2022-11-30, 21:07
Medlem
Hej, min fru har just fått en "dödsdom" (eller egentligen hennes bil). Den startar väldigt hackigt när den är kall. Enligt verkstaden beror det på dålig kompression på två cylindrar. Bilen för övrigt går bra, passerade besiktning med "flying flags", ingen rost. Är det värt att renovera toppen för ca 15k?
Citera
2022-11-30, 21:11
Medlem
Fettsugnings avatar
Antar att det är omfodring av cylindrar verkstaden menar? Omfrodras alla fyra för det priset eller bara de "dåliga"?
Citera
2022-11-30, 21:21
Medlem
förmodligen bara brotschning av sotiga ventilsäten
Citera
2022-11-30, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Antar att det är omfodring av cylindrar verkstaden menar? Omfrodras alla fyra för det priset eller bara de "dåliga"?

Finns mig veterligen inga foder i dessa motorer.

Citat:
Ursprungligen postat av tocum2
förmodligen bara brotschning av sotiga ventilsäten

Eventuellt ja, eller så har man skador på kolvar/ringar

Huruvida det är värt att reparera beror på vad det är som är den faktiska orsaken.
Handlar det bara om toppen så kan ett byte till en frisk begagnad topp vara ett helt ok alternativ då det går relativt fort och smärtfritt.
Är det däremot knas med nån kolv etc så blir det knivigare att bedöma vad som är värt eller inte
Citera
2022-12-01, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tocum2
Hej, min fru har just fått en "dödsdom" (eller egentligen hennes bil). Den startar väldigt hackigt när den är kall. Enligt verkstaden beror det på dålig kompression på två cylindrar. Bilen för övrigt går bra, passerade besiktning med "flying flags", ingen rost. Är det värt att renovera toppen för ca 15k?

Har du fått nåt protokoll från verkstaden där det står att de har testat kompressionen? Omborddiagnostik genomförd? I så fall några felkoder?
Antar att motorn har svårt att starta när den är kall. Hur fungerar den efter att ha startat? Några knackningar? Ojämna varv? Hur är den att starta när den är varm? Hör du några smäll vid luftfiltret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in