2022-11-28, 17:25
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Ford Cougar ja. Bilmodellen som kom 1998 och tillverkades i blott fyra år och beskrevs av en bilkunnig som "bilen som nästan blev den nya Ford Mustang.

På internet talas det om att det var en trevlig bil. Förvisso byggd på Mondeo-plattformen, men med en hel del smått och gott innanför skalet. En förhållandevis rapp motor om man valde sexan, en stram styrning och en utsökt väghållning. Ja, så beskrivs ofta denna pärla Ford Cougar.

På Tuben finns det en del filmer som visar bilen på en racerbana, och vad jag kan avgöra så behöver den inte skämmas för sig.

Berätta nu, för fan i våld, hur du upplevde Ford Cougar. Jag har själv bara provsuttit en i en försäljningshall, så min erfarenhet är tyvärr begränsad. Inredningen och stolarna upplevde jag dock som sportig.
Citera
2022-11-28, 17:29
Medlem
De riktiga Ford Cougar kom väll till på 60talet vad jag vet..å då med riktig motor..va är det för modernt krafs du pratar om nu ??
Citera
2022-11-28, 17:38
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
De riktiga Ford Cougar kom väll till på 60talet vad jag vet..å då med riktig motor..va är det för modernt krafs du pratar om nu ??
Jag talar om den Ford Cougar som kom 1998 och tillverkades till 2002. Precis som trådstarten ger vid handen. I USA kallades bilen Mercury Cougar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Cougar
Citera
2022-11-28, 17:41
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Ford Cougar ja. Bilmodellen som kom 1998 och tillverkades i blott fyra år och beskrevs av en bilkunnig som "bilen som nästan blev den nya Ford Mustang.

På internet talas det om att det var en trevlig bil. Förvisso byggd på Mondeo-plattformen, men med en hel del smått och gott innanför skalet. En förhållandevis rapp motor om man valde sexan, en stram styrning och en utsökt väghållning. Ja, så beskrivs ofta denna pärla Ford Cougar.

På Tuben finns det en del filmer som visar bilen på en racerbana, och vad jag kan avgöra så behöver den inte skämmas för sig.

Berätta nu, för fan i våld, hur du upplevde Ford Cougar. Jag har själv bara provsuttit en i en försäljningshall, så min erfarenhet är tyvärr begränsad. Inredningen och stolarna upplevde jag dock som sportig.

På den svenska marknaden jämfördes den med Opel Calibra och Toyota Celica, båda 2 dörrars coupe.
Citera
2022-11-28, 17:44
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
På den svenska marknaden jämfördes den med Opel Calibra och Toyota Celica, båda 2 dörrars coupe.
Skulle du säga att denna jämförelse är smickrande för Ford Cougar?
Citera
2022-11-28, 17:50
Medlem
Skidlifts avatar
Jag är mer nyfiken på vilken personlighetsstörning de individer som köpte Ford Cougar led av 🤔
Citera
2022-11-28, 17:51
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Skulle du säga att denna jämförelse är smickrande för Ford Cougar?

Det finns inget smickrande att säga om Ford Cougar
Det var en ful och tråkig bil med dålig kvalitet tillverkad i Köln av Turkar.
Citera
2022-11-28, 18:04
Medlem
Skidlifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm

Skulle påstå att det är en dålig jämförelse.
Cougar är större än Calibra och Celica.
Citera
2022-11-28, 18:12
Medlem
Fånig framhjulsdriven europeisk bil med amerikanskt namn. Inga motorer att tala om heller. Jag kan inte riktigt skaka fram något vettigt minne av dem. Jag förstår inte hur någon kan hitta en koppling till ford mustang.
Citera
2022-11-28, 18:18
Medlem
Skidlifts avatar
Hittade ett litet inslag om reklamfilmen om bilen med Dennis Hopper från Easy Rider.

https://youtu.be/7TEoVavjVmo
Citera
2022-11-28, 18:20
Medlem
Tvivlar på att någon minns en sån bil.
Citera
2022-11-28, 21:31
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jag talar om den Ford Cougar som kom 1998 och tillverkades till 2002. Precis som trådstarten ger vid handen. I USA kallades bilen Mercury Cougar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Cougar
Mercury Cougar var en riktig jänkare, en lyxmustang, bara med V8 i början: https://en.wikipedia.org/wiki/Mercury_Cougar, den har bara namnet gemensamt med det skräp du skriver om, en dekatrimmad Probe, dessutom framhjulsdriven.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in