2022-12-02, 20:13
Medlem
Har fått frågan av min chef om jag har något önskemål avseende kompetensutveckling. Tänkte ta tillfället i att ge några uppslag och sen se vad som landar i god jord så att säga.

Idag jobbar jag som utredare med arbetsmarknadsinriktning inom en arbetsgivarorganisation, dvs inom partsvärlden/myndighetsvärlden. Mitt jobb går ut på att skriva remissvar, rapporter och andra sammanställningar. Deltar på olika partsråd, vissa med EU-koppling.

Skulle behöva lite uppslag på kurser eller dylikt som jag kan ge som förslag. Mitt största personliga utvecklingsbehov ligger nog i att bli bättre på att prata inför grupp, och att ta plats över lag i den typen av sammanhang.

Men jag kan också tänka mig att bättra på min engelska.

Att skriva PM och rapporter är jag ganska okej på, men kanske finns det någon intressant skrivarkurs?

Vad finns det konkret som ligger ute som man kan hänvisa till mån tro?
Citera
2022-12-02, 23:51
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensannskalman
Har fått frågan av min chef om jag har något önskemål avseende kompetensutveckling. Tänkte ta tillfället i att ge några uppslag och sen se vad som landar i god jord så att säga.

Idag jobbar jag som utredare med arbetsmarknadsinriktning inom en arbetsgivarorganisation, dvs inom partsvärlden/myndighetsvärlden. Mitt jobb går ut på att skriva remissvar, rapporter och andra sammanställningar. Deltar på olika partsråd, vissa med EU-koppling.

Skulle behöva lite uppslag på kurser eller dylikt som jag kan ge som förslag. Mitt största personliga utvecklingsbehov ligger nog i att bli bättre på att prata inför grupp, och att ta plats över lag i den typen av sammanhang.

Men jag kan också tänka mig att bättra på min engelska.

Att skriva PM och rapporter är jag ganska okej på, men kanske finns det någon intressant skrivarkurs?

Vad finns det konkret som ligger ute som man kan hänvisa till mån tro?
Kanske några kurser i ekonomi och statistik skulle passa bättre. Att prata inför grupp finns det mycket möjlighet att träna på om du går universitetskurser med grupparbeten. Man får dessutom gratis hjälp med skrivandet om man går på universitet.
Citera
2022-12-03, 10:57
Medlem
Faktum är att jag gjort mina år på universitetet, och jag tror det skulle räcka med en dagskurs eller flerdagarskurs!
Citera
2022-12-03, 13:17
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Faktum är att jag gjort mina år på universitetet, och jag tror det skulle räcka med en dagskurs eller flerdagarskurs!
Tror du kan se en psykolog så du kan få assertivness training som Jordan B Peterson nämnt. Du kan gå med i en teatergrupp, spela rollspel eller bjuda in dina vänner på middag. Annars får du väl be chefen att skälla på dig om du inte tar tillräckligt mycket plats.

Vad gör du ens för utredningar, hur är det tänkt att vara underlag till något? Är det arbetsmarknadsanalyser för de som funderar på att starta företag eller för de som letar anställning? Om du är på lägre nivå än forskarnivå kan du få ut mycket av universiteten. Fokusera på att lära dig så mycket så möjligt så kommer nog självsäkerheten och modet att ta plats inför grupp ska du se.
Citera
2022-12-03, 13:41
Medlem
Tack för tipsen. Ja jag behöver nog jobba lite på självförtroendet där.

Jag har en masterexamen inom arbetslivsvetenskap och en magister inom arbetsrätt. Att doktorera vore en framtida dröm, men kanske inte närmsta åren.
Citera
2022-12-08, 22:20
Medlem
Citat:
Tack för tipsen. Ja jag behöver nog jobba lite på självförtroendet där.

Jag har en masterexamen inom arbetslivsvetenskap och en magister inom arbetsrätt. Att doktorera vore en framtida dröm, men kanske inte närmsta åren.

Bry dig inte om a-mortal, killen verkar helt väck i skallen och ger dig mycket dåliga tips.
En person som du tränar inte på att prata inför folk genom grupparbeten i universitetskurser Du ska gå gå en kortare kurs som fokuserar på just det eller träffa en coach med den inriktningen.
Kompetensutveckling när man är mitt i karriären som du är gör man som du själv föreslår genom kortare och nischade kurser.
Citera
2022-12-09, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Bry dig inte om a-mortal, killen verkar helt väck i skallen och ger dig mycket dåliga tips.
En person som du tränar inte på att prata inför folk genom grupparbeten i universitetskurser Du ska gå gå en kortare kurs som fokuserar på just det eller träffa en coach med den inriktningen.
Kompetensutveckling när man är mitt i karriären som du är gör man som du själv föreslår genom kortare och nischade kurser.

Håller med dig. Vart hittar man dessa kurser? Man kan ju googla men om jag vill att kvaliteten ska vara god .
Citera
2022-12-09, 20:30
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Håller med dig. Vart hittar man dessa kurser? Man kan ju googla men om jag vill att kvaliteten ska vara god .

Hur kommer det sig att jag med två års gymnasieutbildning och ett jobb som kontorsvaktmästare förstår skillnaden mellan ”var” och ”vart” när universitetsutbildade inte gör det?
Citera
2022-12-09, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Hur kommer det sig att jag med två års gymnasieutbildning och ett jobb som kontorsvaktmästare förstår skillnaden mellan ”var” och ”vart” när universitetsutbildade inte gör det?

Tur att du räddade mig kompis.
Citera
2022-12-10, 22:47
Medlem
Citat:

För just coaching av att framföra presentationer så blir nog google är jag rädd. En annan sak du kan titta är på kurser som rör det du arbetar med, du nämner myndigheter och eu. Borde finnas gott om kurser som ökar kompetensen kring sånt. Här skulle du kunna fråga din chef, kolla med kollegor, kolla bland myndigheternas hemsidor och även kolla runt lite på linkedin vad andra har gått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in