Citat:
Ursprungligen postat av Fitt-Harry
Tvättar ni inte händerna efter toabesök heller? Jag kommer aldrig förstå hur man kan vara så snuskig att man kan äta ur redskap som inte diskas. Bakterier, virus, mögel, smuts och äckelpäckel. Själv har jag en vanlig stekpanna från Fiskars som tål alla hällar, diskmaskin samt kan köras i över 2800 grader i ugnen. Jag får ett bättre resultat än vad ni någonsin kommer få av era bögiga jävla sunkpannor och dessutom så är maten kliniskt fri från bakterier och äckelpäckel varje gång.
Det är ju en vits med att man lagar mat i värme. Och det är för att värmen dödar bakterierna, mögel och annat.
Annars hade ju människan slutat att använda elden, och bara ätit rått kött.
Dessutom så bryter värmen ner cellerna i maten,
vilket gör energin och näringen mera lättillgänglig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dagdrommaren
Gjutjärn är bäst. Inga läskiga kemikalier, istället får man i sig aningens järn som kroppen måste ha.
Tvätta stekpannan endast med varmt vatten och torka de torr. Smörj in med tex olivolja om den ser torr ut, torka av överflödet.
Fast nu räknar väl klimataktivisterna gjutjärn, järn och stål som fossilt. Och fossilt är väl förbjudet. Så då får man bara laga mat i näverkärl, snäckskal eller liknande ?
Annars är det väl bara att äta rå mat för hela slanten, och dricka sojalatte. Innerstadens henvänster lever väl på sådant 24/7 ?
Citat:
Ursprungligen postat av
Bluebeast72
Koppar är bäst o laga mat i
Kopparkärl är förstås dyra, och behöver ha en tjock botten för att inte krokna av värmen.
Invändigt har de en beläggning av tenn eller tex krom.
Skulle kopparkärlen inte ha en inre beläggning så kan maten snabbt smaka kopparsmak.
På grund av den täckande beläggningen ska man därför inte vara så hårdhänt med svinto eller annan stålull på kopparkärlen.
Men de kan förstås putsas utvändigt.