika tråkig på krogen när du dricker vin och säger att du dricker 1.2 per tio alkoholenheter istället för 12 %-igt vin?

Du svarade aldrig på frågan. Jag är också van vid % men rent praktiskt är det ingen större skillnad. Alkohol mäts för övrigt bäst med promille (alltså per tusen) framförallt i blodet.
Citera
2022-12-05, 22:04
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Varför alltså inte per tio eller per tusen som folk använder mer? Det är väl knappast fråga om att det är lättast eller mest praktiskt då man lätt hade kunna t.ex säga 4.657 per tio istället för 46.57% och det hade alla förstått lika lätt.
För att hundradelar är begripligt och passande, och när det inte passar finns promille, som ju passar för t ex alkohol i blod, men inte i vin.
Hur många hjärndöda trådstarter ska du egentligen komma på? Du framstår som någon retarderad aspie i källaren hemma hos mamma.
Citera
2022-12-05, 22:25
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Det är ett arv från Rom, som mätte skatteuppbörd i hundradelar. Senare har valutor delats in i hundra delar, vilket ger procent som den viktigaste indelningen.

Promille (‰), baspunkt (‱), ppm med flera har ett mindre användningsområde.
Citera
2022-12-05, 22:27
Medlem
yz44s avatar
Valet av enhet görs med tanke på att det ska vara enkelt att förstå.
Och de flesta har inga problem att förstå procent.
Citera
2022-12-05, 22:31
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag svarar på rubriken;

För att det är lätt.
Citera
2022-12-06, 00:16
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
För att hundradelar är begripligt och passande, och när det inte passar finns promille, som ju passar för t ex alkohol i blod, men inte i vin.
Hur många hjärndöda trådstarter ska du egentligen komma på? Du framstår som någon retarderad aspie i källaren hemma hos mamma.

Att du märker mig och svarar om mig istället för tråden innebär bara en sak: jag går exakt enligt planen.

För övrigt är det inget fel på aspies som bor på mammas källare. Hellre det än att bo på Flashback så som du gör.
Citera
2022-12-06, 00:18
Medlem
Citat:
Du svarade aldrig på frågan. Jag är också van vid % men rent praktiskt är det ingen större skillnad. Alkohol mäts för övrigt bäst med promille (alltså per tusen) framförallt i blodet.

I USA så mätte man om en bommul tuss tog eld av alkoholen - 80% proof
Citera
2022-12-06, 01:49
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Procent är kortare än ditt sätt att säga det på. Ex. 13% av 80 kronor. I ditt fall skulle man alltså behöva skriva om det som 13 per 100 av 80 kronor.
Citera
2022-12-06, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Procent är kortare än ditt sätt att säga det på. Ex. 13% av 80 kronor. I ditt fall skulle man alltså behöva skriva om det som 13 per 100 av 80 kronor.
"Per 100" är ju dock just vad procent betyder. TS "per tio" skulle alltså förmodligen hetat något i stil med prodec.
Senast redigerad av Saerkvarken 2022-12-06 kl. 16:30. Anledning: Använde engelsk konvention istället för svensk
Citera
2022-12-06, 16:34
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saerkvarken
"Per 100" är ju dock just vad procent betyder. TS "per tio" skulle alltså förmodligen hetat något i stil med prodec.

Tack för att du orkar. Det är många gånger man skriver en tråd och så får man ett svar som är helt irrelevant haha.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in