2022-11-25, 16:15
Medlem
Hej!

Matolja är energirikt. Tänkte om man skulle köpt på sig typ 1 kubikmeter olja och ha hemma i ladugården för att både konsumera som ren energi när alla andra lager är förbrukade men också att laga mat med.

Någon av er preppers som vet vart jag kan köpa matolja för <= 10kr/litern?

Mvh
Citera
2022-11-25, 16:46
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajbaj
Hej!

Matolja är energirikt. Tänkte om man skulle köpt på sig typ 1 kubikmeter olja och ha hemma i ladugården för att både konsumera som ren energi när alla andra lager är förbrukade men också att laga mat med.

Mvh
Intressant tanke, man kan både äta, elda för värme och ljus med rätt olja.
Men vilken sort för att slippa härsken smak efter en tid?
Citera
2022-11-25, 17:04
Medlem
Med tanke på att Ukraina producerar majoriteten av europeisk matolja så kan du nog glömma 10:-/L

Sen lär den inte hålla hur många år som helst, varken som mat eller som bränsle i din gamla mekaniska dieselbil som du såklart har redo inför krisen.

Ett mindre lager som du kan rotera i tid känns rimligare.
Citera
2022-11-25, 17:30
Medlem
Citat:
Hej!

Mvh
https://www.kaka.se/sv-se/bageri-konditori-1/sm%C3%B6r-margarin-olja-skiljeolja/olja/matolja/rapsolja-1000l-15191

Fråga dem.
Citera
2022-11-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Inte tänkt på det som bränsle, mycket bra förslag!

Citat:
Ursprungligen postat av klarrre
Med tanke på att Ukraina producerar majoriteten av europeisk matolja så kan du nog glömma 10:-/L

Sen lär den inte hålla hur många år som helst, varken som mat eller som bränsle i din gamla mekaniska dieselbil som du såklart har redo inför krisen.

Ett mindre lager som du kan rotera i tid känns rimligare.
Jasså går det att köra diselbil på rapsolja! Vilken grej! Varför gör inte alla det?

Citat:
Ursprungligen postat av FreshReset
https://www.kaka.se/sv-se/bageri-konditori-1/sm%C3%B6r-margarin-olja-skiljeolja/olja/matolja/rapsolja-1000l-15191

Fråga dem.
Tack det skall jag göra.
Citera
2022-11-25, 19:49
Medlem
Citat:
Inte tänkt på det som bränsle, mycket bra förslag!

Jasså går det att köra diselbil på rapsolja! Vilken grej! Varför gör inte alla det?

Tack det skall jag göra.
Ingen fara. Återkom gärna om hur mycket det kostar
Citera
2022-11-25, 20:02
Medlem
F.Hansens avatar
Ingen dum id’e, men frågan är om det inte härsknar efter nått år.

Angående att använda det som bränsle så blir det väldigt sotigt att elda med matolja.
Citera
2022-11-25, 20:04
Medlem
Har du en äldre dieselbil med mekanisk insprutning så kan du köra på nästan alla typer av oljor bara dom är varma nog att flyta ordentligt (plusgrader)

Kör min pickup på allt möjligt, 75% spillolja och 25% diesel är inga som helst problem.

Finns massa videor på YouTube om folk som kör gamla Mercedes dieselbilar på hemmagjord diesel, gammal frityrolja och ren matolja efter viss process.
Citera
2022-11-25, 20:13
Medlem
Har nog mer lycka med ris.

Visserligen lite mindre än hälften av kaloridensiteten, men håller i all oändlighet och härskna inte. Dessutom mycket billigare.

Sedan hade jag skaffat alkohol för att elda med, håller också för evigt.

Ris, bönor (klarar sig i 10år utan problem om förvarat korrekt, ris+bönor ger all protein man behöver), alkohol (går dessutom att dricka för berusning och lär vara eftertraktat under apokalypsen) går att elda med.

Skit i idioter som säger att du ska förvara vatten, vi har för fan mer färskvatten än någon annanstans. Tar bara en massa plats.

Sedan har vi salt, honung, socker och vakuumförpackat instant coffee.

Något sorts vapen, annars är allt ovan helt meningslöst då du bara kommer att agera som en enda stor lootbox.

Resten löser sig. Själv hade jag inte viljat uthärda apokalypsen eller leva efter den så hade tagit vapnet ovan och skjutit mig själv.

Mvh
Citera
2022-11-25, 20:40
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det är ju den stora frågan. Har man för mycket i förråden är det nog stor risk att det förr eller senare blir dåligt/oätligt men går förmodligen utmärkt att elda med fortfarande.
Citera
2022-11-26, 07:53
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:

Mvh
Ingenstans. Matolja har blivit dyrt. Det är billigare med bensin eller diesel.
Citera
2022-11-26, 16:25
Medlem
448s avatar
Ghee är fett som i konservburk kan lagras decenier.

Kokosfett många många år

Matoljor nått år
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här