Flashback bygger pepparkakshus!
2023-12-16, 11:08
Medlem
Nä... När jag var skolpojk tog vi varmvattnet ur kranen bara. Gick det med.
Citera
2023-12-16, 11:17
Medlem
Sladdarens avatar
Får man bismak av att koka vatten till the tex i en stekpanna är det nog dax att att kasta bort stekpannan iaf. Men jag tippar starkt på att man får bismaker i en nonstick beläggnings- stekpannan eftersom ev smaker fastnar ifrån föregående och tidigare stekning eller stekputtring fast du diskat den med tex handdiskmedel

Kan en stekpanna bli helt klininisk ren som en rostfri kastrull ? Eller krävs det extra insatser då som kräver mer sanering för att få det lika rent som en rostfri kastrull

Eller vad tror ni ?
Senast redigerad av Sladdaren 2023-12-16 kl. 11:19.
Citera
2023-12-19, 20:43
Medlem
Knivur-273s avatar
Stekpannan är förvisso helt naturligt fettig, så The-Vattnet torde bli fel i smaken och riktigt äckligt.

Och vem faen kokar vatten i en stekpanna ? Jag använder en vattenkokare från Japan som heter MATSUI, ~10 kilo Watt. Mycket rent och fint kokande vatten, från Motala Ström, för Kaffe eller The. Närmast det mest rena och godaste vattnet som existerar på jorden, efter en viss enklare sand-filtrering i vattenverket, och en viss enklare sparsam klorering.
Senast redigerad av Knivur-273 2023-12-19 kl. 21:09.
Citera
2024-01-13, 09:27
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Stekpannan är förvisso helt naturligt fettig, så The-Vattnet torde bli fel i smaken och riktigt äckligt.

Och vem faen kokar vatten i en stekpanna ? Jag använder en vattenkokare från Japan som heter MATSUI, ~10 kilo Watt. Mycket rent och fint kokande vatten, från Motala Ström, för Kaffe eller The. Närmast det mest rena och godaste vattnet som existerar på jorden, efter en viss enklare sand-filtrering i vattenverket, och en viss enklare sparsam klorering.

10kW?
Bra drag i den..
Citera
2024-01-13, 09:30
Medlem
3Godisars avatar
Det känns äckligt ja. För att vattnet bör ta smak av vad som funnits i stekpannan eller själva stekpannan. Stekpannor är svåra att få kliniskt rena..
Citera
2024-01-15, 21:01
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
10kW?
Bra drag i den..
Ursäkta mig för min felskrivning.

Den har en effektutveckling av 1 kW.
Mycket bra ändå
Citera
2024-01-15, 23:20
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Ursäkta mig för min felskrivning.

Den har en effektutveckling av 1 kW.
Mycket bra ändå

Det var inget påhopp!
Hade dock gärna viljat se en raketkanna på 10kw
Citera
2024-01-15, 23:55
Medlem
Vem0ths avatar
Ser inget problem i detta, du får en bredare ytkontakt med värme därmed snabb uppvärmning.

Det kommer utan tvekan uppstå rester från otvättat flott i vattnet eftersom en stekpanna blir inte riktigt "ren" efter en diskning då det blir alltid några gamla fettrester kvar som är relativt steriliserade i 100 graders värme men kan ge viss bismak.
Citera
2024-01-18, 20:32
Medlem
Knivur-273s avatar
Amerikanarna tappar förvisso upp the-vatten ur varmvattenkranen, dumma som de är.

I Sverige anses dock icke varmvatten från en tapp-kran vara ett livsmedel, utan anses bara duga för duschning och tvättning, under det att the- och kaffe-vatten måste hettas upp från rent kallvatten, som dock är ett livsmedel.

Problemet är att varmvatten, särskilt det som stått stilla en tid, om det inte hålls över 55..60°C, kan innehålla olika sorter av bakterier, värst är legionella, som kan vara dödligt för immunsvaga människor.

En bot är att alltid använda kopparrör, där bakterier vantrivs svårt och hälsan bevaras, samt att använda s.k. VVC-cirkulation, där vattentemperaturen alltid är 55..60°C och avsticket till tappstället är kort och kan genomspolas på kort tid.

Dock anser EU att koppar (Cu) är en "tungmetall" som måste förbjudas helt eller delvis...

Men Järn (Fe) är ju också en "tungmetall", är det icke så ?

Förövrigt är koppar ett essentiellt grundämne, i små kvantiteter, för nästan alla djur, och kopparförgiftning är ett ytterst, ytterst sällsynt fenomen bland ryggradsdjur.

Det är bara om man har surt och frätande tappvatten, som kopparrör kan vara ett problem, men i stort sett bara ett tekniskt problem, eftersom rören skadas.

För det är väl så, att det värsta som kan hända, är att man kan bli något grön i håret, om man är naturligt blond, eller få litet ont i magen, i allra värsta fall.

Med surt vatten, alltså.

Kommunalt dricksvatten skall ha ett pH-värde av 7,0..8,0
Senast redigerad av Knivur-273 2024-01-18 kl. 21:10.
Citera
2024-01-18, 21:53
Medlem
Knivur-273s avatar
Off-topic:

Nu när EU har proklamerat att tungmetaller skall förbjudas:

Hur gör vi med kyrktak av koppar, lindningar i el-motorer av koppar. Järn, det är en tungmetall.

Stål består mest av järn, litet kol, (0,3 procent), eller kolstål, 0,5.. 2 % kol. kanske andra legeringsämnen i små proportioner.

Gjutjärn har en kolhalt av c:a 4 % kol, men miljöpartister förstår icke skillnaden mellan smidesjärn, stål och gjutjärn, för de tror att man på ett ekonomiskt vis kan reducera järnmalm med syntetiskt framställd vätgas på ett ekonomiskt sätt.

För det är på det viset att man måste reducera järnmalmen med ett reducerande grundämne, och vätgas är extremt synnerligen kostsamt att framställa, under det att stenkol är långt billigare.

Förr producerade vi det allra renaste gjutjärnet och stålet av de finaste malmer och träkol i Sverige, bra för kanoner, genom sin relativa seghet och ytterst höga kvalitét för sin tid. Ytterst fina värjor av synnerligen fint stål.

Saken var bara den tråkiga saken, att vi fällde stora delar av vår värdefulla skog i träkolsframställningen.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-01-18 kl. 22:51.
Citera
2024-01-18, 22:58
Medlem
Knivur-273s avatar
Danskar kallar Svenskar "Skov-Perker", för de har ingen egen skog / skov, utan små dungar av träd, som de kallar "skogar"
Patetiskt
Citera
2024-01-18, 23:04
Medlem
Knivur-273s avatar
Vi fällde icke all skog, som de dumma engelsmännen, eller irländarna, för skogen växer så att det knakar i träden...

Jag har sett att isländigarna har planterat träd på sin ö fläckvis, men varför icke mer.

De planteringar jag har sett är få täta granplanteringar med hela marken täckt av döda barr. Inte en bra plantering, eller något som liknar en vacker skog.

En skog måste vara blandad med olika trädslag, inte som de dumma Islännningarna kan tro, bara av gran, med döda mattor av barr, utan en vacker mark med träd av olika sorter, och markvegetation av andra växter som gräs eller litet svampar.

De har stigar mellan planterade granar med döda barr på marken, och tror att de går i skogen. Patetiskt för oss som bor i Norge, Sverige eller Finland.

Jag kunde gå med kompass och karta 12 km för att finna mitt mål för att fiska litet öring. Skog, myrar och berg.

Tyvärr så lydde jag min kamrat, vilket jag aldrig skulle gjort, att gå fel, så att vi hamnade på en djävla bergstopp.

Det hade varit bättre att gå med min hustru, som litade på mig i kartans och kompassens förståelse och riktning, men hon var hemma och havande just nu.

P.S Han var en djävla idiot, som icke kan uppföra sig normalt, kunde icke utföra sin värnplikt på ett normalt sett heller.

Mycket stygg och småkriminell med en rent Tyskt ätt, men icke det minsta Svensk, även om han vill tro den saken.

Hans familj trodde att de blev Svenskar när de flydde till Sverige, skaffade barn med Svenska namn.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-01-18 kl. 23:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in