2022-11-29, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Är inte 30 kwh rätt vanlig storlek på elbilsbatteri? Då kan det driva ett bastuaggregat i fem timmar om det är fulladdat. Flera dygn: Bastuaggregat 6 kw x 72 tim = 432 kwh.

Det sitter ju termostat i bastuaggregatet får man hoppas, annars lär man avlida av värmeslag inom några timmar… dessutom är har de flesta av dagens elbilar värmepump med COP runt 2-3. Batterierna är runt 70kWh för de flesta elbilarna, mindre nisch-elbilar har mindre kapacitet, ca 50kWh.

En vanlig missuppfattning med elbilar är att de inte har kapacitet att värma en bilkupé och att batteriet skulle då väldigt snabbt ta slut. Det stämmer väldigt dåligt, i själva verket är värmekomforten i elbilar mycket bättre än fossila…
Citera
2022-11-29, 21:40
Medlem
ArgusOnes avatar
Snacka om ogenomtänkt politik. Först vill man straffbeskatta alla som kör med bensin och premiera elbilar och nu ska man slå undan benen för elbilsägare.

Det är ju en politisk tomteverkstad...
Citera
2022-11-29, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Elbilar drar väl ändå en oerhört liten andel av Schweiz elproduktion? Någon som har en exakt siffra? Jag gissar på 1%.

Däremot kan man se till att elbilar laddas bara när det finns överskott och elpriset är lågt, vi talar dygnsvariation här. Det löser man bäst med teknik.

Det är mest politik, elbilsmotståndet är väl ungefär lika högt där som här i Sverige gissar jag på. Blir ju lite dumt opinionsmässigt om man inför inskränkningar för de stora förbrukningsposterna i energisystemet och struntar i några tusen elbilsägare som laddar ibland på natten även om påverkan är helt försumbar i det stora hela.
Citera
2022-11-29, 21:50
Extrem humor och faktiskt en icke försumbar mängd karma också. Medborgarna övertalades att skaffa elbilar. Den äckligaste gruppen medborgare, liberala medelklassakademiker med ”klimatsamvete” som tror sig vara bättre än pöbeln, föll för övertalningskampanjen. Det skröts om nya Teslan och skrattades åt ”bönderna” som köade vid fossilpumpen, för själv laddade man sin rullande Ipad på natten nästan gratis. Men säg den lycka som varar, nu får åtminstone den schweiziska varianten av Kalle Kontorsbög åka buss till arbetet eftersom staten förbjuder honom att nyttja det fordon de övertalade honom att köpa för två år sedan. Och han kan ju inte köpa en fossilbil, inte efter den höga svansföring han haft hemma på villagatan. Det blir att cykla nu.
Senast redigerad av Arkhamist 2022-11-29 kl. 21:57.
Citera
2022-11-29, 22:14
Medlem
brianmolkos avatar
Men slösa energi till skärmar till facebook får de använda.
Citera
2022-11-29, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Elbilar drar väl ändå en oerhört liten andel av Schweiz elproduktion? Någon som har en exakt siffra? Jag gissar på 1%.

Däremot kan man se till att elbilar laddas bara när det finns överskott och elpriset är lågt, vi talar dygnsvariation här. Det löser man bäst med teknik.

Precis, det här känns mest som ett desperat drag att visa handlingskraft mer än något som.gör en praktisk skillnad.
Citera
2022-11-30, 11:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Det är mest politik, elbilsmotståndet är väl ungefär lika högt där som här i Sverige gissar jag på. Blir ju lite dumt opinionsmässigt om man inför inskränkningar för de stora förbrukningsposterna i energisystemet och struntar i några tusen elbilsägare som laddar ibland på natten även om påverkan är helt försumbar i det stora hela.
Aha, det är lite anti-vaxx över det hela. Just anti-vaxxarna (inklusive jag) hade faktiskt rätt, men jag är inte riktigt redo att säga om elbilen är en stor flopp som corona-vaccinet. Vi kommer att veta inom 3-4 år.
Citera
2022-12-03, 04:59
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Laddboxen styrs separat som du kunde läsa i mitt inlägg ovan.
Och även om du har laddning på batteriet så gäller ju körförbud för elbilar.
Då laddar man med vanlig kabel istället för boxen.
Citera
2022-12-03, 05:07
Medlem
Det var en vettig åtgärd. Det är ju ändå miljökämpar som kör elbil. De kan likväl åka kollektivt vilket de nog gör frivilligt med ett glatt humör.
Citera
2022-12-07, 07:09
Medlem
jackdaniels1098s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Förbud av detta slag är väl ändå inte föredömligt?

Jo men absolut! 100% föredömligt!
Citera
2022-12-07, 07:14
Medlem
jackdaniels1098s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Landet har alltid legat i bräschen för framtiden. Tack o good buy alla Greta älskare.

Indeed, it’s a christmas miracle 🤩

Nästa steg är att elbilar förbjuds på färjor och i allmänna p-hus världen över pga. brandrisken (lithiumbatterier) samt att skatten börjat kompenseras upp nu när försäljningen ökar och skatteintäkten från övriga bränslen minskar och elen blir dyrare.

Alla ni som hyllat elbilar och köpt en Tesla för 1mkr och trott ni kan åka bil ”gratis”, ett tips: Om något låter för bra för att vara sant så är det (nästan) alltid så..

Men det är nog lugnt, tror säkert miljötalibanerna tar en smäll eller två för the greater good! Är ju bara låta elbilen stå och åka kollektivt, sparar miljö och pengar så allt är väl till Er belåtenhet? Am i not right?
Citera
2022-12-07, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Underbart! Elbilar hör redan till historien. Det blir vätegasbil

Vänta, förstår jag dig rätt. Du anser att vi ska använda elen för att generera vätgas som därefter ska förbrännas eller användas för att generera el igen istället för att använda elen direkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in