• 31 740 online
  • 1 133 991 medlemmar
  • 58 793 608 inlägg
2006-01-26, 19:42
Medlem
Farbror Sallads avatar
Hoppas moderatorerna tycker att detta är tillräckligt snävt för att inte flytta tråden till "foto", då det handlar om specifika miljöer.

Tänkte vi kunde ha en tråd om hur man bäst får till fina foton i vissna miljöer. Det är alltså kanske inte ren UE, men skulle mycket väl kunna appliceras vid sådan, som vi också sett i en del trådar. Själv är jag inte så mycket för den "riktiga" UE:n, då jag är för gammal och för feg, men jag och många andra gillar ju uppenbarligen att dokumentera tunnlar, bergrum och allehanda kufiska platser. Därför vore det på sin plats att vi delar lite tips, så att fotona blir fina.

Jag kan ju själv börja med hur jag tar mina bilder, och vad jag använder för utrustning. Jag är väl medveten om att de flesta inte har tillgång till mer än kompaktkamera, men det finns en del tips där också som kan vara intressant.

Jag använder en digital systemkamera; Nikon D50. Det är den billigaste på marknaden, och kamerahuset kostar ungefär 6kkr. Den har i princip alla funktioner som en dyrare systemare har, men lite mer svåråtkomliga i vissa fall.
För att kunna fota när det är jävligt mörkt, eller dålig belysning, så använder jag nästan alltid stativ. Stativ kan vara jäkligt stora och klunsiga, men jag har hittat ett väldigt litet och smidigt som går ner i en 20-liters ryggsäck, nämligen ett sånt här: http://www.manfrotto.com/Jahia/cache...d=68|69&idx=71
Det är väldigt litet och smidigt, men ändå rätt stabilt.

Med stativ har det inte så stor betydelse hur bra kameran är, om man manuellt kan ställa slutartiden. Det gäller alltså även kompaktkameror.
Det största felet man ser med UE-bilder är att bilderna är oskarpa, och det beror mestadels på att slutartiden blir så lång att man omöjligen kan hålla still utan stativ.
Alltså, ta så jäkla lång tid det går. Då blir det ofta väldigt fina bilder.

I samband med detta kan man också skippa blixten. Blixt ger ett kallt ljus, som inte sträcker sig särskilt långt. Tar man med lång slutartid så kan man istället "måla" med en medhavd ficklampa. Den här bilden, som ni väl alla sett, är tagen med 30 sekunders tid, och ficklampa. Observera att det inte var NÅGOT annat ljus än det från lampan inblandat.

Ljusstarka dyra objektiv är sällan ett alternativ i såna här miljöer, eftersom ljuset ändå inte räcker till vid största bländare. Inte heller högt ISO gör nån skillnad om det är beckmörkt.
Men, vill du ta en bild med kompaktkamera utan blixt i svag belysning; se till att bländaren är helt öppen, och ställ ISO till max. För att slippa rörelseoskärpa är det jäkligt effektivt att luta sig mot något, typ en vägg, eller sätta sig på huk med armbågarna mot knäna.
Den här bilden är taget med billigaste möjliga skitobjektiv, som inte är särskilt ljusstarkt, utan stativ men vid ISO 1600.
Objektivet har största bländare 3,5, vilket inte är mycket att hurra för, men det räckte här, trots väldigt dunkel vintereftermiddag.

En sista sak är att många kompaktkameror inte är särskilt vidvinkliga. Inomhus vill man gärna ha så vid vinkel som möjligt, såvida man inte bara fotar detaljer. De båda ovanstående bilderna är tagna vid 18mm brännvidd, vilket motsvarar 27mm om man har analog kamera.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att det är stativet och medhavd belysning som gör bilderna. En kompaktkamera med motsvarande vidvinkel hade säkerligen tagit lika bra bilder med stativ.
Har ni några tips eller funderingar?

EDIT: Döda länkar borttagna /Mod
Senast redigerad av Quantilho 2009-03-30 kl. 11:35.
Citera
2006-01-26, 20:23
Medlem
benkars avatar
Bra tips!

/B
Citera
2006-01-26, 20:26
Banned
bra skrivit men jag tror dock att man ska akta sig för att dra upp ett för högt isotal när man fotograferar med en kompaktkamera, det blir så grynigt.

om man inte har råd/lust att köpa ett stativ så kan man använda sig av en påse med ris/ärtor eller liknande.
Citera
2006-01-26, 21:01
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skräpanvändare
bra skrivit men jag tror dock att man ska akta sig för att dra upp ett för högt isotal när man fotograferar med en kompaktkamera, det blir så grynigt.

om man inte har råd/lust att köpa ett stativ så kan man använda sig av en påse med ris/ärtor eller liknande.
Ja, man drar inte gärna upp ISO:n i onödan på en kompakt. Redan vid 400 blir det brusigt som fan. Men hellre det än skakningsoskärpa skulle jag vilja säga. Det finns brusreduceringsprogram som tar hand om det rätt skapligt, såsom Neatimage.

Edit: Kör man med stativ eller annat stöd så ska man givetvis köra lågt ISO. Kör man med så långa tider som 15-30 sekunder så kan det dock löna sig med högre ISO, eftersom även lång tid ökar bruset.
Citera
2006-01-26, 21:37
Medlem
Ninjakossans avatar
Bra initiativ! Hoppas verkligen att denna inte blir flyttad till foto-forumet, vore skönt med en rent UE-inriktad fototopic.

Det där med ärtpåsen är ett väldigt bra tips om man har en förhållandevis lätt och/eller välbalanserad kamera.

Jag har inte fotat särskilt länge, men här är ett par saker jag lärt mig:
  • När ni fotar med stativ, tänk på att inte glömma ställa ner ISO-tal och bländare, i de här fallen är det ofta viktigt att använda sig av så lång slutartid som möjligt (så länge det inte blir grynigt, känn dig fram).
  • Inte nog med att blixt ser konstigt ut i många fall, den syns på väldigt långt också.
  • Kamerans storlek är ett problem om man vill ta sig åt systemkamerahållet. Välj gärna en som är lite mindre. Själv använder jag EOS350D som är nästan pinsamt liten om man strippar den från batterigrepp, extern blixt etc. Problemet är bara att man vänjer sig med att ha alla dom där extraprylarna på...
  • Extern blixt är ett väldigt bra inköp för foto i mörker även om du inte tänker ta bild med blixtljus. Den har en inbygd IR-avståndsmätare som hjälper dig att autofokusera när det är kolsvart (de flesta av de billigare digitala systemkamerorna har ofta så liten sökare att det är svårt att fokusera manuellt). Ibland fyller blixtfoto sin funktion också, och då är det behändigt med en extern blixt som man kan rotera för att få lite snyggare slagskugga, samt att den slår nästan otroligt mycket längre än den inbyggda blixten.
  • Fota alltid i RAW-format om det är möjligt. Att kunna ändra exponering och vitbalans i efterhand är guld värt.
  • Använd filter. Du vill inte dänga din åttatusenkronors L-glugg i en rostig stege med glaset först.
  • Flasha gärna med kameran när du är ute och scoutar, sätt på det största objektivet du har och häng den på magen. Folk älskar fotografer och har ett inbyggt förtroende för dom, plötsligt ser du ut som en seriös människa och inte en graffe-unge.
EDIT: Måste passa på att hålla med om vidvinkeln, den är ofattbart bra att kunna ta till. De flesta av bilderna jag tagit är tagna med en supervidvinkelzoom som jag är så kär i att jag måste hångla med den varenda kväll när jag kommer hem: Canon EF-S 10-22 (3.5-4.5). Den har räddat många trånga situationer, det gäller att inte överanvända 10-brännvidden bara, men på 22 ser det ganska normalt ut. 22 motsvarar alltså ungefär 35 på min kamera, vilket får ses som förhållandevis "normalt".
Citera
2006-01-26, 22:52
Medlem
När vi ändå är inne på foto...

Har ärvt en gammal system kamera men kan inte fota med sånna...än.
Är en sak jag inte fattar!
Det är sådan där lång härlig "trut" liknande sak som sticker ut (obektiv?) som man kan ratta. Är även siffor på. Ser ut såhär:
<LINS>

15 2 3 5 m
5 7 10 15 ft
-
70 50 35------CLOSE FOCUS
-
16 11 8 5.6 3.5

Tror ni fattar...högst upp är linsen och sedan går sträcken in mot kameran. Har försökt göra som det ser ut som om man tittar på den rakt uppifrån och "-" är streck markeringar som finns på kameran. Delarna ovanför streck markeringarna går att ratta på.
Iaf, vad betyder dessa siffror och var händer om man tx.e rattar på dom olika delarna?

Sedan på ovansidan där man gräppar står det
ASA B 1 2 4 8 15 30 60 125 250 500 1000
Är en liten cirkel som går att ratta. Rycker man den uppåt ser kan man ändra på lite siffror som syns i en liten håla i cirkeln. Står 50 10 200 400 osv i den cirkeln. Vad är detta?

Kanske inte rätt del, men trött nu o ska sova. Kameran heter Nikon fm 3090454
Läst lite böcker men fattar inte mkt av snacket i dom. Tänkte bara viljja lära mig att kontrollera skiten iaf. =}
Citera
2006-01-26, 23:01
Medlem
Ninjakossans avatar
Hurru, håll den här tråden till UE-foto nu annars flyttar modsen den i ett nafs.

Jag har aldrig ägt en "riktig" kamera men någonting sånt här är det: Den första ringen är för fokus och den andra är för brännvidden, eller "zoomen". Stoppa truten i kameran och vrid på ringarna medans du tittar i sökaren så ser du direkt vad som händer.

16 till 3.5 är antagligen bländarsteg, det ska gå att ändra dom också där någonstans... Kortfattat är det hur mycket ljus objektivet ska släppa in, 3.5 är mest (fiffigt va, men det har sin förklaring).

B till 1000 är slutartid, hur länge kameran ska släppa in ljus. Det mäts i delar av en sekund och 1000 är således kortast. B betyder bulb och betyder att slutaren är öppen så länge du håller avtryckarknappen intryckt.

Tjing
/Ko
Citera
2006-01-26, 23:09
Medlem
Älgbens avatar
Och 50 100 200 400 etc är ISO-talet, ljuskänsligheten.

Jag skulle rekommendera att du besöker www.fotosidan.se och kikar runt lite, där finns bla. forum för olika tillverkare.

För att hålla topicen något så när så finns det på sagda sida olika "bildpooler", en av dem är "Det glömda rummet". Där finns det bla. många intressanta bilder från övergivna platser.
Citera
2006-01-26, 23:58
Medlem
I rums-stora mörka miljöer/korridorer vill jag, som är van vid lågbudget (har en HP photosmart 435, 3.1 MP, 5 x digital "zoom") tipsa om att ha en lagom stor LED lampa (jag har en för 50:- från Clas O) funkar perfekt, då vanliga blixten inte räcker. Jag har nattblixt som ger väldigt bra bilder, men jobbigt o stå helt stilla, och de extra superblixtrarna tar på batteri och syns.
Jag tar sällan "översiktsbilder" och där jag gjort/velat göra så har det på nåt vis skett när det varit ljust.

Denna kamerakombination, borträknat batteriförbrukning kostar totalt under 1000:-. Kameran är ca 10cm bred och 2.5 cm lång (100x25x25 är kanske korrekt skrivet?) har massvis med bilder, men orkar ännu inte lägga upp på imageshack.. vill nog ha egen sida..
Citera
2006-01-27, 17:50
Medlem
Sitter på en Canon EOS 350D med ett 70-200/2.8 och ett 18-55/4.5-5.6 ska snart inhandla ett 18-70 med fin ljusstyrka. Kommer att lägga upp lite bilder så fort jag kan här Jäkligt nice plåt i tunneln där måste jag säga! Men som man ofta brukar få nämna, det är inte utrustningen som gör en bra det är du själv!
Citera
2006-01-27, 18:25
Medlem
Ninjakossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sortima
Sitter på en Canon EOS 350D med ett 70-200/2.8 och ett 18-55/4.5-5.6 ska snart inhandla ett 18-70 med fin ljusstyrka. Kommer att lägga upp lite bilder så fort jag kan här Jäkligt nice plåt i tunneln där måste jag säga! Men som man ofta brukar få nämna, det är inte utrustningen som gör en bra det är du själv!

Låt mig tipsa om 10-22an, den är grym på UE. Eller känner du att du vill ha en allroundzoom som går ända upp till 70? Det är nog inte så dumt iofs, jobbigt att byta objektiv och ha sig på många platser när det är dammigt och jäkligt. Med 10-22an får man helt enkelt gå lite längre eller klättra lite högre om man vill komma riktigt nära.

70-200/2.8 är fan manligt att ha med sig ut på UE, känner pressfotografer som tycker det är för stort.
Citera
2006-01-27, 18:40
Medlem
Kicker.s avatar
Schysst! du verkar vara en duktig fotograf. Några fler andra schyssta bilder?
Citera