Citat:
Ursprungligen postat av
zoombo
Låg fattningsförmåga...händer det på någon enstaka bil så är det ingen anledning till någon större åtgärd men om 10% eller mer av alla bilar från en viss tillverkare och årsmodell är drabbade på ett sånt sätt att trafiksäkerheten äventyras måste detta skyndsamt åtgärdas! Även om det bara sker "ibland".
En tuta som hänger sig kan knappast anses trafikfarligt, möjligen trafikstörande, men en vindrutetorkare som stannar i snöslask, mörker och hård trafik innebär omedelbar och stor trafikfara.
Köpte efter ovan nämnda SAAB en annan ny SAAB.
Framförde vid 100-milsservicen synpunkter på att vindrutetorkarna stannade.
Felet visade sig naturligtvis
INTE då bilen lämnades in.
Ytterligare 2 inlämnande av bil för bl a detta fel resulterade inte i någon förbättring.
Hade många klagomål på de nyköpta SAABen.
Bl a att motorn spikade då och då.
Experten "SAAB-KALLE" - serviceingenjör från SAAB-ANA tillkallades.
Jag, SAAB-KALLE och verkstadschefen begav oss ut på en "testrunda" tillsammans för att kolla spikningarna.
Rätt som det var så började det regna.
SAAB-KALLE, som körde, aktiverade då vindrutetorkarna.
De arbetade i flera sekunder innan de gav upp och stannade.
SAAB-KALLE blev förvånad.
Det här är inget fel, eller hur verkstadschefen, sa jag.
SAABen har ju varit inne 3 gånger för detta problem, som verkstaden inte finner, utan i stället har insinuera att det bara är jag som TYCKER att torkarna stannat.
Gissa vem som höll på att spräcka överläppen?
Intressant, tyckte SAAB-KALLE!
Vid återkomsten till SAAB-ANA-verkstaden beslutade SAAB-KALLE att torkarmotorn skulle demonteras och dissikeras.
Ett tunt mässingsblad, vars uppgift var att reglera rätta stoppstället för torkarna, var dåligt nitat ocg låg och rörde sig som det behagade.
Ibland tyckte bladet att det räckte med torkaraktivitet.
SWF har jag för mig att fabrikatet på torkarmotorn var.
Kände rätt så skönt att få upprättelse.
Men spikningsproblemet, som blev sekundärt, löstes aldrig av SAAB.
Dock av mig genom att byta bort SAABen mot en ny Renault - som gick prickfritt .
Det blev 3 nya Renault på raken.
Gick som tåget.
Men sen blev det hjärnsläpp och jag köpte en BMW.
Jämfört med SAAB ur askan i elden.
Men det är en hel annan historia.