2022-12-16, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Kan du inte försöka få en tid hos fruns läkare, eller söka privat?
Ja de har en lång lista på dyra mediciner som alla ger hang-over dagen efter eller myrkrypningar. Märkligt att det inte har någon betydelse att man är seg och luddig hela nästa dag, med tanke på trafikfara, ansvar i jobbet osv.
Vill till en doktor med pondus och erfarenhet för att klara av att stå emot Socialstyrelsens direktiv. Lycka till med att hitta en sån.

Tyvärr är det så att min frus doktor jobbar på psyk och jag har inget med psyk att göra, så kommer inte kunna få honom som doktor.

Jag får vända mig till vårdcentraler och och byta doktor om det inte funkar. Om ingen trots byte av doktor kan hjälpa, så kanske man kan få remiss till sjukhuset? Jag vet inte, är nästan aldrig på varken vårdcentraler eller sjukhus, så inte riktigt säker på hur det funkar.
Citera
2022-12-16, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Tyvärr är det så att min frus doktor jobbar på psyk och jag har inget med psyk att göra, så kommer inte kunna få honom som doktor.

Jag får vända mig till vårdcentraler och och byta doktor om det inte funkar. Om ingen trots byte av doktor kan hjälpa, så kanske man kan få remiss till sjukhuset? Jag vet inte, är nästan aldrig på varken vårdcentraler eller sjukhus, så inte riktigt säker på hur det funkar.
Skulle leta efter en privat mottagning om jag vore du. Remiss till sjukhus är nog inget alternativ.
Kolla på 1177 vad det står i din journal…
Citera
2022-12-16, 21:30
Medlem
Citat:
Skulle leta efter en privat mottagning om jag vore du. Remiss till sjukhus är nog inget alternativ.
Kolla på 1177 vad det står i din journal…

Privata vårdkliniker visste jag inte ens fanns. Där ser du hur kunnig jag är på vårdområdet. Som sagt, undviker till varje pris vårdcentraler och sjukhus om jag absolut inte måste vända mig dit.

Hade en gång dubbelsidig lunginflammation, men det gick så långt att det kändes som att när jag vred eller vände på mig så kändes det som att någon stack knivar i mig. Det var den värsta smärtan jag varit med om någonsin. Har brytit fingrar och ben förr, men det är rena semestern jämfört med det jag kände då.

Så då var jag tvungen att söka sjukvård och det var tur för det visade sig vara riktigt allvarligt.

Men annars håller jag mig borta från sjukvården om jag tror att det inte ska riskera mitt liv eller om jag inte brutit några ben.

Så tillbaka till det du sa. Hur hittar man privata vårdkliniker? Finns de bara i större städer eller kan mellanstora städer också ha dessa?
Citera
2022-12-16, 21:36
Medlem
Citat:
Privata vårdkliniker visste jag inte ens fanns. Där ser du hur kunnig jag är på vårdområdet. Som sagt, undviker till varje pris vårdcentraler och sjukhus om jag absolut inte måste vända mig dit.

Hade en gång dubbelsidig lunginflammation, men det gick så långt att det kändes som att när jag vred eller vände på mig så kändes det som att någon stack knivar i mig. Det var den värsta smärtan jag varit med om någonsin. Har brytit fingrar och ben förr, men det är rena semestern jämfört med det jag kände då.

Så då var jag tvungen att söka sjukvård och det var tur för det visade sig vara riktigt allvarligt.

Men annars håller jag mig borta från sjukvården om jag tror att det inte ska riskera mitt liv eller om jag inte brutit några ben.

Så tillbaka till det du sa. Hur hittar man privata vårdkliniker? Finns de bara i större städer eller kan mellanstora städer också ha dessa?
Googla på ”privatläkare” och din stad, så dyker det upp…(Är så gammal att jag tänkte föreslå GULA SIDORNA, hejdade mig dock)
Tillägg: en sund inställning att passa sig för sjukhus och sjukvård, förutom vid de situationer du nämner. Instämmer helt.
Senast redigerad av rosalenin 2022-12-16 kl. 21:41.
Citera
2022-12-16, 21:40
Medlem
Citat:
Googla på ”privatläkare” och din stad, så dyker det upp…(Är så gammal att jag tänkte föreslå GULA SIDORNA, hejdade mig dock)

Haha, ja så klart,gjorde en googling och fick upp några stycken.
Tror du att det är större chans att privatvård skriver ut saker som zopiklon och imovane?
Det är det jag behöver.
Citera
2022-12-16, 21:50
Medlem
Citat:
Haha, ja så klart,gjorde en googling och fick upp några stycken.
Tror du att det är större chans att privatvård skriver ut saker som zopiklon och imovane?
Det är det jag behöver.
Ja, var ärlig och tala om att du har sömnproblem och att vårdcentralen vägrar, osv, att du har dålig erfarenhet av Propavan, att du behöver något som ger snabbt insomnande och inte dagen-eftertrötthet. När du träffar läkaren skadar det inte att nämna att du ytterst sällan har kontakt med sjukvården (vilket de med beroendeproblematik brukar ha) Sen ska du ha klart för dig att de ÄR beroendeframkallande. Förmodligen får du en liten förpackning, med förhållningsorder.
Lycka till, iaf!
Citera
2022-12-16, 21:59
Medlem
Citat:
Ja, var ärlig och tala om att du har sömnproblem och att vårdcentralen vägrar, osv, att du har dålig erfarenhet av Propavan, att du behöver något som ger snabbt insomnande och inte dagen-eftertrötthet. När du träffar läkaren skadar det inte att nämna att du ytterst sällan har kontakt med sjukvården (vilket de med beroendeproblematik brukar ha) Sen ska du ha klart för dig att de ÄR beroendeframkallande. Förmodligen får du en liten förpackning, med förhållningsorder.
Lycka till, iaf!

Jo jag vet om beroendebiten.

Har ätit zopiklon i säkert 1,5 år, detta för att frun får enorma storpack utskrivna. hennes läkare skrev senast ut 4st 100-tack på en gång så det skulle räcka i ett år eller mer.

Tyvärr räcker det inte så långt eftersom ibland behöver hon ta 2st och många gånger tar jag av hennes piller också. Som tur är vet han om att hon måste ta fler ibland, så han skriver ut mer trots att de förbrukats på kortare tid än beräknat.

Men nu har vi båda stått utan i flera dagar och det är ett helvete. Går inte sova. Dock kommer hon troligen i början av nästa vecka få nytt utskrivet.

Men jag måste försöka få mitt eget utskrivet, kan inte leva på hennes piller och riskera att hennes doktor säger nej och slutar att skriva ut.

Jag klarar mig i 95% av fallen dock på ett piller trots 1,5 års användande. Men nån enstaka gång ibland så har jag ändå inte somnat efter över en timme, så då blir det ett piller till och då somnar jag direkt när det börjar verka.
Citera
2022-12-21, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Atarax dock är sämst med. Mår som skit dagen efter och de håller i sig länge dagen efter.

Men ja propovan är skit. Fick krypningar som fan till och med av en halv tablett som jag krossade. Aldrig mer.

Testat Lergigan och/eller Theralen? Det är ju antihistaminner så liknande Atarax.

Jag lider av WED (tidigare benämnt RLS) i extremiteterna sedan 20 år tillbaka. Man vänjer sig... Haha! Tack och lov blev sjukdomen mycket bättre när det i mitt fall upptäcktes att jag har grav sömnapné (110 andningsupehåll/h!) vilket gjort att jag inte sovit alls på över 10 år men som nu effektivt behandlas. Kroppen har tagit enormt med stryk av att inte få sova ordentligt! Har själv haft Propavan med beskrivna neurologiska biverkningar. Ett tag gick jag på Lergigan, Theralen, Zopiklon och Propavan samtidigt samt tog alldeles för mycket för att kunna sova. Idag klarar jag mig på antihistaminner (Lergigan och Theralen). Men visst Zopiklon och liknande benzoderivat är effektiva men oerhört farligt när det gäller tillväjningsrisken. Och att avgiftas från benzo är ett fruktansvärt helvete. Jag har fått rätt på mina sömnproblem även genom att utföra mindfulness, äter lågkolhydratkost (inget socker) samt tränar regelbundet. Ibland får jag tillbaka min sömnproblem och önskar att jag hade Zopiklon men tanken går snabbt över till risken att långtidsmedicinera med denna typ av mediciner.
Citera
2022-12-22, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbenabbe
Testat Lergigan och/eller Theralen? Det är ju antihistaminner så liknande Atarax.

Jag lider av WED (tidigare benämnt RLS) i extremiteterna sedan 20 år tillbaka. Man vänjer sig... Haha! Tack och lov blev sjukdomen mycket bättre när det i mitt fall upptäcktes att jag har grav sömnapné (110 andningsupehåll/h!) vilket gjort att jag inte sovit alls på över 10 år men som nu effektivt behandlas. Kroppen har tagit enormt med stryk av att inte få sova ordentligt! Har själv haft Propavan med beskrivna neurologiska biverkningar. Ett tag gick jag på Lergigan, Theralen, Zopiklon och Propavan samtidigt samt tog alldeles för mycket för att kunna sova. Idag klarar jag mig på antihistaminner (Lergigan och Theralen). Men visst Zopiklon och liknande benzoderivat är effektiva men oerhört farligt när det gäller tillväjningsrisken. Och att avgiftas från benzo är ett fruktansvärt helvete. Jag har fått rätt på mina sömnproblem även genom att utföra mindfulness, äter lågkolhydratkost (inget socker) samt tränar regelbundet. Ibland får jag tillbaka min sömnproblem och önskar att jag hade Zopiklon men tanken går snabbt över till risken att långtidsmedicinera med denna typ av mediciner.

Skönt att du iaf tål Lergigan och Alimemazin 👍
Citera
2022-12-22, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbenabbe

Min fru har Atarax så har testat det med dubbel dos, men det hjälpte tyvärr inte mig liksom inte Propavan inte heller gjorde det.

Bara Zopiklon som funkar än så länge. Testade också Melatonin som nån föreslog, men även det var utan effekt.
Citera
2023-10-20, 23:22
Medlem
Någon som får sämre minne/minnesluckor vid användning av Propavan?
Citera
2024-11-30, 13:23
Medlem
Hej,

Jag har en fråga om skillnaden mellan Propavan och Propiomazin Orifarm.

Jag har inga direkta sömnproblem när jag väl sover, men jag är hopplös på att komma isäng och det tar evigheter för mig att somna.

1. Jag fick Propiomazin Orifarm utskrivet och tog först 1 st 25mg och sen ökade jag till 2 tabletter. Jag upplevde att jag mycket bättre. Inga myrkryp, ingenting... sov långt och länge och upplevde groggigheten när man vaknar men det försvann.

2. Nu va asken slut och jag fick istället Propavan utskrivet. Då upplevde jag direkt vad 80% av denna tråd upplevt. Svårt att sova, myrkryp och allmänt dålig sömn. Först efter 4-5 timmar med det i blodet så kommer sömnen igång och sen sover man bra... och vaknar dåsig.

Min fråga är, är det stor skillnad på dessa två tabletter och har fler upplevt samma?

Tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in