2022-11-24, 06:40
Medlem
profundersams avatar
Om tråden ligger fel, så ber jag om ursäkt och den får gärna flyttas.

Min gamla mamma blev uppringd av en engelstalande kvinna. Engelska med brytning.
Jag var precis då på besök hos mamma. Morsan gav mig luren pga engelskan.

Personen påstod att de ringde från Mastercard och Visa, deras kundtjänst, så jag svarade bara direkt att jag var ointresserad och la på.

Det här måste ju ha varit ett bedrägeriförsök, eller hur?

Jag har aldrig hört talas om att MC och V har samma kundtjänst och det är därför jag frågar.
Jag förstår ju att en bedragare tror att de har bättre chans att lyckas, genom att gardera sig.
Offret borde ha nåt av korten.
Samtidigt är det korkat att identifiera sig som nåt, som inte finns...
Citera
2022-11-24, 06:57
Medlem
Cindells avatar
Ledtråd nr 1: Engelsktalande med brytning.

Ingen svensk kundtjänst har engelska som standardspråk när de ringer upp kunder. (Däremot KAN de såklart prata engelska om kunden föredrar det.)
Citera
2022-11-24, 07:16
Medlem
Många klockor ringer.
1. Dom ringer.
2. Säger att dom är från dom båda företagen och vill inte specificera vilket kort det gäller.
3. Pratar dålig eller ingen svenska.
Citera
2022-11-24, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam

Min gamla mamma blev uppringd av en engelstalande kvinna. Engelska med brytning.

Personen påstod att de ringde från Mastercard och Visa, deras kundtjänst, så jag svarade bara direkt att jag var ointresserad och la på.

Jag har aldrig hört talas om att MC och V har samma kundtjänst och det är därför jag frågar.
Jag förstår ju att en bedragare tror att de har bättre chans att lyckas, genom att gardera sig.

Men samtidigt riktar ju sig bedragare väl in sig på korkade människor? Vet inte, men det skulle ju kunna vara så att det finns en poäng i att avpolletera folk som ändå är för smarta för att bli bedragna.
Citera
2022-11-24, 07:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Garanterat scam, visa och MC är konkurrenter och har inte samma kundtjänst. Men fördelen för en bedragare är att de gör det samma vilket kort den som svarar har och de kan testa sitt scam. Anmäl och spärra numret på din mammas telefon.
Citera
2022-11-24, 07:51
Medlem
profundersams avatar
Tack för alla svar hittills.

Och nu kommenterar jag alla svar, utan att citera.

Ja, jag fick alltså en massa signaler på att det var ett bedrägeriförsök.
Sa mer till morsan, än vad jag skrev i tråden, men ville kolla detta med gemensam kundtjänst,
så jag inte går och tar för givet att det är en av signalerna, om det inte är det.

Jag är nog påverkad av att ha jobbat på ett internationellt flygbolag
Kundtjänst kan ligga i Indien. Konkurrenter går ihop i samarbeten mm etc

Men bra och tack igen.
Ingen gemensam kundtjänst för MC och V håller som signal än så länge.
Citera
2022-11-24, 08:31
Medlem
Citat:

Hjälp din mamma med att göra hennes telefonnummer osynliga. Behöver inte vara hemligt bara att det inte visas offentligt.

Så borde alla med gamla föräldrar göra för att undvika liknande händelser.
Citera
2022-11-24, 08:49
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Hjälp din mamma med att göra hennes telefonnummer osynliga. Behöver inte vara hemligt bara att det inte visas offentligt.

Så borde alla med gamla föräldrar göra för att undvika liknande händelser.

Ja, jag måste se över sånt.
Försöker hela tiden påminna henne om olika sätt hon kan bli lurad på, men hon visar samtidigt tecken på demens, så det är inte lätt att skydda henne eller få henne att skydda sig själv.
Fasta och tekniska lösningar är bättre, så jag ska se vad jag kan göra.
Citera
2022-11-24, 09:04
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Många klockor ringer.
1. Dom ringer.

Som du säger är alla punkterna du listar absolut röda flaggor tillsammans, men kortbolagen ringer faktiskt upp ibland. Mitt Amex användes i London trots att jag var i Sverige och då ringde en engelsktalande kille upp. Han presenterade sig som att han var från Amex, och jag frågade vad han ville. När han berättade vad som hänt lade jag på och ringde upp deras kundtjänstnummer (finns på baksidan av kortet), och dom bekräftade vad som hänt. Fick pengarna tillbaka och ett nytt kort och sen var det inget mer med det.

Men ja, ring alltid upp företaget själv om dom hör av sig.
Citera
2022-11-24, 09:12
Bannlyst
Det är banken som utfärdad kortet som man skall kommunikera med, ingen annan. Kanske gäller andra regler för Amex.

Men aldrig varit med om, att man kommunicera direkt med mastercard och visa. Att det prata engelska med brytning är helt klart ett tecken på att det är ett bedrägeri försök, att det ens prata Engelska med Svenska kunder.
Citera
2022-11-24, 09:12
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Som du säger är alla punkterna du listar absolut röda flaggor tillsammans, men kortbolagen ringer faktiskt upp ibland. Mitt Amex användes i London trots att jag var i Sverige och då ringde en engelsktalande kille upp. Han presenterade sig som att han var från Amex, och jag frågade vad han ville. När han berättade vad som hänt lade jag på och ringde upp deras kundtjänstnummer (finns på baksidan av kortet), och dom bekräftade vad som hänt. Fick pengarna tillbaka och ett nytt kort och sen var det inget mer med det.

Men ja, ring alltid upp företaget själv om dom hör av sig.

Bra påminnelse!
Just motringning har jag också med mig från gamla jobbet. Om Polisen ringde och ville ha information, så var det ju självklart ett krav att man ringde själv till ett nummer man vet går till Polisen och sen blir kopplad till den som vill ha infon.
Citera
2022-11-24, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Det är banken som utfärdad kortet som man skall kommunikera med, ingen annan. Kanske gäller andra regler för Amex.

Amex ger ju själva ut sina kort så där är man ju kund hos just Amex. Men ja, ingen annan än utflrdande abnk bör ha ditt nummer och ringa upp (och normalt inte de heller då de inte kan säkerställa att det är dig de talar med)

Och skulle Visa och MasterCard anlita somma företag för sin kundtjänst skulle de inte säga det. Har jobbat på callcenter ochvhar haft hand om flera företag ochven gång råkat ut för det pinsamma att förklara för en kund att de ringt fel företag och någon timme senare fått samma kund igen men på rätt linje. Om han kände igen mig så sa han iaf ingenting.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in