Citat:
Ursprungligen postat av
Kapitalistkalle
Att formulera trådar och inlägg så att det passar ens agenda är en fin gammal konstform som bör göras med stil och finess så det inte blir uppenbart för den som läser.
Tyvärr verkar det här vara en döende konstform. Nu verkar fokus snarare ligga på att överdriva så mycket som möjligt.
Flashback är full med exempel.
Vi har dem där ”varför går det så bra för Ryssland” eller dens nemesis ”varför går det så dåligt för Ryssland”.
Allt är svart och vitt. Man ser inga nyanser. Det är av eller på.
Ett annat exempel är den här tråden som heter nåt i stil med att Klaus Schwab sagt att om ”10 år är ni chippade som djur, vi kommer läsa era tankar”. Här har dock i efterhand lagt till en disclaimer att Klaus ”inte säger det, men det är vad han menar”.
Många av dem här tusentals trådar men liknande ämnen kunde ju varit bra diskussioner om dem hade varit lite neutralt skrivna.
Det kan förvisso bli en del roliga bråk men det bidrar inget till diskussionen.
Vad tycker ni? Har detta blivit vanligare eller är det jag som fattat fel? Om jag har en poäng, vad är skälet till att det blivit så?
Jag vet inte säkert men har också fått känslan att det blivit lite vanligare på senare tid.
De bästa trådstarterna, som ger de bästa diskussionerna, är enligt min erfarenhet oftast de som är neutralt hållna och bara definierar vad de vill diskutera. Därefter har man ju hela tråden på sig att berätta hur man själv ser på det.
Jag uppfattar att några ibland snarare ser en trådstart, inte som en presentation av vad de vill diskutera, utan en plats där de kan presentera hur de ser på något och få mer uppmärksamhet för det än om det skrevs som ett vanligt inlägg i en tråd. I t.ex. forumet för Ukrainakriget startas dagligen sådana trådar.
Men visst kan man rikta en tråd åt ett visst håll, förutsatt att man är lite smart, men som bekant är inte alla så smarta att de klarar det, åtminstone inte utan att det blir genomskinligt och en lång uppsats om hur man själv ser på det.