2022-11-24, 21:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uqbar
Måste vara självmord/dödshjälp. Otroligt sorgligt. Kan bara tänka mig alla tankar som gick igenom hans huvud vid hyllningen i Toronto förra veckan, förmodligen visste han redan då vad som väntade nästa vecka. Vilken jävla skitsjukdom.

Kan också tänka mig det. Någon cocktail av något slag...
Citera
2022-11-24, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Inte bara Schweiz utan Luxemburg, Belgien , Nederländerna har olika alternativ för Euthanasi. Det tar inte flera år för en ansökan. Om du har alla papper ifrån ditt tillstånd ifrån vården i ordning så är det ett par intervjuer bara innan du blir godkänd. Varför skulle de ta flera år för med sjukdomar som är aggresiva? Du skulle ju hinna dö ändå isåfall.
Det går även att skriva ett End Of Life avtal i förskott oman har fått reda på en diagnos som när man inte är förmögen att tala eller skriva träder ikraft.
Att be någon annan att ta livet av en är en ganska allvarlig sak anser jag och rättssystemet i alla civiliserade länder lär göra så gott det går för att förhindra misstag. Men den här diskussionen är meningslös för vi vet ju inte om Börje tog den vägen.
Citera
2022-11-24, 21:09
Medlem
vallpojkens avatar
Visste knappt vem gubben var, men han verkar ha betytt mycket för många. Man får trösta sig med att det är få förunnat att bli över 70 samt att han slapp vara sjuk så värst länge. Vila i frid och allt det där.
Citera
2022-11-24, 21:11
Medlem
I admit, det här är ett totalt empatilöst och oetiskt inlägg vid den här tidpunkten MEN jag undrar om någon här vet om idrottsmänniskor som fått många nack- och huvudtrauman under sin karriär är predisponerade för ALS o dylikt?
Citera
2022-11-24, 21:11
Det är riktigt sorgligt. inte länge sen han satt i skavlan och snackade 😟

Otäck och aggressiv sjukdom. Fint att de han hylla honom ordentligt precis.
Citera
2022-11-24, 21:12
Medlem
Byxan81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Jag har sett hundratals människor dö. Har delvis jobbat i palliativ vård. Så jag vet vad jag pratar om. Ganska säker på att jag kan mer om detta än dig. Lite löjligt att du säger noll insikt. Men själva sista veckorna är detsamma för många andra.

Det kan jämföras patienter som dör av KOL eller av hjärtsvikt för den delen.
Det är tiden fram dit som är jobbigare.
Det är just sådan fokus på ALS. Men det finns många som har lika begränsade liv efter stroke med. Långt gången parkinson mm

O vad fan är att dö naturligt??????

Nej du har helt fel, låter mer som gissningar du kommer med. Finns inga läkemedel eller något. Är extremt få som får ALS, så det har du garanterat inte sett många dö av.

Du skrev "Alla kommer dö på liknande vis!!", synonymen till det valde jag "naturlig död". Och alla kommer inte dö på liknande vis, så det var klantigt utryck av dig. Även om du sett hundratals dö, så är det ganska få jämfört med alla som dött.

Jag tycker Börje och familjen lagt upp en väl planerad plan kring detta. Och är övertyg om att Börje valde detta för att inte belaste familjen. Med sin omtänksamhet och kärlek för familjen skulle han aldrig acceptera det.
Citera
2022-11-24, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken
Visste knappt vem gubben var, men han verkar ha betytt mycket för många. Man får trösta sig med att det är få förunnat att bli över 70 samt att han slapp vara sjuk så värst länge. Vila i frid och allt det där.

Få förunnat att bli över 70 år? Nja, skulle du dra till med 85-90 år så kunde det vara sant men de flesta svenskar blir långt över 70 år och är i relativt gott fysiskt skick.
Citera
2022-11-24, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Sluta nu.

Fan vad folk spekulerar. Alla kommer dö på liknande vis!!
ALS patienter dör ofta av vanlig pneumoni som många andra människor alternativt av kolsyrenarkos- precis som många andra gör. Det vill säga att du bara somnar bort i princip. Du tror att det blir som att få en plastpåse över huvudet. Då blir det aldrig.
Däremot är tiden fram till döden ofta plågsam. Men det är det med många andra sjukdomar med
Jag har vart i samma rum där svårt sjuk kämpar med att andas sina sista timmar.. Hade jag vart den personen så hade jag velat dö ett halvår tidigare. Självklart ska dödshjälp finnas..
Citera
2022-11-24, 21:14
Medlem
Börje förtjänar respekt och skall minnas som en stor hjälte och förebild.🌹
Citera
2022-11-24, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byxan81
Nej du har helt fel, låter mer som gissningar du kommer med. Finns inga läkemedel eller något. Är extremt få som får ALS, så det har du garanterat inte sett många dö av.

Du skrev "Alla kommer dö på liknande vis!!", synonymen till det valde jag "naturlig död". Och alla kommer inte dö på liknande vis, så det var klantigt utryck av dig. Även om du sett hundratals dö, så är det ganska få jämfört med alla som dött.

Jag tycker Börje och familjen lagt upp en väl planerad plan kring detta. Och är övertyg om att Börje valde detta för att inte belaste familjen. Med sin omtänksamhet och kärlek för familjen skulle han aldrig acceptera det.

Det tror jag också. Han ville få ett värdigt slut, för sin och familjens skull.
Citera
2022-11-24, 21:16
Medlem
vallpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Få förunnat att bli över 70 år? Nja, skulle du dra till med 85-90 år så kunde det vara sant men de flesta svenskar blir långt över 70 år och är i relativt gott fysiskt skick.

Måhända, försöker bara se saken från den ljusa sidan. Har känt många som gått bort i betydligt yngre ålder.
Tycks mig ändå som att han var lyckligt lottad i livets tombola.
Citera
2022-11-24, 21:17
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det gick ovanligt fort. Det brukar talas om 2-5 års överlevnad men man kunde se hur fort det hela fortskred bara på några månader så det finns förmodligen stora individuella variationer.

Kommer ihåg hur enormt bra Börje var under det första Canada Cup. Egentligen visste vi inte mycket om NHL och matcherna. På den tiden fanns det inga rörliga bilder från NHL och snålt med reportage i.o.m att han nästan var ensam svensk där borta i mitten på 70-talet.
Den individuella varianten kan stavas dödshjälp. Börje Salmings fru visste eventuellt om det förra veckan när hon berättade på Hockeygalan att det är stängda dörrar efter detta.
Det får vi dock kanske aldrig veta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in