Citat:
Ursprungligen postat av
VersaceMedusa
Hur låste dom in dig? Alltså vad var sista droppen? Jag vågar själv inte prata med en psykolog eller en myndighetsperson överlag i rädsla att dom ska låsa in en på nån sorts suicidewatch. Jag mår hellre som jag gör nu än att man ska bli inlåst på psyk och bli tvångsmedicinerad med antidepp, eller som jag kallar dom för, massmord piller, eftersom att man mår 1000x värre när man tar dom och blir totalt livlös och känslokall.
Jag var på en sluten psykiatrisk avdelning. Båda gångerna så var jag hos läkare.
Första gången så var jag rätt tydlig med läkaren om mitt mående men också att jag inte kommer lägga in mig. Läkaren bestämde sig ganska snabbt att skriva ett vårdintyg (första steget innan LPT)
Andra gången så var jag hos en annan läkare som ville att jag skulle läggas in. Jag sa då att jag helst inte vill bli inlagd, sen önskade jag att få åka hem och packa en väska för att ta mig själv in till psykakut, han vågade inte ta den risken så han skrev vårdintyg och begärde polishandräckning.
Du ska absolut ta hjälp av sjukvården! Har du inställningen att du vill få hjälp så har du inget att vara orolig för! Om du går med suicidtankar eller planer så kan dom föreslå att du ska bli inlagd, om du följer deras råd så kommer du inte bli LPTad.
Om du inte lider av schizofreni, psykoser, svåra manier osv.. så är risken att bli tvångsmedicineras minimal. (Måste tillägga att även om du har dessa diagnoser så betyder det inte att du blir tvångsmedicinerad!)
Samarbetar du med vården och lyssnar på deras rekommendationer så kommer du varken bli LPTad eller tvångsmedicineras. Sök hjälp!