2023-01-18, 22:13
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valvanto
Jag hade blivit väldigt förvånad om han blir kvar. Han vill uppenbarligen hem till Norge igen och en stor kassa pengar på det. Som JJ sa kan de pengarna användas till två, kanske tre, spelare in.

Vilka ryktas in för er?

Jeremejeff valde tydligen Panathinaikos.
Citera
2023-01-18, 22:18
Medlem
Valvantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Vilka ryktas in för er?

Jeremejeff valde tydligen Panathinaikos.

Mikkelsen från Tromsö är väl det starkaste ryktet. Annars kom Isak Vural från Fenerbahce upp idag. I övrigt är det väl Noah Persson, Iver Fossum och Rami Kaib som verkar hetast.
Citera
2023-01-18, 22:24
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Nu fattar jag nada. Man betalade ~20 och vill ha ~35 vilket jag knappast skulle hävda är "Marginellt dyrare" när man investerat typ en halv säsong i spelaren? Kasta skit på vraken för all del men här gräver du ju i fel sandlåda.

Det kan jag förstå att du inte förstår, 15 mkr ju stora pengar för AIK.

15 mill i vinst brutto verkar dock i sak vara att ta det till extremen enligt de siffror som figurerar. 16 i transfer sägs av andra vara 20 och 4-5 i sign on sägs av vrakens egna källa vara mycket mer än så.

Hur som helst och oavsett om de plussar 1 eller 15 mkr före agentkostnader, vfk till Viking och bolagsskatt (givet att man plussar totalt på sista raden 2023) är min frågeställning densamma.

Varför säljer man sin största investering någonsin sex månader senare för glasspengar i vinst relativt sett? Och hur kan detta inte vara uppenbart extremt märkligt strategiskt ledarskap för alla?

Minns väl att detta dessutom är en klubb som vann ”försäljningsallsvenskan” eller vad de kallade det och redan badar i pengar (uppenbarligen).
Citera
2023-01-18, 22:33
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valvanto
Jag hade blivit väldigt förvånad om han blir kvar. Han vill uppenbarligen hem till Norge igen och en stor kassa pengar på det. Som JJ sa kan de pengarna användas till två, kanske tre, spelare in.

Vilket hade varit den ”rimliga” satsningen från början. Med det sagt så gillade jag redan från start att ni gick för det med Berisha.

JJ satsar högt och antingen så går det hem eller så går det åt helvete. Här får ni nu potentiellt en livlina för 29-åringen då Molde säljer spelare för +200 mkr och ska kvala till CL. Vilken annan klubb i Europa hade betalat de summor som nämns för Berisha om Molde inte varit i den situation de är just nu?
Citera
2023-01-18, 22:34
Citat:
Ursprungligen postat av London
Varför säljer man sin största investering någonsin sex månader senare för glasspengar i vinst relativt sett? Och hur kan detta inte vara uppenbart extremt märkligt strategiskt ledarskap för alla?

Du har fått svaret 2 eller 3 gånger. JJ säljer Berisha om Molde betalar så mycket att han kan göra Bajen till ett ännu bättre lag. Detta är JJs egna ord.
Ett bättre lag är att föredra framför ett som är sämre. Ok?
Citera
2023-01-18, 22:43
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Du har fått svaret 2 eller 3 gånger. JJ säljer Berisha om Molde betalar så mycket att han kan göra Bajen till ett ännu bättre lag. Detta är JJs egna ord.
Ett bättre lag är att föredra framför ett som är sämre. Ok?

Givetvis är ett bättre lag att föredra framför ett sämre. I detta fall ett lag utan Berisha som samme JJ lade klubbens historiskt största investering på. Gillar att du hyllar honom för denna logiska övning, fortsätt att göra detta.

Vinsten du räknar på för Berisha är btw mindre än vad JJ lade på trawally
Citera
2023-01-18, 22:44
Medlem
Utan att veta vad Berisha har för lön I Hammarby och hur mkt mer Molde skulle ge honom.

Det är ände en liten smäll mot svensk fotboll att han hellre (redan efter ett halvår) går till Molde, med ett publikrekord på 14 000 (1987) och bor i en stad med 20 000 invånare än ger Hammarby en chans.

Att bo i en storstad, spela inför dubbla publiken och kvala i ECL. Om han tycker att det är så ointressant varför gick han ens till Sverige? Han är ändå 29 år, borde inte nästa steg vara mot kontinenten?

Eller så tror han inte på Hammarby och sin möjlighet till utveckling där. Då borde man definitivt skeppa honom, om han stannar kommer han vara motiverad?
Citera
2023-01-18, 23:14
Medlem
Teus avatar
Citat:
Det kan jag förstå att du inte förstår, 15 mkr ju stora pengar för AIK.
Med tanke på att vi stått för den högsta försäljningen i Allsvenskan genom tiderna känns ovan påstående knepigt. Kom tillbaka när ni sitter på en spelare med samma försäljningspotential som Ayari har i dagsläget.
Citat:
Hur som helst och oavsett om de plussar 1 eller 15 mkr före agentkostnader, vfk till Viking och bolagsskatt (givet att man plussar totalt på sista raden 2023) är min frågeställning densamma.

Därför vi talar om en spelare som knappast slog igenom med dunder och brak förra säsongen och som sitter på ett dyrt kontrakt. Nu har man möjligheten att få tillbaka investerat kapital + extra utan att behöva ta risken att 2023 blir ytterligare en ljummen säsong från Berisha. Sen vet varesig du, jag eller någon annan i tråden vilka potentiella ersättare Judas har ögonen på. Att skeppa Berisha som inte kom upp i full förmåga är väl fullt acceptabelt om man redan har en ersättare i åtanke som man anser skulle elevera truppen. Spelare tillgängliga 2022 och spelare tillgängliga 2023 är inte de samma.
Citera
2023-01-18, 23:19
Medlem
Londons avatar
Citat:
Med tanke på att vi stått för den högsta försäljningen i Allsvenskan genom tiderna känns ovan påstående knepigt. Kom tillbaka när ni sitter på en spelare med samma försäljningspotential som Ayari har i dagsläget.

Jag menade ert nuvarande totala kapital. Annars är svaret på påståendet Lucas Bergvall.

Citat:
Därför vi talar om en spelare som knappast slog igenom med dunder och brak förra säsongen och som sitter på ett dyrt kontrakt. Nu har man möjligheten att få tillbaka investerat kapital + extra utan att behöva ta risken att 2023 blir ytterligare en ljummen säsong från Berisha. Sen vet varesig du, jag eller någon annan i tråden vilka potentiella ersättare Judas har ögonen på. Att skeppa Berisha som inte kom upp i full förmåga är väl fullt acceptabelt om man redan har en ersättare i åtanke som man anser skulle elevera truppen. Spelare tillgängliga 2022 och spelare tillgängliga 2023 är inte de samma.

Att skeppa honom är såklart det mest logiska att göra i denna situation. Särskilt om man får de pengar som det ryktas om. Har aldrig påstått något annat.

Att motivet bakom detta skulle vara vinst på försäljningen är något helt annat.
Senast redigerad av London 2023-01-18 kl. 23:23.
Citera
2023-01-18, 23:43
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

Det där med dyraste försäljningen kan man diskutera. Jag anser att kolla den tidens penningvärde.
82 mille 2001 motsvarande drygt 99 mille 2017. Alltså är Zlatan den dyraste spelare som sålts från allsvenskan. Fan vad han var bra sportchef Hasse Borg.
Citera
2023-01-18, 23:46
Medlem
Så säsongens bästa värvning än så länge är Lucas Bergvall enligt Per Bohman på Aftonbladet, ingen dålig press på honom med sådana förväntningar. Vem petar han på Djurgårdens mittfält?
Citera
2023-01-19, 00:29
Medlem
Teus avatar
Citat:
Jag menade ert nuvarande totala kapital. Annars är svaret på påståendet Lucas Bergvall.

Att skeppa honom är såklart det mest logiska att göra i denna situation. Särskilt om man får de pengar som det ryktas om. Har aldrig påstått något annat.

Att motivet bakom detta skulle vara vinst på försäljningen är något helt annat.
Bergvall har väldigt mycket att bevisa innan du kan göra ovanstående påstående på ett seriöst sätt. Ayari har redan bevisat sig vara en bra spelare i Allsvenskan och där är Bergvall inte än.

Nej, det är så klart korrekt att det inte blir någon dundervinst på Berisha för Bajen men det blir säkerligen en vinst och sett till vad man fick ut förra säsongen så är det korrekt beslut att ta under förutsättningen att man har ett alternativ på radarn.
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Det där med dyraste försäljningen kan man diskutera. Jag anser att kolla den tidens penningvärde.
82 mille 2001 motsvarande drygt 99 mille 2017. Alltså är Zlatan den dyraste spelare som sålts från allsvenskan. Fan vad han var bra sportchef Hasse Borg.
Ja, det där kan nog vara korrekt men jag tror vi kan vara överens om att det antingen är Isak eller Zlatan som håller rekordet. Du kommer inte höra några protester från min sida ang. Hasse Borg. Fick väl ganska rejält betalt för Toivonen och Rosenberg också om inte minnet sviker mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in