2023-03-16, 22:45
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Jag har inte sett Djurgården på den än, bara AIKs första cupmatch och derbyt. Det är mkt mer spel nu och betydligt fler närkamper. På den gamla plasten studsade bollen för högt och rullade för långt jämfört en vanlig fotbollsplan.
Edit: lite fakta - en del åsikt

Ok. Jag gillade endast den förra mattan för att den gav oss en fördel, inte för att det var ett fint underlag. Den här suger fullständigt och ingen borde gilla att spela på den som den ser ut nu. En åker eller rink hade varit att föredra alt. originalitet Miami beach.

Citat:
Ursprungligen postat av laddkingen
ja den är inget att hänga i granen tyvärr har du eller någon annan bättre koll varför man fyllt den med sand från guidettos guldkantade karriär ?

Nej. Läst om miljöskäl, FIFA-standard och massa trams men inget som förklarar vara detta skulle vara state of the art för konstgräs.
Citera
2023-03-16, 23:17
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laddkingen
ja den är inget att hänga i granen tyvärr har du eller någon annan bättre koll varför man fyllt den med sand från guidettos guldkantade karriär ? tror många som åkte din buss idag helst hade sett gräset byttes ut efter matcherna mot polackerna nu med facit i hand
Skit samma.

Vi torskade.

De gjorde en kontrollerad match idag o vi är för fega helt enkelt.

Tkr inte att de är jättebra men att vara inne i seriespelet o ha ett flow kan ju spela roll. Vi såg ut som på förvåren förra året. Stela. Långsamma. Fega.
Citera
2023-03-17, 01:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Idag var första gången jag upplevde VAR med ett lag jag bryr mig om och jag kan sammanfatta det hela som att den upplevelsen var värre än att det blev rött. Jag kommer inte stå ut många matcher med det om det väl blir infört i allsvenskan och är rätt övertygad om att mitt intresse sakta men säkert kommer dö ut av det. Det var verkligen hemskt.

Skriver under till hundra procent. Det tar verkligen glädjen ur allt. Förstår inte alls vurmandet kring det. Fruktansvärt att ta del av.

Hellre att det blir fel även om det skulle drabba mitt lag än att behöva stå där som en idiot och vänta och vänta och vänta...
Citera
2023-03-17, 07:33
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Skriver under till hundra procent. Det tar verkligen glädjen ur allt. Förstår inte alls vurmandet kring det. Fruktansvärt att ta del av.

Hellre att det blir fel även om det skulle drabba mitt lag än att behöva stå där som en idiot och vänta och vänta och vänta...
Och sen blir det ändå inte 100% korrekt eftersom många situationer inklusive den igår är subjektiva.
Citera
2023-03-17, 08:39
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Jag har inte sett Djurgården på den än, bara AIKs första cupmatch och derbyt. Det är mkt mer spel nu och betydligt fler närkamper. På den gamla plasten studsade bollen för högt och rullade för långt jämfört en vanlig fotbollsplan.
Edit: lite fakta - en del åsikt

Du har helt fel, mattan som den är nu är fan det sämsta i Europa.
Citera
2023-03-17, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIP

Igår hann domaren både mäta ut var muren skulle stå och spraya en linje för den innan han joggade iväg 100 meter för att kolla på den där skärmen. Värdelöst, och det hade varit ännu värre med en granskning av ett mål skulle jag tro.
Citera
2023-03-17, 09:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Och sen blir det ändå inte 100% korrekt eftersom många situationer inklusive den igår är subjektiva.
Är det inte snarare folks dåliga koll på regelverket som är problemet?

I min värld är Poznan spelaren helt fri med målvakten om inte Danielson kapar honom. Regelverket är väl rätt tydligt att det betyder frilägesutvisning? Eller har regelverket ändrat på sig här de senaste åren?

"Handsdiskussionen" är ju ett exempel på detta problem. Alla har åsikter om vad som var hands eller inte hands, men 95% av de med starkast åsikter har inte koll på regelverket utan diskuterar bara utifrån sin subjektiva och färgade ståndpunkt, vilket är helt meningslöst.
Citera
2023-03-17, 09:53
Medlem
TheJackets avatar
Citat:

Borde finnas nån sorts double jeopardy regel isf, typ att ett gult kort inte kan ändras till ett rött, då domaren redan uppmärksammat situationen och delat ut straff.

Visst kan det leda till att folk "kommer undan" med fula saker men så var det ju innan VAR med. Ett tidigt gult kort på en back i en viktig match är ändå en ganska jobbig bestraffning till exempel.

Men det skall som sagt isf bara gälla om domaren redan delat ut ett gult kort. Har inget straff redan getts förutom avblåsning så kan rött delas ut efter VAR granskning.

Hatar verkligen VAR ändå och vill inte ha det i någon liga men det behövs tilläggsregler som detta för att göra det liiiite mer uthärdligt iaf.
Citera
2023-03-17, 10:01
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Är det inte snarare folks dåliga koll på regelverket som är problemet?

I min värld är Poznan spelaren helt fri med målvakten om inte Danielson kapar honom. Regelverket är väl rätt tydligt att det betyder frilägesutvisning? Eller har regelverket ändrat på sig här de senaste åren?

"Handsdiskussionen" är ju ett exempel på detta problem. Alla har åsikter om vad som var hands eller inte hands, men 95% av de med starkast åsikter har inte koll på regelverket utan diskuterar bara utifrån sin subjektiva och färgade ståndpunkt, vilket är helt meningslöst.

Jag tror det blir lite svårare att avgöra för att det hela går lite i sidled. Visst blir han fri men inte framför alla motståndare så som man traditionellt brukar se frilägen, utan mer i sidled.

Visst är det en typ av friläge men ändå inte riktigt det klassiska friläget både pga att det som sagt är sidleds men också att han faktiskt inte är så långt bort från klungan av Djurgårdsspelare.

Tycker gult var korrekt även om det även är en ganska ful tackling.
Citera
2023-03-17, 10:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Jag tror det blir lite svårare att avgöra för att det hela går lite i sidled. Visst blir han fri men inte framför alla motståndare så som man traditionellt brukar se frilägen, utan mer i sidled.
Situationen som bedöms går INTE i sidled. Bollen och spelaren har gått från sidledes till att gå rakt mot mål, helt friställd.

Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Visst är det en typ av friläge men ändå inte riktigt det klassiska friläget både pga att det som sagt är sidleds men också att han faktiskt inte är så långt bort från klungan av Djurgårdsspelare.
Det är just detta som är problemet. Det spelar ingen roll det är ett "klassiskt" läge eller inte. Regelboken säger inte att bara "klassiska frilägen ger rött kort" utan regelverket måste funka för andra frilägen också.
Folk måste titta på datan och datan säger att spelaren är helt fri med målvakten om inte Danielson kapar honom bakifrån. Det spelar ingen roll att han inte löpt framåt i X meter innan tacklingen kom (så som kanske är "klassiskt"), ett friläge är det likaväl, och röda kortet är självklart.
Citera
2023-03-17, 11:07
Medlem
cokehyenas avatar
Bästa sättet att höja chanserna för svenska lag i slutspel är att lägga kvartsfinalen INNAN första åttondelen. Helst även semifinalen.

Men såklart, övriga lag är nog mindre sugna på att korta semestern med 1-2 veckor.
Citera
2023-03-17, 11:28
Avslutad
Citat:

Nu har jag inte sett matchen igår så har svårt att uttala mig om just den situationen men ja, det är märkliga bedömningar ibland.

Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Igår hann domaren både mäta ut var muren skulle stå och spraya en linje för den innan han joggade iväg 100 meter för att kolla på den där skärmen. Värdelöst, och det hade varit ännu värre med en granskning av ett mål skulle jag tro.

Ja, vill minnas att det var i någon match i höstas där vi gjorde mål, började fira för att stoppa upp allting för att vänta i typ 2 minuter innan de godkände målet. Och visst blev man lite glad, men det var mer en lättnadskänsla än glädje typ.

Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Bästa sättet att höja chanserna för svenska lag i slutspel är att lägga kvartsfinalen INNAN första åttondelen. Helst även semifinalen.

Men såklart, övriga lag är nog mindre sugna på att korta semestern med 1-2 veckor.

Det sker inte så ofta att svenska lag går vidare från sina grupper så jag vet inte hur mycket det är relevant att börja med sådana ändringar. Det är bättre att gå in i cupen till 100 procent istället för att se det som träningsmatcher, där hade man vunnit betydligt mer på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in