2022-11-23, 20:56
Medlem
Idag, 18:23 #3
Fitt-Harry
Medlem
Fitt-Harrys avatar
Reg: Feb 2022
Tvättar ni inte händerna efter toabesök heller? Jag kommer aldrig förstå hur man kan vara så snuskig att man kan äta ur redskap som inte diskas. Bakterier, virus, mögel, smuts och äckelpäckel. Själv har jag en vanlig stekpanna från Fiskars som tål alla hällar, diskmaskin samt kan köras i över 2800 grader i ugnen. Jag får ett bättre resultat än vad ni någonsin kommer få av era bögiga jävla sunkpannor och dessutom så är maten kliniskt fri från bakterier och äckelpäckel varje gång.

Hur tänkte du nu? HUR kan "bakterier, virus, mögel" överleva i en gjutjärnspanna som används på rätt sätt?
Citera
2022-11-23, 21:02
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalvfetPappa
Hej Flashback!

Jag fick nytt en sprillans ny gjutjärnspanna av märket Skeppshult.
Eftersom jag är väldigt erfaren i köket, men inte så erfaren innom gjutjärnspannor började ja läsa på hur man skulle behandla dom först (inbränning).

Denna metod har gått helt felfritt innan då ja kört mina mindre pannor i ugnen på max med tunna lager olja.
https://imgur.com/UcxhSfa

Men problemet med Skeppshultspannan är att den har trähandtag och jag kan därför inte behandla den i ugnen.

Så jag provade en metod som var snarlik, kör på olja i tunnt lager som vanligt och sen ha den på spisen tills det börjar ryka och håll den där i någon timme.
Detta är resultatet och jag fattar inte vad som gått fel eller vad ja ska göra nu med den. Den fungerar....helt ok att steka med men den har absolut inte samma non stick som min panna ja postade bild på tidigare.

Här är första bilden på Skeppshultspannan. Man kanske inte ser så bra så hälde lite olja i pannan och problemet blir tydligare.

https://imgur.com/Bd0WFi8

https://imgur.com/i7wNRQS
https://imgur.com/rWzCanG

"Kan produkter från Skeppshult användas med en gång eller behöver de förbehandlas?
Alla produkter från Skeppshult är färdiga att användas direkt. Ingen förbehandling är nödvändig. Att rekommendera är dock en snabb ursköljning i hett vatten för att få bort eventuellt damm. Alla Skeppshults produkter avsedda för matlagning är alltid förinbrända med rapsolja från Österlen. Detta ger produkterna sin svarta färg och ger produkten ett naturligt non-stick skydd, fritt från otrevliga plastgaser som finns i vissa belagda pannor."

https://www.skeppshult.com/sv/content/2-faq
Citera
2022-11-23, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fitt-Harry
Tvättar ni inte händerna efter toabesök heller? Jag kommer aldrig förstå hur man kan vara så snuskig att man kan äta ur redskap som inte diskas. Bakterier, virus, mögel, smuts och äckelpäckel. Själv har jag en vanlig stekpanna från Fiskars som tål alla hällar, diskmaskin samt kan köras i över 2800 grader i ugnen. Jag får ett bättre resultat än vad ni någonsin kommer få av era bögiga jävla sunkpannor och dessutom så är maten kliniskt fri från bakterier och äckelpäckel varje gång.

Det är ju en vits med att man lagar mat i värme. Och det är för att värmen dödar bakterierna, mögel och annat.
Annars hade ju människan slutat att använda elden, och bara ätit rått kött.
Dessutom så bryter värmen ner cellerna i maten,
vilket gör energin och näringen mera lättillgänglig.

Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Gjutjärn är bäst. Inga läskiga kemikalier, istället får man i sig aningens järn som kroppen måste ha.
Tvätta stekpannan endast med varmt vatten och torka de torr. Smörj in med tex olivolja om den ser torr ut, torka av överflödet.

Fast nu räknar väl klimataktivisterna gjutjärn, järn och stål som fossilt. Och fossilt är väl förbjudet. Så då får man bara laga mat i näverkärl, snäckskal eller liknande ?

Annars är det väl bara att äta rå mat för hela slanten, och dricka sojalatte. Innerstadens henvänster lever väl på sådant 24/7 ?

Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Koppar är bäst o laga mat i

Kopparkärl är förstås dyra, och behöver ha en tjock botten för att inte krokna av värmen.
Invändigt har de en beläggning av tenn eller tex krom.
Skulle kopparkärlen inte ha en inre beläggning så kan maten snabbt smaka kopparsmak.

På grund av den täckande beläggningen ska man därför inte vara så hårdhänt med svinto eller annan stålull på kopparkärlen.

Men de kan förstås putsas utvändigt.
Citera
2022-11-23, 21:17
Medlem
spermaoffrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetongBuketten
Idag, 18:23 #3
Hur tänkte du nu? HUR kan "bakterier, virus, mögel" överleva i en gjutjärnspanna som används på rätt sätt?

Ja eller hur! Eftersom vi är i matforumdelen. Så bakterier och mögel är ju riktigt göttiga smaksättare och bra för oss i lagom mängd. Fermentering, ostar, kulturer. Vi har en 2 kg bra bakterier i magen.

Virus vettifan vad det är bra för.

Blir lite metadiskussion nu och offtopic, förlåt. Men sett folk jäsa bröd med att bara fånga/ta tillvara på svampsporer som finns naturligt i luften.
Senast redigerad av spermaoffret 2022-11-23 kl. 21:22.
Citera
2022-11-23, 21:19
Medlem
Det enda man behöver göra med en gjutsjärnspanna är att steka mat i den. Det är inte mer avancerat än så.

När man har stekt klart, häll ut fettet från pannan i sopkorgen eller i annat kärl, inte i vasken! Torka rent med en liten remsa hushållspapper. Klart.

Har man puttrat sås i den så kan man såklart skölja men då ska man helst torka med matolja. Pannan ska alltid vara svart, fet och glansig.
Citera
2022-11-23, 21:23
Medlem
spermaoffrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Det enda man behöver göra med en gjutsjärnspanna är att steka mat i den. Det är inte mer avancerat än så.

När man har stekt klart, häll ut fettet från pannan i sopkorgen eller i annat kärl, inte i vasken! Torka rent med en liten remsa hushållspapper. Klart.

Har man puttrat sås i den så kan man såklart skölja men då ska man helst torka med matolja. Pannan ska alltid vara svart, fet och glansig.

Så!
Senast redigerad av spermaoffret 2022-11-23 kl. 21:26.
Citera
2022-11-23, 21:46
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qut
En gjutjärnspanna behöver köras in, den kommer att bli bättre ju fetare den blir. stek bacon och låt den stå odiskad och inget disknedel när du diskar den förrens den blivit fet.

Skeppshult for ever.

Visst kan jag köra diskmedel i den när den är inkörd? Alla säger att det ska man inte men det brukar fungera klockrent när där redan är inkörd?
Citera
2022-11-23, 21:47
Medlem
HalvfetPappas avatar
Tack för alla svar! Känner mig som en idiot nu när ja inser att man bara kan skruva av handtaget, men tack endå för alla tipsen, skall slita denna fina panna med hälsa
Citera
2022-11-23, 22:31
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Visst kan jag köra diskmedel i den när den är inkörd? Alla säger att det ska man inte men det brukar fungera klockrent när där redan är inkörd?
Absolut. De som vägrar diskmedel är sådana som anser att ett lager förkolnad skit är lika med instekt.
Citera
2022-11-23, 22:38
Medlem
quts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Jag gör det nån gång ibland men oftast värmer jag vatten i pannan och sedan gnuggar av den med diskborsten bara.
Citera
2022-11-24, 00:50
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalvfetPappa
Hej Flashback!

Jag fick nytt en sprillans ny gjutjärnspanna av märket Skeppshult.
Eftersom jag är väldigt erfaren i köket, men inte så erfaren innom gjutjärnspannor började ja läsa på hur man skulle behandla dom först (inbränning).

Denna metod har gått helt felfritt innan då ja kört mina mindre pannor i ugnen på max med tunna lager olja.
https://imgur.com/UcxhSfa

Men problemet med Skeppshultspannan är att den har trähandtag och jag kan därför inte behandla den i ugnen.

Så jag provade en metod som var snarlik, kör på olja i tunnt lager som vanligt och sen ha den på spisen tills det börjar ryka och håll den där i någon timme.
Detta är resultatet och jag fattar inte vad som gått fel eller vad ja ska göra nu med den. Den fungerar....helt ok att steka med men den har absolut inte samma non stick som min panna ja postade bild på tidigare.

Här är första bilden på Skeppshultspannan. Man kanske inte ser så bra så hälde lite olja i pannan och problemet blir tydligare.

https://imgur.com/Bd0WFi8

https://imgur.com/i7wNRQS
https://imgur.com/rWzCanG

Det ser ut som om du gjort flera fel.
  1. Skeppshults gjutjärnspannor är redan inbrända
  2. Du har hällt på för mycket olja och kanske fel olja (solrosolja fungerar bäst)
  3. När du har bränt in den eller lagat mat skall du alltid spola av panna med diskborste UTAN diskmedel medan den fortfarande är varm med varmt vatten.
  4. Låt den torka på spisen
  5. När den är torr häller du i lite solrosolja i stekjärnet och oljar in det med typ torky-papper.
  6. Ytan skall se blöt ut men ändå torr innan du ställer undan pannan
  7. Använd aldrig diskmedel!
Citera
2022-11-24, 07:13
Medlem
Det går att skruva bort handtaget om du vill ställa den i ugnen istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in