2022-12-02, 13:56
Medlem
zoombos avatar
En bekant till mig hade en hyrbil genom företaget och skulle på en längre tjänsteresa över dagen. Snöblandat regn. Företaget har avtal med en rikstäckande hyrbilsfirma där man främst har VAG-bilar.
I detta fall blev den en nästan ny Skoda.

På vägen hem tändes en varningslampa (eller om det var en varningstext som kom upp i displayen) och vindrutetorkaren stannade tvärt mitt på motorvägen! Inget hände när man rörde spaken. Efter att ha stannat bilen och startat om den så gick den igång igen. I några mil, sen hände det igen. Och sen en tredje gång efter bara några minuter. Tog kontakt med hyrbilsfirman och det skulle ta ca tre timmar att få dit en bärgare så dom sa att det var upp till föraren att vänta eller chansa på att ta sig hem och att det inte hände igen. Lyckligtvis så stannade den inte någon fler gång under dom ca 2 timmars färd som återstod men återkopplingen från hyrbilsfirman var rätt lojt: ja, jo...vi har haft detta problem på ett antal bilar nu men vi vet inte vad det beror på.

Är det fler som har råkat ut för detta? Är detta nu vanligt förekommande så skulle samtliga VAG-bilar åläggas körförbud här och nu tills man åtgärdat detta fel, stannar torkarna i ett kritiskt läge så uppstår genast livsfarliga situationer!
Citera
2022-12-02, 15:54
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Tutan hängde sig på min Mercedes för ett antal år sedan, det var direkt trafikfarligt eftersom den inte stängde av sig förrän jag stannade motorn, alltså borde alla Mercedes i och med detta tillbud beläggas med omedelbart körförbud!
Inte bara Mercedes, alla Smart också! Då de ingår i samma koncern!

Idiot..

(och så att övriga idioter förstår - texten ovan är ironi över TS dumheter)

Låg fattningsförmåga...händer det på någon enstaka bil så är det ingen anledning till någon större åtgärd men om 10% eller mer av alla bilar från en viss tillverkare och årsmodell är drabbade på ett sånt sätt att trafiksäkerheten äventyras måste detta skyndsamt åtgärdas! Även om det bara sker "ibland".

En tuta som hänger sig kan knappast anses trafikfarligt, möjligen trafikstörande, men en vindrutetorkare som stannar i snöslask, mörker och hård trafik innebär omedelbar och stor trafikfara.
Citera
2022-12-02, 15:56
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
En bekant till mig hade en hyrbil genom företaget och skulle på en längre tjänsteresa över dagen. Snöblandat regn. Företaget har avtal med en rikstäckande hyrbilsfirma där man främst har VAG-bilar.
I detta fall blev den en nästan ny Skoda.

På vägen hem tändes en varningslampa (eller om det var en varningstext som kom upp i displayen) och vindrutetorkaren stannade tvärt mitt på motorvägen! Inget hände när man rörde spaken. Efter att ha stannat bilen och startat om den så gick den igång igen. I några mil, sen hände det igen. Och sen en tredje gång efter bara några minuter. Tog kontakt med hyrbilsfirman och det skulle ta ca tre timmar att få dit en bärgare så dom sa att det var upp till föraren att vänta eller chansa på att ta sig hem och att det inte hände igen. Lyckligtvis så stannade den inte någon fler gång under dom ca 2 timmars färd som återstod men återkopplingen från hyrbilsfirman var rätt lojt: ja, jo...vi har haft detta problem på ett antal bilar nu men vi vet inte vad det beror på.

Är det fler som har råkat ut för detta? Är detta nu vanligt förekommande så skulle samtliga VAG-bilar åläggas körförbud här och nu tills man åtgärdat detta fel, stannar torkarna i ett kritiskt läge så uppstår genast livsfarliga situationer!
Det skall vara så.

https://www.youtube.com/watch?v=d7F4x-oiyEY

Alla vet det
Citera
2022-12-02, 16:21
Medlem
hockexxs avatar
Kortslutning, dålig kontakt, felande transistorer / relän (har bilar ens det i dag?).
Men det är mycket problem med VAG enligt min erfarenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Det skall vara så.
https://www.youtube.com/watch?v=d7F4x-oiyEY

Alla vet det

Haha! Vilken klockren samling.
Citera
2022-12-02, 17:02
Medlem
Citat:
Låg fattningsförmåga...händer det på någon enstaka bil så är det ingen anledning till någon större åtgärd men om 10% eller mer av alla bilar från en viss tillverkare och årsmodell är drabbade på ett sånt sätt att trafiksäkerheten äventyras måste detta skyndsamt åtgärdas! Även om det bara sker "ibland".

En tuta som hänger sig kan knappast anses trafikfarligt, möjligen trafikstörande, men en vindrutetorkare som stannar i snöslask, mörker och hård trafik innebär omedelbar och stor trafikfara.
Köpte efter ovan nämnda SAAB en annan ny SAAB.
Framförde vid 100-milsservicen synpunkter på att vindrutetorkarna stannade.
Felet visade sig naturligtvis INTE då bilen lämnades in.
Ytterligare 2 inlämnande av bil för bl a detta fel resulterade inte i någon förbättring.
Hade många klagomål på de nyköpta SAABen.
Bl a att motorn spikade då och då.
Experten "SAAB-KALLE" - serviceingenjör från SAAB-ANA tillkallades.
Jag, SAAB-KALLE och verkstadschefen begav oss ut på en "testrunda" tillsammans för att kolla spikningarna.
Rätt som det var så började det regna.
SAAB-KALLE, som körde, aktiverade då vindrutetorkarna.
De arbetade i flera sekunder innan de gav upp och stannade.
SAAB-KALLE blev förvånad.
Det här är inget fel, eller hur verkstadschefen, sa jag.
SAABen har ju varit inne 3 gånger för detta problem, som verkstaden inte finner, utan i stället har insinuera att det bara är jag som TYCKER att torkarna stannat.
Gissa vem som höll på att spräcka överläppen?
Intressant, tyckte SAAB-KALLE!
Vid återkomsten till SAAB-ANA-verkstaden beslutade SAAB-KALLE att torkarmotorn skulle demonteras och dissikeras.
Ett tunt mässingsblad, vars uppgift var att reglera rätta stoppstället för torkarna, var dåligt nitat ocg låg och rörde sig som det behagade.
Ibland tyckte bladet att det räckte med torkaraktivitet.
SWF har jag för mig att fabrikatet på torkarmotorn var.
Kände rätt så skönt att få upprättelse.
Men spikningsproblemet, som blev sekundärt, löstes aldrig av SAAB.
Dock av mig genom att byta bort SAABen mot en ny Renault - som gick prickfritt .
Det blev 3 nya Renault på raken.
Gick som tåget.
Men sen blev det hjärnsläpp och jag köpte en BMW.
Jämfört med SAAB ur askan i elden.
Men det är en hel annan historia.
Citera
2022-12-02, 17:56
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:

Nu vet vi inte alls hur vanligt detta problem är så att kräva totalt körförbud är att ta i. Även utan fungerande vindrutetorkare kan man på ett trafiksäkert sätt ta bilen till ett säkert stillastående. Om det är så hårt väder att vindrutetorkaren på en sekund blir helt ogenomskinlig bör man nog inte varit ute i trafiken från första början. Om man är det borde man hålla en sådan låg hastighet att en inbromsning till stillastående ska kunna ske utan problem.
Citera
2022-12-02, 20:05
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Nu vet vi inte alls hur vanligt detta problem är så att kräva totalt körförbud är att ta i. Även utan fungerande vindrutetorkare kan man på ett trafiksäkert sätt ta bilen till ett säkert stillastående. Om det är så hårt väder att vindrutetorkaren på en sekund blir helt ogenomskinlig bör man nog inte varit ute i trafiken från första början. Om man är det borde man hålla en sådan låg hastighet att en inbromsning till stillastående ska kunna ske utan problem.

Det är just det jag undrar. Händer det en av tusen kanske man inte kan/ska göra så stor grej av det men händer det en av 20 så är det allvarligt (även om det "bara" sker någon gång) och att bilar återkallas för att man hittat flagranta fel på dem är inte direkt ovanligt och då gör man det på samtliga, även på dem där felet inte inträffat.
Sen är det ju så att i princip alla perifera delar i en bil tillverkas av tredje part och vindrutetorkaren - som i sig inte är någon direkt raketforskning - är inget undantag och jag skulle bli förvånad om inte samma komponenter hittas även i andra bilmärken så då är det närmare till hands att misstänka mjukvaran i någon styrdator.

Sen väljer man inte väder och det kan mycket väl vara fint när resan startar och helt annorlunda ett par timmar bort. Jag har varit med om så intensiva skyfall att man har varit tvungen att krypköra - på E4:an - med fungerande vindrutetorkare. Men sånt hör till undantagen och varade inte länge. Brukar du se bilar som långtidsparkerar på P-fickor om vädret blir sämre? Det händer liksom inte.
Citera
2022-12-02, 21:01
Medlem
CompressorVanes avatar
Inte konstigt om torkarna lägger av när precis allt annat på dem kan göra det.

VAG…. Vaga bilar.
Citera
2022-12-02, 22:07
Medlem
Inte många driftstopp på en E-Klass före 37.500 mil.
Men 2 gånger fick jag låta byta hela torkarmekanismen med motor.
DYYYYYYRT!
Citera
2022-12-02, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Dock av mig genom att byta bort SAABen mot en ny Renault - som gick prickfritt .
Det blev 3 nya Renault på raken.
Gick som tåget.
Underhållande historia om Saab:en, men det sista tror vi inte på.

Kan det inte vara datorproblem det där med vindrutetorkarna, för det är väl en sådan som styr det mesta på en bil idag? Man fick kanske inte in hela programmet i minnet. Någon etta eller nolla blev fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in