2023-03-27, 20:59
Medlem
Min tippning
  1. Örebro SK
  2. Östers IF
  3. IK Brage
  4. GAIS
  5. Trelleborgs FF
  6. Helsingborgs IF
  7. Västerås SK
  8. Landskrona BoIS
  9. GIF Sundsvall
  10. AFC Eskilstuna
  11. Gefle IF
  12. Örgryte IS
  13. Östersunds FK
  14. Utsiktens BK
  15. Jönköpings Södra
  16. Skövde AIK
Citera
2023-03-28, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mister...p
och det blir inte "konstig stämning" med larssons status i celtic ( kanske är överdriven av svensk media). Vet du om vänskapen mest är personliga relationer eller mellan olika grupper?

Enligt svensk media slutar följar s1 följande:

1. Öster
Helsingborg

3.Gais

Trelleborgs ff
Örebro sk
örgryte
västerås
brage
bois
10 AFC
sundsvall
skövde

13. gefle
jönköping

15 utsikten
16, östersund.

Spontant så kanske utsikten och jönköping byter plats. Blir gais frågetecken ett ! ? 4-12 känns nästan meningslöst att tippa.

https://www.gp.se/sport/fotboll/medias-tips-gais-f%C3%A5r-kvala-till-allsvenskan-
Citera
2023-03-28, 13:49
Medlem
zebra121s avatar
Från upptaktsträffen kan vi konstatera att Sundsvall, Östersund och Helsingborg absolut inte kommer vara i närheten av tipsen man fått.

HIF blir nedre halvan om man inte gör något. Visst, vi slog Kalmar men det behövs visas mycket mer än det. Uppflyttning? Jo tjena

Sundsvall löper stor risk att få kvala sig kvar för så dåligt är man. En oerfaren ny tränare på bänken samt en tunn trupp. Bra dock att sopan Lasso försvann.

Östersund kommer inte att åka ur. De blir ett mittenlag som sämst. Att folk inte lär sig.
Citera
2023-03-28, 15:53
Medlem
vackertsvins avatar
Min tippning:

1. Örebro
2. Västerås
3. Öster
4. Trelleborg
5. HIF
6. Brage
7. Östersund
8. Gais
9. ÖIS
10. Gefle
11. Skövde
12. AFC
13. Landskrona
14. Utsikten
15. Giffarna
16. J-Södra
Citera
2023-03-28, 19:20
Medlem
laddkingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Från upptaktsträffen kan vi konstatera att Sundsvall, Östersund och Helsingborg absolut inte kommer vara i närheten av tipsen man fått.

HIF blir nedre halvan om man inte gör något. Visst, vi slog Kalmar men det behövs visas mycket mer än det. Uppflyttning? Jo tjena

Sundsvall löper stor risk att få kvala sig kvar för så dåligt är man. En oerfaren ny tränare på bänken samt en tunn trupp. Bra dock att sopan Lasso försvann.

Östersund kommer inte att åka ur. De blir ett mittenlag som sämst. Att folk inte lär sig.
k

vem
av dina lag tror du klarar sig högst upp hehe
Citera
2023-03-28, 22:03
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laddkingen
k

vem
av dina lag tror du klarar sig högst upp hehe

Inte Sundsvall i alla fall.
Citera
2023-03-30, 22:29
Medlem
Gassen02s avatar
Mitt slutliga tips efter en sista genomgång:
Nu har jag baserat det från Fotbolldirekt & Aftonbladets information om in/ut samt
försäsongsresultat/cupen från samtliga lag och kontra fjolårets placering. Resten har jag baserat
utifrån vad GAIS har mött och hur motståndet sett ut. (Vi har dock bara mött Utsikten x2, 2-0, 2-1
samt Helsingborg 1-0 från Superettan men tycker mig ha hygglig koll på de flesta denna säsong.

Jag har följt GAIS noga varje säsong sedan 92-93 någon gång och är väl härdad som de flesta
rättrogna vid det här laget så brukar därför vara väldigt försiktig med att "jinxa" mitt lag.
Samtidigt kan jag ju inte låtsas och sätta dem på en sämre placering än vad jag de facto tror så jag
har svårt att se vilka som ska kunna stoppa Kapten Wängberg & Co från en direktuppflyttning i år.

Med facit i hand var kvalförlusten 2021 en skänk från ovan. Äntligen fick klubben ett måste till
förändring istället för att laga hål i en trasig spann år efter år i panikvärvningar, lån, nya spelsystem,
stora sprickor mellan supportergrupper och klubb med mera. Det kunde ju givetvis gått åt helvete för
som många av er säkert vet vinner man inte en serie på beställning (speciellt inte Söderettan) men
för en gång skull klaffade verkligen allt från start och GAIS vann serien ganska överlägset med 2
förluster och 70 inspelade poäng. Hade vi nu inte gått upp direkt utan fortsatt missa TV-pengarna
(som Falkenberg) så blir det lätt kvicksand under fötterna men nu blev det ju inte så.
Det jag vill ha sagt är att under de här snart 30 säsongerna skulle jag ranka årets säsong som topp 3
i allt från spelartrupp, bredd, tränare, harmoni, spetskompetens, konkurrens med mera. Så jag har
väldigt svårt att se GAIS göra en dålig säsong i år. Med dålig menar jag att inte hamna topp-3.
Annat värt att nämna är att jag tycker Helsingborg är otroligt överskattat, vet inte om J-Södra ens
har likviditet att slutföra säsongen och jag ser Brage som mitt "Wildcard"!
Vill ni tjäna enkla pengar så spelar ni GAIS som vinnare till över 2 ggr borta mot Östersund på
söndag! Väl mött och upp till kamp! COYG!

1. Öster
2. GAIS
--------------
3. Brage
--------------
4. Trelleborg
5. ÖIS
6. Helsingborg
7. Västerås
8. Örebro
9. Utsikten
10. Landskrona
11. Skövde
12. Gefle
--------------
13. GIF Sundsvall
14. AFC Eskilstuna
--------------
15. Östersund
16. J-Södra
Citera
2023-03-31, 12:41
Medlem
Mitt tips
1. öster
2.trelleborg
3. helsingborg
4. västerås
5.sundsvall
6.öis
7.gais
8.örebro
9.landskrona
10.skövde
11.brage
12. j-södra
13. utsikten
14.afc
15.gefle
16.östersund
Citera
2023-03-31, 15:37
Medlem
me-wes avatar
Extremt svårtippat i år. Vanligtvis brukar det finnas en mängd lag som man på förhand tycker ser riktigt risiga ut. I år är det nästintill tvärtom. Tycker inte det finns en enda trupp som ser undermålig ut. Kommer vara starka lag på kvalplatserna nedåt, kanske även de som åker ur.

Toppen
1. Öster
2. Trelleborg
3. Västerås SK

Kommentar
Öster har bygg långsiktigt sedan Jens Magnusson kom tillbaka som klubbchef. Nu är man redo att gå upp. Tror de kan springa ifrån. Truppen har såväl spets som bredd, även om det känns något konstigt att ett lag som ska vinna Superettan har Jesper Westermark som startande anfallare.

TFF har en stabil trupp och investerat mycket. PO Ljung kompetent men kanske inte så spännande tränare: han borde kunna få ihop det. VSK blir väl årets överraskning då. Om de får till det resultatmässigt och inte är totala nervvrak likt fjolåret borde det bli övre halvan, kanske till och med topp 3. Eftersom de lag man kanske "borde" placera här uppe inte ser övertygande ut blir VSK ändå mitt skrälltips.

Mittenlagen
4. Helsingborgs IF
5. Örgryte IS
6. Landskrona Bois
7. Skövde AIK
8. Örebro SK
9. Gefle IF

Kommentar
Alla lag känns stabila på olika sätt. För ÖSK, Öis och HIF är det kanske inte så kul att ses som stabila Superettan-lag. Men truppmässigt tror jag inget av lagen är redo att gå upp just nu. Det skulle i så fall vara HIF, men med det kaos som råder i den klubben har jag svårt att se en direktuppflyttning som realistisk. ÖSK känns intetsägande och i Öis behöver nog Aubynn ett inskolningsår innan man kan utmana på allvar.

Skövde kommer fortsätta vara svårspelade på sin hemmaplan. Gefle är ett mycket bättre lag än många tror. Homogent, hårt arbetande och spelare som Anton Lundin och Leo Englund tror jag kommer innebära kvalitet och nytt kontrakt utan problem. Landskrona är ett lag på uppgång, precis som Öster bygger de långsiktigt och lär utmana om uppflyttning på riktigt inom något år. Men får man igång spelet så har man en given skytteligakandidat i Diawara. Då kan man bli ett Varberg 2019 som springer ifrån alla redan från början.

Ingenmansland
10. Gais
11. IK Brage
12. Utsiktens BK

Kommentar
Gais gjorde ett starkt fjolår - inget snack. Får man en bra start kan det bli bättre än såhär, men på pappret är truppen inte starkare än att man bör klara sig kvar med en 5-6-poängs marginal från kval. Brage är i en ombyggnadsfas; finns spets i truppen i exvis Tot-Wikström, men inget som skriker succé. Utsikten har ett stabilt lag och lär klara sig kvar igen. Erfaret innermittfält med Faltsetas och Pekalski.

Botten
13. Gif Sundsvall
14. Östersunds FK
15. AFC Eskilstuna
16. J-södra

Kommentar
På förhand känns det egentligen som Giffarna är ett givet topplag när man har Hallenius och Engblom. Men i år ligger man efter i precis allting. Värvningar, tillsättning av tränare, tillsättning av sportchef osv. Jag tror man ska vara glad om man undviker att göra en BP (Ja, även Falkenberg, Trelleborg och många andra har väl gjort liknande senaste åren). ÖFK är stabila med en bra grund från fjolåret spetsad med ett par lån på slutet. AFC kommer från starka resultat på försäsongen men har en väldigt ombyggd trupp. Saknar erfarenhet i truppen (nej, att ha tillhört Manchester United är inte synonymt med erfarenhet om du ska spela i Superettan) och börjar det gå knackigt kan man nog få svårt att vända på det. J-södra är ett sjunkande skepp på kontorsnivå och jag har svårt att se att det inte skulle smitta av sig till spelarna. Hoppas de får chansen att spela om detta och bevisa mig fel.
Citera
2023-04-01, 06:56
Medlem
1. öster
2.trelleborg
3. helsingborg

4. västerås
5.öis
6. gais
7. sundsvall
8.örebro
9.landskrona
10.skövde
11.brage
12. j-södra
13. utsikten
14.afc
15.gefle
16. östersund.

Blev lite imponerad av öster förra året, vill minnas att det brukar göra bra höstar. I tff fall blåser och brunkas bollen in. Även om helsingborg startat lite sämre tror jag det öppnar plånboken i sommarfönstret och tar kval.

vsk och ösk kan byta plats men vsk hemma plan känns mer fördelaktig. ösk kommer göra det bättre på bortalan än vsk.

Gais och öis håller ihop med kommer inte bli bättre, även om midia håller gais på tredje plats, tror jag att det första fyra hemma matcherna kommer vara lite skakiga (gissar på två på bravidas plast gräs och sedan på på gu hybrid, innan det känner sig bekväma hemma).

Sundsvall är jag osäkra på, men är ofta svåra att ta poäng av.

bois, skövde och brage känns som 8-11 lag, stabila med inte bra nog.

jönköping borde vara bättre men iår är ekonomin åt skogen, om den ens får spela kvar blir det i bästa fall räddat kontrakt.

Utsikten borde inte ha möjligheter att spela i s1, vare år det håller sig kvar kommer imponera, till sin fördel har det bravidas plast plan.

tror att gefle inte är bra nog, mer att konkurrensen i div 1 norra är ännu sämre.

afc är en förhoppning och önskan att det skall skita sig, kan såklart bli 8 som vanligt .

Hejdå östersund.

Eftersom s1 aldrig blir som man tänker sig, är mitt alternativa tanke att örebro slutar 2 och landskrona 4. trelleborg slutar typ 8 och helsingborg inte bättre än 7a.
Citera
2023-04-01, 07:03
Medlem
Har sett en del matcher och träningar på plats iår på fyra olika plastplaner, Det känns som bollen kan göra tre saker, stutsa långt, högt eller att bollen sticker (om du behöver slå en hådare passning ner mot kortlinjen, Ofta att passning blir "för hård")

variationen från plan till plan syns tydligt, lappas och lagas dessa blir det ännu värre och planen reagerar oliks på samma boll.

En hemmaplan med "sitt konstgräs", kommer bli orättvist viktigt för de lagens poäng.

kan vara en fix ide att plasten är roten till allt ont.
Citera
2023-04-01, 08:52
Medlem
snurresprettiss avatar
Någon som har koll på vart Elias Gustafson tar vägen? Som blev sparkad av Öis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in