• 1
  • 2
2022-12-03, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansingen
Detta är ju knappast nyheter 2022, inte ens 2012. Har man fysisk tillgång till en enhet så säger det sig självt att man kan läsa okrypterade meddelanden utan problem. Jag vet inte hur Wickr fungerar för det är bara retards som använder det men Signal är E2E-krypterat så där kan man prata helt säkert om terrorism om man så vill, så länge man inte låter någon komma in i själva telefonen.

Ska man inte kungöra det säkrare genom att typ scanna nån qr kod med en annan lur ?
Citera
2022-12-03, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GleefulGoshawk61
Den promille som har extra minneskort missade jag. Beklagar.

Handlar inte heller bara om extra minneskort, vissa 'väljer' att ha deras telefoner okrypterade.
Eller så kanske de inte har stöd för det.

Det är bara att du gjorde ett statement som är rakt av inkorrekt, förstår dock att du känner att generellt så borde det vara i regel vid det här laget då mycket har gått den vägen.
Citera
2022-12-03, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlexibelHottentott
Handlar inte heller bara om extra minneskort, vissa 'väljer' att ha deras telefoner okrypterade.
Eller så kanske de inte har stöd för det.

Det är bara att du gjorde ett statement som är rakt av inkorrekt, förstår dock att du känner att generellt så borde det vara i regel vid det här laget då mycket har gått den vägen.
På moderna mobiler är det dock omöjligt att göra en opt-out. Testa gärna själv.
Citera
2022-12-04, 09:29
Medlem
Citat:
moderna

That's the keyword.
Många har telefoner som fortfarande inte har det senaste därav ska man inte sätta allt som svart o vitt än i denna kontext.
Citera
2022-12-04, 11:39
Medlem
Citat:
That's the keyword.
Många har telefoner som fortfarande inte har det senaste därav ska man inte sätta allt som svart o vitt än i denna kontext.
För att citera mig själv:
Citat:
Har du sifferkod, grafisk kod eller någon annan typ av kod på din mobil? Då är den redan krypterad, om den nu inte är ~4 år gammal.
Citera
2022-12-04, 12:15
Medlem
Citat:
För att citera mig själv:

Och det stämmer inte heller som sagt ifall det finns extra minneskort eller dylikt, dessutom beroende på model,version och annat så kan skyddet vara avsevärt sämre även om det skulle finnas en kryptering.
Citera
2022-12-04, 12:43
Medlem
Citat:
Och det stämmer inte heller som sagt ifall det finns extra minneskort eller dylikt, dessutom beroende på model,version och annat så kan skyddet vara avsevärt sämre även om det skulle finnas en kryptering.
Och som sagt så exkluderade jag den promille som har externa minneskort. Om du lagrar känsliga filer på ett sådant får du skylla dig själv.

Att alla mobiler sen är lika säkra har jag aldrig påstått, snygg halmis dock.
Citera
2022-12-04, 12:46
Medlem
Citat:
Och som sagt så exkluderade jag den promille som har externa minneskort. Om du lagrar känsliga filer på ett sådant får du skylla dig själv.

Att alla mobiler sen är lika säkra har jag aldrig påstått, snygg halmis dock.

Vi pratar i cirklar, låt oss avvika från detta nu när vi vet vad som är vad.
Citera
2022-12-04, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skitzu
Hur eller vilken app behöver man för att kryptera telefonen? Android .. Mvh

Moderna telefoner är krypterade om du sätter skärmlås på den. Di behöver inget extra. Ha lång lösenord bara!
Citera
2022-12-04, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon64
https://delafil.se/8bae93082891089c/...00166-main.pdf

Tack! Super intressant läsning.

Som jag förstår det.

I signal kan de dekryptera filer alltså filer man har öppnat. Kan kan se lite info om användaren alltså hur ofta man använt appen eller nått sånt. Inte meddelande eller lösenord tror inte äns användarnamn har dekrypterats.

I wickr de kan dekryptera filnamn man har öppnat. Inte meddelande eller lösenord tror inte äns användarnamn har dekrypterats.

Så om snuten skickar fil1.mp3 till dig på Wickr/Signal. De tar dig och du har olåst telefon men har lösenord på Wickr så kan de ändå räkna ut att ditt användarnamn på Wickr och att det var dig de pratade med.

Så länge telefonen är låst så är det lungt men ännu bättre är att inte öppna filer när man använder dessa appar.
Citera
2022-12-05, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oXAXo
Moderna telefoner är krypterade om du sätter skärmlås på den. Di behöver inget extra. Ha lång lösenord bara!

Så vad kan jag räkna med att polisen kommit åt om de tagit den i beslag? Har skärmlås endast.. ska ordna ett för uppstart också.. men nån app lär väl finnas för att göra luren extra säker?
Citera
2022-12-05, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skitzu
Så vad kan jag räkna med att polisen kommit åt om de tagit den i beslag? Har skärmlås endast.. ska ordna ett för uppstart också.. men nån app lär väl finnas för att göra luren extra säker?

Tråden handlar om Wickr och de andra apparna.

Om du har skärmlås med lång lösenord och rätt ny telefon så kommer de inte kunna komma in.
Men lite info kan de ändå få ut vet dock inte vad för info du får kolla lite FUP och googla lite.
Googla forsenics android 10 11 12 eller din iphone os version.
Kolla youtube på hobby forsenics vad de kan få ut om telefonen är låst.

Är telefonen låst med rätt lång lösenord och är rätt modern så sitter man rätt säker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in