2022-11-27, 03:08
Medlem
dreamdreams avatar
De som svarat bondespelet och ticket to ride ska du inte lyssna på om en 8-åring ska vara med och spela, alldeles för många moment och regler. Annars bra tips! Jag slänger med Dixit i tipshögen, handlar om att kunna uttrycka sig och kan trigga fantasin hos både 8-åring och 80-åring.
Citera
2022-11-27, 09:07
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Catan, lätt att lära sig och det finns expansioner när basspelet blir för enkelt.

Tänkte också på det, men undrar om inte det är lite i svåraste laget för en åttaåring?
Citera
2022-11-27, 09:11
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Tjuv och Polis, Den Försvunna Diamanten, och Monopol.

Visserligen gamla spel, men de slår alla nya med hästlängder. Barn brukar älska spelen dessutom.

Hahaha! Den Försvunna Diamanten och Monopol? Kul skämt!

TS: https://www.spelexperten.com/sallska...SABEgLGrPD_BwE

Det där är väldigt kul och passar för både vuxna och en åttaåring. Den Försvunna Diamanten plockar man bara fram om man vill få alla att vilja skjuta sig i huvudet.
Citera
2022-11-27, 10:09
Medlem
poirotmoss avatar
Cards Against Humanity
Citera
2022-11-27, 10:13
Medlem
YP4XQs avatar
Den försvunna diamanten
Rummikub
Monopol är ju en klassiker, finns i barnvariant
Citera
2022-11-27, 15:32
Medlem
JuniorDahlens avatar
Rätt säker på att de som tipsar om Den försvunna diamanten ALDRIG har spelat det i vuxen ålder.
Citera
2022-11-28, 12:32
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Tänkte också på det, men undrar om inte det är lite i svåraste laget för en åttaåring?

Det är en egen bedömning du får göra, jag ser att Monopol har en åldersrekommendation från 8 år medan Catan har från 10, personligen tycker jag Monopol är det mer avancerade spelet, för att inte säga det betydligt sämre men tydligen vill man barn ska ha tråkigt i 2 år innan man får ha kul med Catan istället. Jag hade gärna bytt bort alla mina trista timmar i barndomen med Monopol mot Catan och då snackar vi bara basspelet. Enda nackdelen är att du är begränsad till 3 eller 4 spelare.
Citera
2022-11-28, 16:29
Medlem
papercut-ninjas avatar
Klassiska spel är alldeles för långa och obalanserade för att vara bra sällskapsspel för en familj.

Uppgradera till 2000-talet med King of Tokyo, Clank!, Happy Little Dinosaurs eller Carcasonne Junior istället!
Citera
2022-11-28, 20:14
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatDoesTheFoxSay
Julen detta år ska spenderas hos mina föräldrar med mina syskon, deras respektive och barn. Vi är i åldrarna 8-64 år och nu söker jag tips på de bästa sällskapsspelen för oss. Länge sedan jag spelat något sällskapsspel så vi är ganska novice på detta, så inga avancerade och ska passa även för 8-åringen. Tips mottages tacksamt 😊🙏
Svårt att veta hur många ni är.

För att få med åttaåring en bör ni inte välja Monopol eller Bondespelet (se även tråden för sämsta brädspel där det nämns ofta) dessa har ofta väldigt lååång speltid.

6 nimmt mycket lättspelat spel för upp till tio spelare.
Deep Sea adventure "push your luck spel" där alla är dykare som ska plocka upp skatter, enkla regler, sex spelare
Carcassonne något de flesta åttaåringar klarar att förstå, lättspelat, fem spelare i grundversionen.
Amazing labyrinth ett spel med många år på nacken, men fortfarande ett klurigt spel där vägarna i labyrinten ändrar sig vid varje drag, fyra spelare. Även lite utmaning för vuxna.
Citera
2022-11-29, 09:35
Medlem
Kan Rekommendera Escape: The Curse of the Temple. Väldigt lätt, tar c.a 10-15 min. Alla spelar samtidigt och är ett samarbetsspel. Jag får upp rejäl puls när jag spelar, trots att man bara slår en massa tärningar.
Citera
2022-11-29, 09:39
Medlem
Rummikub är kul. Inte mycket till regler att lära sig.
Citera
2022-12-14, 08:25
Medlem
Beror ju på hur många som ska spela.
King of Tokyo
Bärenpark
Chronicles of Avel
The Quacks of Quedlingburg (finns i svensk utgåva)
Patchwork (funkar endast för två spelare)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in