2022-11-30, 18:35
Medlem
Kalsarikannis avatar
Ebba Busch (KD) medger svek om vallöfte kring elstödet
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/r...ofte-om-elstod
Citera
2022-11-30, 18:40
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det kommer nog aldrig tillbaka till det läge som var. Nu har ju elbolagen fått smak på att de kan tjäna pengar, så varför sluta?

Tittar man på de avtal som finns för SE1 över tre år så antyder det att ett rörligt genomsnittspris förväntas ligga någonstans mellan 2 och 2:20. Det är ju vansinnigt högt med tanke på att de senaste 20 åren fram till i fjol hade 40 öre som genomsnittspris.

Att regeringen släppte lös marknaden var ett stort misstag. Det skulle aldrig ha blivit såhär. Det finns inget incitament från regeringshåll varken från S eller nuvarande regering att sätta stopp. De låter allt löpa utom kontroll.

Indelningen av elzoner för tio år sedan var också ett stort misstag. Vi ser nu att energipriset skapar och förvärrar inflationen. Också utbyggnaden av elkablar till kontinenten där svenska hushåll får tävla mot de som budar högst.

Att många slösar är sant speciellt de i villor men vi som redan elransonerade innan priserna stack upp förra året straffas också. Nu kommer de ge högkostnadsskyddet till elslösarna.
Senast redigerad av Klappasäften 2022-11-30 kl. 18:43.
Citera
2022-11-30, 18:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja regeringen har inte imponerat. Den är osynlig och förefaller, som du skriver, omogen. Likafullt ska man ha klart för sig att inget annat parti har några synpunkter på stödets utformning. det är bara S som nu lite lamt försöker antyda att det tar längre tid än utlovat.
Samma skit hela riksdagen, ingen vill på allvar reformera skatter och utgifter.
Att skada vårt energisystem som S, V, Mp och C gjorde borde vara förbjudet, energiförsörjningen borde grundlagskyddas.
Hade vi haft en vettig författning hade det räckt med lag.
Citera
2022-11-30, 18:44
Medlem
Bra att Ebba medger att det är ett löftesbrott, även om hon ger ett rätt dåligt intryck i det där klippet, finns ingen anledning att låtsas som något annat och stå och "prata runt det".
Bit i det sura äpplet, lägg korten på bordet, och så kanske man kan gå vidare.

Själv tycker jag det är synd att utbetalningen dröjer så länge som det gör, men bra att man inte inför ett högkostnadsskydds system för det som komma skall med tanke på hur elsituationen ser ut.
Citera
2022-11-30, 18:45
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsarikanni
Ebba Busch (KD) medger svek om vallöfte kring elstödet
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/r...ofte-om-elstod
Tuffe-Uffe å sin sida säger kategoriskt att de inte svek något löfte. Härligt när den högra handen inte ens är medveten om att den vänstra finns.
Citera
2022-11-30, 18:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jo, men argumentet för att Skåne skulle betala högt elpris senaste året var att elen fanns i SE1+2 och inte kunde överföras neråt. Så nu är elen slut i norr? Men kan överföras från SE3-4 så priset blir samma? Någon som kan se att jag tror att det manipuleras en del här?

Enda lösningen är att stänga nordpool och låta elbolagen hitta sina svenska kunder via annonser igen. Som det var tidigare. Nordool har inte gjort det bättre för Sverige, bara för elbolagen. Innan nordpool fanns inga "isen håller på att lägga sig på Lule älv". Det är ju sjukt att en ensamstående mamma ska behöva hålla reda på något sådant.

Det är alltså lägre elproduktion i norr som gör att det behöver importeras även dit. Det har alltid funnits isläggning och prisvariationer, men inte på dessa hiskeliga nivåer. Felet är två:

1. Sverige är del i EU:s elmarknad och många länder har dålig elförsörjning
2. Sverige har själva vanskött sin elproduktion de senaste tio åren

Folk i norr har överlag inte fattat vad som hänt. Många tror fortfarande att i norr råder elöverskott och att de inte kan få ett högt elpris. Många är ju också insinuanta och uttalar sig gärna om att det är södra Sveriges egen förskyllan att de nu får betala dyrt. jag bor ju själv i SE1 och saknar efter augusti avtal med fast pris. Lika förbannat kan jag ändå känna att det är rätt åt alla inskränkta i norr med sitt Stockholmskomplex och hoppas att priset ska bli bestående rejält högt även om det ju kommer att drabba mig.
Citera
2022-11-30, 18:46
Medlem
VetVemDuArs avatar
Och vi som värmer upp med biogas, vi ska betala hur mycket som helst?
Den här regeringen är en samling pajasar.
Citera
2022-11-30, 18:48
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Jag skiter i om högern sänker skatterna eller ej. Varje gång jag åker förbi en bensinstation tänker jag ”Tack borgarna!”. Äntligen slipper man att dag efter dag se hur priserna ticka uppåt.
Ja, beträffande bensinpriser har borgarna verkligen levererat sina vallöften.
Citera
2022-11-30, 18:50
Medlem
Skomakar-antons avatar
Hur stor effekt kommer dessa priser ha på inflationen?
Citera
2022-11-30, 18:51
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hydrol
EU:s marginalprissättning.

Vart går dom extra pengarna som är påslagen på den snorbilliga elen då?
EU:s modell bygger på en svensk-norsk modell som Sverige alltså i allra högsta grad varit delaktiga inatt ta fram …
Citat:
Nu kanske vi borde (blygsamt) berätta att hela upplägget som Europa använder för EU-marknaden hämtats från Norge och Sverige – elbörsen Nordpool, startad 1996. EU-kommissionen gillade det så mycket att man kopierat upplägget för hela Europa.
Från att ha varit bara Norden är nu totalt 20 länder anslutna.

Påslagen ska gå tillbaka till de fossilfria producenterna så att de kan bygga ut sin verksamhet.
Citat:
En annan fördel med prissättningen anses vara att sol- och vind får extra betalt på det här viset och då kan investera i mer fossilfri sol- och vindproduktion vilket alla strävar efter i klimatpressade tider.

F ö så är det marginalprissättning på andra tåvaror.
Citat:
Låter det knäppt? Så säljs faktiskt alltid råvaror på världsmarknaden: Olja, metaller, spannmål… Marginalprissättning kallar ekonomerna det.

https://omeuropa.se/mitt-i-valdebatt...or-elpriserna/
Citera
2022-11-30, 18:54
Avstängd
Tycker synd om Ebba. Hennes tid i regeringen kommer att få henne åldras fortare. Tuffare tider med mycket stress. Vi får se hur länge hin orkar.
Citera
2022-11-30, 18:55
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skomakar-anton
Hur stor effekt kommer dessa priser ha på inflationen?
Både Tyskland och England har 40-års-rekord i inflation genom höjda gas-priser som gett höjda elpriser. Det kommer att slå lika illa i Sverige, den dag vi bestående får 2-3 kr/kwh i elkostnad. Nu är det bara några topp-dagar och det slår inte så mycket.

Någon som vet om de 55 miljarder som återbetalas i februari i elstöd "dras av" inflationen? Det borde den ju göra, vi får ju tillbaka pengarna.

Själv tror jag att vi får ett lågt elpris i vinter? Vi har aldrig sparat mer el, skåningar sägs spara 10% el jämfört med förra året, och vi genererar precis lika mycket el som förra året, när kärnkraftverken går. Det kommer alltså att bli elöverskott vilket bör ge låga elpriser. Om det inte blir en svinkall vinter som är vindstilla. Men hittills är den tvärtom extra varm, vi har haft en enda minus-dag i Linköping.

Argumenten ovan antyder att det är något skumt med dagens elpriser i SE1+2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in