Citat:
Ursprungligen postat av
Ringhals3
Hej!
Har funderat ett tag över de astronomiska värderingarna av vissa dataspelsbolag.
Har det blivit en bubbla som nu kommer brista när det blir bistra tider och den obegränsade tillgången till riskkapital stryps?
Vad tror ni?
Dataspelsbolag har enorma kontor som ser ut som vuxendagis mitt i stan, kommer detta kunna fortgå?
Skillnaden mellan gaming och tech är väl att inom tech finns det enorma bolag som ska tjäna pengar inom 5/10/nångång år och exponentiellt ökande utgifter va lugnt så länge som räntan va nära noll och tillväxten höll samma takt. Lite känner jag att företag som Apple, Microsoft et al åkte med ner av bara farten.
Dagens stora spelbolag går ändå med vinst eller har gjort så och man har ett brett utbud av produkter. Det finns inga enorma gamingbolag där man har ett enda spel som om x antal år kommer gå med vinst bara man pumpar in mer pengar. Tja, förutom Star Citizen då men det är en annan historia.
Med det sagt så tror jag inte att det är nån bubbla men det är möjligt att kurserna ska ner något om man jämför med index beroende på hur makron utvecklar sig.
Bra tanke och tråd!