2022-11-23, 19:13
  #1
Medlem
Ringhals3s avatar
Hej!
Har funderat ett tag över de astronomiska värderingarna av vissa dataspelsbolag.

Har det blivit en bubbla som nu kommer brista när det blir bistra tider och den obegränsade tillgången till riskkapital stryps?

Vad tror ni?

Dataspelsbolag har enorma kontor som ser ut som vuxendagis mitt i stan, kommer detta kunna fortgå?
Citera
2022-11-23, 19:29
  #2
Medlem
Raytheons avatar
Det går ju inget vidare för Embracer (Eraser), Stillfront, Ubisoft.

Men EA, Take-Two, Activision Blizzard, Paradox går ok.
Citera
2022-11-23, 19:33
  #3
Medlem
En bubbla är det ju inte totalt sett även om det finns sådana exempel. Men en nedgång blir det väl med tanke på alla prishöjningar och räntehöjningar. Vanligt folk får det sämre ställt och köper färre dataspel.
Citera
2022-11-23, 20:27
  #4
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Har funderat ett tag över de astronomiska värderingarna av vissa dataspelsbolag.
Vilka bolag då? G5 och MTG är exempel på bolag med mycket låg värdering sett till kassaflöde, minst 5 ggr lägre än verkstadsbolag som Atlas eller Hexagon. Spelbolag har dessutom generellt stora intäkter i utländsk valuta.

Det finns (väl?) heller inga gamingbolag som fått kursen krossad senaste åren, som med fastigheter och tech.
Citera
2022-11-23, 20:40
  #5
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!
Har funderat ett tag över de astronomiska värderingarna av vissa dataspelsbolag.

Har det blivit en bubbla som nu kommer brista när det blir bistra tider och den obegränsade tillgången till riskkapital stryps?

Vad tror ni?

Dataspelsbolag har enorma kontor som ser ut som vuxendagis mitt i stan, kommer detta kunna fortgå?
Det är väldigt bolagsspecifikt, men lite förenklat så är en spelstudio inte bättre än sitt senaste spel. Några floppspel på raken kan därför förvandla en vertiabel vinstmaskin till ett konkursscenario. Det går inte att generalisera, men den osäkerhet som jag nämner talar överlag emot monstervärderingar. Rimligen bör P/E inte ligga över 10-20.

Tillgången på riskkapital bör inte påverka värdet avsevärt på gamingföretag, eftersom mogna sådana ska vara kassaflödespositiva med råge.
Citera
2022-11-24, 02:06
  #6
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!
Har funderat ett tag över de astronomiska värderingarna av vissa dataspelsbolag.

Har det blivit en bubbla som nu kommer brista när det blir bistra tider och den obegränsade tillgången till riskkapital stryps?

Vad tror ni?

Dataspelsbolag har enorma kontor som ser ut som vuxendagis mitt i stan, kommer detta kunna fortgå?

Skillnaden mellan gaming och tech är väl att inom tech finns det enorma bolag som ska tjäna pengar inom 5/10/nångång år och exponentiellt ökande utgifter va lugnt så länge som räntan va nära noll och tillväxten höll samma takt. Lite känner jag att företag som Apple, Microsoft et al åkte med ner av bara farten.

Dagens stora spelbolag går ändå med vinst eller har gjort så och man har ett brett utbud av produkter. Det finns inga enorma gamingbolag där man har ett enda spel som om x antal år kommer gå med vinst bara man pumpar in mer pengar. Tja, förutom Star Citizen då men det är en annan historia.

Med det sagt så tror jag inte att det är nån bubbla men det är möjligt att kurserna ska ner något om man jämför med index beroende på hur makron utvecklar sig.

Bra tanke och tråd!
Citera
2022-11-24, 08:02
  #7
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!
Har funderat ett tag över de astronomiska värderingarna av vissa dataspelsbolag.

Har det blivit en bubbla som nu kommer brista när det blir bistra tider och den obegränsade tillgången till riskkapital stryps?

Vad tror ni?

Dataspelsbolag har enorma kontor som ser ut som vuxendagis mitt i stan, kommer detta kunna fortgå?
Är intäkterna för små för värderingarna?

Eller ser du att folk kommer köpa färre dator/konsol/mofon-spel framöver?

Och som nämnts så har väl många av spel-bolagen kassaflöde för finansiering av nyutveckling. Och är inte i så stort behov av riskkapital.
Citera
2022-11-24, 08:31
  #8
Medlem
Jag gissar att dataspelsbolagen kommer klara sig ganska okej, visserligen kommer de säkert påverkas något, men så länge vi inte snackar om nån samhällskrash ute i världen så tror jag de klarar sig helt okej.
Det blir nog så att föräldrarna måste spara in på karate och ridlektionerna, men de köper ett nytt "skjuta ner zombies spel" och ett expansions-pack till The sims åt Pelle och Anna, för att döva sitt dåliga samvete och ordna nått att sysselsätta barnen med så de får lite lugn o ro. Eller några nya spel till sommarlovet istället för den dyra utlandssemestern. Visserligen beror det väl också på hur dyr elen blir...
Citera
2022-11-24, 08:38
  #9
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Skillnaden mellan gaming och tech är väl att inom tech finns det enorma bolag som ska tjäna pengar inom 5/10/nångång år och exponentiellt ökande utgifter va lugnt så länge som räntan va nära noll och tillväxten höll samma takt. Lite känner jag att företag som Apple, Microsoft et al åkte med ner av bara farten.

Dagens stora spelbolag går ändå med vinst eller har gjort så och man har ett brett utbud av produkter. Det finns inga enorma gamingbolag där man har ett enda spel som om x antal år kommer gå med vinst bara man pumpar in mer pengar. Tja, förutom Star Citizen då men det är en annan historia.

Med det sagt så tror jag inte att det är nån bubbla men det är möjligt att kurserna ska ner något om man jämför med index beroende på hur makron utvecklar sig.

Bra tanke och tråd!

Du har delvis rätt men till saken hör att även de lönsamma teknikbolagen och andra bolag med mycket tillväxt var prissatta på extremt höga nivåer. Du fick 3% FCF-yield på Microsoft vilket fungerar när räntan är 0% men det fungerar inte när räntan är 4%. Aktier är riskabla och måste ha mycket högre förväntad avkastning än statspapper. Microsoft är fortfarande övervärderad relativt nuvarande räntor.

Men detta är inte egentligen inte en historia om Microsoft och övervärderade teknikbolag utan hela USA-börsen är skitdyr därför att investerare vill ligga i likvida dollartillgångar av skäl som inte har med avkastning att göra samt att alla jagar gårdagens vinnare istället för att köpa morgondagens vinnare.
__________________
Senast redigerad av KJosef 2022-11-24 kl. 08:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in