• 1
  • 2
2022-11-30, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Att inflationen är 9,3% betyder inte att priset på varje enskild vara och tjänst går upp med exakt 9,3%. Vissa kommer öka mer än så i pris, andra kommer öka mindre, och priset på vissa saker kommer till och med gå ner. När inflationen sägs vara 9,3% ska det snarare tolkas som att priserna i genomsnitt går upp med 9,3%.
Nu är ju iofa. tanken att KPI ska vara viktat för hur stor del av ens utgifter kan tänkas vara just det ena och det andra, priset på t.ex. speglar ges mindre vikt i uträkningen för hur ofta köper du eller jag egentligen speglar? Så är tanken iaf. sedan om detta funkar speciellt väl kan jag inte svara på, sedan är ju allas utgiftsposter lite olika så det kan aldrig vara helt representativt. På samma vis kan det ju gå åt andra hållet, något ges en orimligt stor vikt, låt oss säga åter igen att speglar inte rört sig i pris, då kan detta med andra liknande varor ges en orimligt stor vikt, antingen genom dåliga beräkningar eller avsiktigt, och få ner KPI.

KPI har även svagheten i att man beräknar kvalitetsökningar i varor, en bättre TV kommer ut som kostar mycket mer, priset är högre pga. vissa nya tekniska saker den kan utföra. Just du kanske inte har någon nytta eller något nöje av dessa egenskaper, så för sig har alla TV apparater bara blivit dyrare men för KPI kostar de faktiskt lika mycket som innan.
Citera
2022-11-30, 10:42
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Nu är ju iofa. tanken att KPI ska vara viktat för hur stor del av ens utgifter kan tänkas vara just det ena och det andra, priset på t.ex. speglar ges mindre vikt i uträkningen för hur ofta köper du eller jag egentligen speglar? Så är tanken iaf. sedan om detta funkar speciellt väl kan jag inte svara på, sedan är ju allas utgiftsposter lite olika så det kan aldrig vara helt representativt. På samma vis kan det ju gå åt andra hållet, något ges en orimligt stor vikt, låt oss säga åter igen att speglar inte rört sig i pris, då kan detta med andra liknande varor ges en orimligt stor vikt, antingen genom dåliga beräkningar eller avsiktigt, och få ner KPI.

KPI har även svagheten i att man beräknar kvalitetsökningar i varor, en bättre TV kommer ut som kostar mycket mer, priset är högre pga. vissa nya tekniska saker den kan utföra. Just du kanske inte har någon nytta eller något nöje av dessa egenskaper, så för sig har alla TV apparater bara blivit dyrare men för KPI kostar de faktiskt lika mycket som innan.
Japp. SCB har till och med en sida där du kan räkna ut ”din” inflation:

https://minflation.scb.se/

När någon påstår att ”priserna” har ökat med tio procent finns alltid den mycket befogade motfrågan: ”priserna på vadå?”
Citera
2022-11-30, 10:55
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Den egentliga inflationen är betydligt högre än 10%.

Samma med den egentliga arbetslösheten.

Ligger i statens intresse att mörka helt enkelt.
Så är det. När livsmedelsverket räknar inflationen på mat så har dom en utvald korg med varor som dom jämför. Om priset på nån vara stiger kraftigt så kan dom ta bort den och byta ut den mot en billigare produkt som dom tycker är "motsvarande". På det sättet får dom inflationen att se mindre ut än den är.
Citera
2022-11-30, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Japp. SCB har till och med en sida där du kan räkna ut ”din” inflation:

https://minflation.scb.se/

När någon påstår att ”priserna” har ökat med tio procent finns alltid den mycket befogade motfrågan: ”priserna på vadå?”
Absolut, även inom olika områden ser ju vår konsumtion olika ut, inte minst vad gäller livsmedel där basvaror som pasta har ökat ENORMT mycket i pris där några 10-15% inte räcker så den som då kanske har det knapert och köper mycket av en sådan billig basvara har det betydligt sämre då det inte är mycket glädje att purjolök har stått stilla/sjunkit i pris.
Citera
2022-11-30, 11:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Den största ökningen kommer väl från att många bolag minskar sina förpackningar och behåller priset. Detta sker just nu överallt och har hållit på under en lång tid. För några år sen så var det just stora förpackningar som var modet och priset blev då billigare, nu minskar man alla förpackningar men behåller priset.

Julmust och vissa läsksorter är nu 1,4l istället för 1,5l, Juice säljs på 0,9l istället för 1l, chips är 275g istället för 300g och mycket mer.
Citera
2022-11-30, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Aftonbladets kommunistiska skitpropaganda orkar jag inte läsa.

Svenska kronan har tappat runt 20% i värde på bara ett år och närliggande länder har väl mindre blattar att betala för etc så deras står starkare.
😁Där Jag kommer ifrån , ett fjärran blatteland , går ett gammalt ordspråk "Man blir mest/bäst blåst av sina egna"
Citera
2022-11-30, 12:32
Medlem
90% av varorna i matbutikerna är onödiga produkter, typ halv och helfabrikat. Det är basvaror som kött, fisk, fågel, m.m. i hel bit som är det viktiga. Om priset på bulla, kakor, glass, läskeblask, godis, chips, färdigmat, m.m. höjs med 10000% gör inget.
Citera
2022-11-30, 13:42
Medlem
Det finns helt enkelt för lite åtrovärda saker och ting, Ica butiksägare måste ha sin tesla och deras ungar måste ha en nvidia rtx 4090.

Vad jag undrar är varför det tillverkas så få "onödiga" men åtrovärda saker?
Citera
2022-11-30, 14:45
Medlem
6stringlevins avatar
Så jag hade rätt igen? Jag har påpekat att Sverige med all sannolikhet har en inflation på 10% då resten av eu har uppgett 10,7% i snitt. Vem som helst borde fattat att Sverige inte avviker markant från resten av EU oavsett vad riksbanken påstår.
Citera
2022-11-30, 15:21
Medlem
varfors avatar
Kolla prisökningarna på konstgödsel 2019(2020?)-2022 100% prisökningar varje år i princip
Citera
2022-11-30, 19:27
Medlem
Dags att börja fuska med självscanningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in