2022-11-25, 11:56
Bannlyst
Hejsan,

Har fått ett beslut från en myndighet som jag avser att överklaga, det framgår av beslutet att det förekommit korrespondens med en annan myndighet, samt ett "underlag i kommunicering" med en privat aktör. Enligt lag torde jag ha rätt att ta del av all denna korrespondens som förekommit rörande min person inom denna myndigheten.

Vilken lag och § är det som reglerar denna rättighet?
Citera
2022-11-25, 14:56
Bannlyst
Tror jag hittat svaret själv, men... har för mig att även andra saker i lagen reglerar detta i någon mån, men det kanske räcker att hänvisa till "Partsinsyn i ärendet"?

10 § första meningen FL.
Den som är part i ett ärende har rätt att ta del av allt material som har tillförts ärendet.
Citera
2022-11-25, 15:04
Medlem
Det luktar socialtjänst lång väg här, eller hur?

Partinsyn som du var inne på reglerar mycket riktigt i FL §10 och OSL 10kap §3 och 3a.
Men enligt brasklappen i OSL 10kap 3§ får myndigheten vägra att lämna ut material som kan äventyra handledningen såsom t.ex. bevis i en brottsutredning. Men du som part skall ändå informeras på andra sätt.
Citera
2022-11-25, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det luktar socialtjänst lång väg här, eller hur?

Partinsyn som du var inne på reglerar mycket riktigt i FL §10 och OSL 10kap §3 och 3a.
Men enligt brasklappen i OSL 10kap 3§ får myndigheten vägra att lämna ut material som kan äventyra handledningen såsom t.ex. bevis i en brottsutredning. Men du som part skall ändå informeras på andra sätt.

Verkligen inte, detta ligger på en högre nivå, säkerhetsklassning etc... Där man strulat till det något kopiöst! Det går verkligen utför med de intellektuella resurserna när de yngre förmågorna ska ta över, sitter på fel stolar, och inkompetensen är lag!
Senast redigerad av Haldane 2022-11-25 kl. 18:44.
Citera
2022-11-25, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Verkligen inte, detta ligger på en högre nivå, säkerhetsklassning etc... Där man strulat till det något kopiöst! Det går verkligen utför med de intellektuella resurserna när de yngre förmågorna ska ta över, sitter på fel stolar, och inkompetensen är lag!

Om det är strul med en säkerhetsklass kan du nog räkna med att få strul med sekretessen, för ghestapo släpper inte ut information om dig i onödan. Det oavsett om du är part i mål (vilket alla är som har med ghestapo att göra). De kommer bara att informera dig om vad som sker och inget mer än så.

Kan man ens överklaga en säkerhetsklassning?
Senast redigerad av Methos 2022-11-25 kl. 18:57.
Citera
2022-11-25, 18:58
Bannlyst
Citat:
Om det är strul med en säkerhetsklass kan du nog räkna med att få strul med sekretessen, för ghestapo släpper inte ut information om dig i onödan. Det oavsett om du är part i mål (vilket alla är som har med ghestapo att göra). De kommer bara att informera dig om vad som sker och inget mer än så.

Jag vill bara få ut relevant information, sedan får rättens ledamöter avgöra saken!

Edit:

Jodå, det kan man, står i beslutet!
Citera
2022-11-25, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Jag vill bara få ut relevant information, sedan får rättens ledamöter avgöra saken!

Edit:

Jodå, det kan man.

Som sagt, är det Ghestapo du har att göra med kommer du inte att få ut någonting alls. De kommer inte ens att tillkännage att du finns.
Citera
2022-11-25, 19:00
Bannlyst
Citat:
Som sagt, är det Ghestapo du har att göra med kommer du inte att få ut någonting alls. De kommer inte ens att tillkännage att du finns.

Byt kanal på tv'n nu kompis.
Citera
2022-11-26, 11:52
Medlem
Hej.
Jag vet att det finns ett par ärenden som avgjorts i kammarrätten som gäller just rätten att få del av underlag till säkerhetspröving så som part. Jag har tyvärr inga målnummer i huvudet.

Till TS nackdel har dock dessa ärenden gått den klagande emot och myndigheten har fått rätt i att uppgifterna inte behöver lämnas ut. I dessa fall har hänvisningen varit 18 kap. 1 OSL och 15 kap. 2 OSL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in