2022-12-01, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Jag tänker mig att det är föräldrarnas sak att avgöra vilka filmer deras barn ska få se. Varför vill du lägga dig i andras barnuppfostran? Har det något att göra med din högerextrema agenda?

Alla föräldrar är inte medvetna om att det förekommer äcklig propaganda i dagens Disneyfilmer. Vi som växte upp på 90 talet slapp ju det tack och lov. Och då är det inte lätt att agera, om man inte vet vart faran ligger.

Det står mig fritt, att lägga mig i vad som helst. Vad ska du göra för att förhindra det?

Du tycker uppenbarligen att sexualitet har något att göra i barnfilmer. Bara där ringer varningsklockorna högt. Men det är föga förvånande. Vänsterslödder är i regel alltid pedofiler/bögar/transor och "miljömedvetet" skräp som bara existerar, utan att bidra.
Citera
2022-12-01, 10:48
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Men varifrån kommer kravet att kulturen bara ska få skildra det som är "normalt"? Jag vet att nazisterna tyckte det på sin tid men vi har ju kommit lite längre i civilisationsbygget sedan dess.

Du har helt rätt i sak, men samtidigt känns det lite som att du missar skogen för alla träd.

För egen del kan jag åtminstone säga som så här; jag uppskattar inte att få ideologiska uppfattningar skrivna på näsan/nedkörda i halsen. Jag uppskattar det inte ens att om jag råkar hålla med om dem.

Så om vi till exempel tar Ayn Rand’s verk, så tycker i vart fall jag att det blir svårt att se något artistiskt värde i dem överhuvudtaget (trots att jag personligen ligger relativt nära de politiska uppfattningar som Rand försöker föra fram). En person som inte delar hennes uppfattningar kommer sannolikt inte ens att ge böckerna någon chans.

Nu är känslan hos väldigt många att Hollywood i stort (och kanske Disney i synnerhet) övergivit historieberättandet för det politiska narrativet. Vi kan filtrera i apparna på ”HBTQ-innehåll”. Vi kan filtrera på ”filmer skapade av kvinnor”. Vi kan filtrera på ”Black is beautiful” etc. Det förutsätts att tittaren har en passion för intersektionalitet och identitetspolitik.

Och följden av det blir precis det problem du beskriver. De gör en film med en svart homosexuell huvudrollsinnehavare och en stor del av befolkningen suckar och tänker ”jaha, nu ska vi uppfostras igen”. Så hade det inte behövt vara om man i stället hade bestämt sig för att låta historieberättandet vara det centrala och att identitetspolitiken får vara något de anställda får ägna sig åt på fritiden.

Jämför exempelvis med The Wire, där karaktären Omar Little (en homosexuell svart man) i princip blivit universellt älskad av tittarna, vita som svarta, straighta som homosexuella och högerlutande som vänsterlutande politiskt. Hade den tidens HBO varit kända som en producent av identitetspropaganda hade en stor del av tittarskaran slagit av i stället för att ta karaktären till sina hjärtan.
Senast redigerad av RedX 2022-12-01 kl. 10:50.
Citera
2022-12-01, 10:53
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukpasta
Ordet är fritt!
Kommer just DU se "Strange World"?
Nej.

Filmer om negerbögar får de titta på nere i Afrika.
Här hemma ser vi filmer om oss.
Citera
2022-12-01, 10:54
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Du har helt rätt i sak, men samtidigt känns det lite som att du missar skogen för alla träd.

För egen del kan jag åtminstone säga som så här; jag uppskattar inte att få ideologiska uppfattningar skrivna på näsan/nedkörda i halsen. Jag uppskattar det inte ens att om jag råkar hålla med om dem eller ej.

Så om vi till exempel tar Ayn Rand’s verk, så tycker i vart fall jag att det blir svårt att se något artistiskt värde i dem överhuvudtaget (trots att jag personligen ligger relativt nära de politiska uppfattningar som Rand försöker föra fram). En person som inte delar hennes uppfattningar kommer sannolikt inte ens att ge böckerna någon chans.

Nu är känslan hos väldigt många att Hollywood i stort (och kanske Disney i synnerhet) övergivit historieberättandet för det politiska narrativet. Vi kan filtrera i apparna på ”HBTQ-innehåll”. Vi kan filtrera på ”filmer skapade av kvinnor”. Vi kan filtrera på ”Black is beautiful” etc. Det förutsätts att tittaren har en passion för intersektionalitet och identitetspolitik.

Och följden av det blir precis det problem du beskriver. De gör en film med en svart homosexuell huvudrollsinnehavare och en stor del av befolkningen suckar och tänker ”jaha, nu ska vi uppfostras igen”. Så hade det inte behövt vara om man i stället hade bestämt sig för att låta historieberättandet vara det centrala och att identitetspolitiken får vara något de anställda får ägna sig åt på fritiden.

Jämför exempelvis med The Wire, där karaktären Omar Little (en homosexuell svart man) i princip blivit universellt älskad av tittarna, vita som svarta, straighta som homosexuella och högerlutande som vänsterlutande politiskt. Hade den tidens HBO varit kända som en producent av identitetspropaganda hade en stor del av tittarskaran slagit av i stället för att ta karaktären till sina hjärtan.

Wow, vilket bra svar. Tack! (:
Det här resonemanget kan jag helt klart förstå. Och ja, vem gillar plattityder.

Den enda detaljen som skaver är förutsättningen att Disney skulle vara mer intresserade av att "uppfostra" sin publik än att tjäna pengar. Det har jag svårt att tro. Min misstanke är snarare att de just nu undersöker sätt att nå andra marknader, alternativt att de tror att den bad will de skulle få av att fortsätta producera heteronormativt content skulle medföra oönskade ekonomiska förluster.
Citera
2022-12-01, 10:55
Medlem
Citat:
På vilket sätt tycker du att de gör det i den här filmen?
bögagenda, woke, indoktrinera barn med propaganda för sexuella preferenser. Det är en barnfilm för tusan. men jag antar att du stödjer allt detta trams?
Citera
2022-12-01, 10:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RedX

För egen del kan jag åtminstone säga som så här; jag uppskattar inte att få ideologiska uppfattningar skrivna på näsan/nedkörda i halsen. Jag uppskattar det inte ens att om jag råkar hålla med om dem.

Helt rätt. Ta också Prison Break, en av huvudkaraktärerna i den serien är ju homosexuell på riktigt, och det gjorde han ingen "big deal" av, det var heller inget som tvingades in i storyn. Det är så man sköter det snyggt, ditt exempel på The Wire är ju ännu bättre, där är han ju homosexuell och dessutom svart on-screen och det är ingen som reagerar eller ens reflekterar över det, för det görs ingen grej av det i serien. Det är ingen pekpinne, propaganda eller moralkaka som visas för tittarna. Det är en del utav ett välskrivet manuskript.
Citera
2022-12-01, 10:56
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
bögagenda, woke, indoktrinera barn med propaganda för sexuella preferenser. Det är en barnfilm för tusan. men jag antar att du stödjer allt detta trams?
Har du sett filmen?
Citera
2022-12-01, 11:05
Medlem
Citat:
Har du sett filmen?
bara trailern men det finns skäl för att den floppade, familjer lämnade biograferna
Citera
2022-12-01, 11:08
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordCuntworthy
Alla föräldrar är inte medvetna om att det förekommer äcklig propaganda i dagens Disneyfilmer. Vi som växte upp på 90 talet slapp ju det tack och lov. Och då är det inte lätt att agera, om man inte vet vart faran ligger.

Det står mig fritt, att lägga mig i vad som helst. Vad ska du göra för att förhindra det?

Du tycker uppenbarligen att sexualitet har något att göra i barnfilmer. Bara där ringer varningsklockorna högt. Men det är föga förvånande. Vänsterslödder är i regel alltid pedofiler/bögar/transor och "miljömedvetet" skräp som bara existerar, utan att bidra.
Du ser visst faror lite överallt. Jag tänker inte göra något för att förhindra dig i något som helst – jag försöker prata med dig. Det verkar du tolka som någon form av intervention. Mår du bra?

Som sagt, vi har sett massor med heterosexuella karaktärer i Disneyfilmer genom åren, och jag har inte sett dig protestera mot det trots att du tycker att sexualitet inte hör hemma i barnfilm.
Citera
2022-12-01, 11:09
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
bara trailern men det finns skäl för att den floppade, familjer lämnade biograferna
Du vet alltså inte vad det är du uttalar dig om. OK.
Citera
2022-12-01, 11:09
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordCuntworthy
Ja, nog lär det "packas" saker i den filmen....
Har du sett trailern över huvud taget eller gillar du att snacka ur arslet?
Citera
2022-12-01, 11:13
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Jag kommer definitivt se den. Jag är väldigt nyfiken på att se vad det är som får högersnöflingorna att gråta så högljutt den här gången.
Jag tycker den ser väldigt oinspirerande ut, högst härledd från filmer och barnprogram men redan sett hundra gånger förr fast med den mest generiska storyn du kan tänka dig. Fanns absolut ingenting i trailern som fick mig att tänka "Wow, det där har jag aldrig sett förr".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in