2022-11-22, 03:42
Medlem
Hejsan.

Nu är det så att en tysk vill köpa min bil för 6000 euro, en bil som på svenska blocket går för ca 42000 kr.

Tysken träffade jag på helt random på en krog som är redo att ge mig kontanter för att jag sedan ska "avregistrera bilen" för export. Jag har dock ingen aning hur man går tillväga för detta. I Sverige kan man bara skanna förarbeviset och så är det klart på mindre än en minut. Hur gör man om man ska sälja den till en person från annat EU land? Finns det någon kostnad som jag behöver stå för? Kan någon hjälpa mig step by step hur man gör?
Citera
2022-11-22, 04:02
Medlem
Du skriver att kvitto med regnummer chassinummer och köparens och ditt namn och adress etc etc Sen ger du honom både blåa och gula delen av senast utfärdade regbevis, Sen när han har regat in den i Tyskland så får han scanna och maila en kopia på det Tyska regbeviset till dig Då går du in på Transportstyrelsen och beställer ett nytt regbevis Del 2 gula delen som du sen kryssar i export på och skriver under + skickar även med kopian på Tyska regbeviset till Transportstyrelsen Man kan även skriva under "Övrig anmälan" "Kopia på Tyskt regbevis bifogas Regskyltar makulerade"

Edit: Du kan ju även gå in på Transportstyrelsens sida och göra en avställning några dagar efter att han hämtat bilen-Då bör han ju vara framme i Tyskland.. Sen är det ju bara att hoppas att det inte är nån "Strulnisse" som sitter och åker runt i den i Sverige i ditt namn och drar på dig P-böter Trängselskatt etc etc Den risken finns ju alltid tyvärr..
Senast redigerad av Tjonk 2022-11-22 kl. 04:18.
Citera
2022-11-22, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Du skriver att kvitto med regnummer chassinummer och köparens och ditt namn och adress etc etc Sen ger du honom både blåa och gula delen av senast utfärdade regbevis, Sen när han har regat in den i Tyskland så får han scanna och maila en kopia på det Tyska regbeviset till dig Då går du in på Transportstyrelsen och beställer ett nytt regbevis Del 2 gula delen som du sen kryssar i export på och skriver under + skickar även med kopian på Tyska regbeviset till Transportstyrelsen Man kan även skriva under "Övrig anmälan" "Kopia på Tyskt regbevis bifogas Regskyltar makulerade"

Edit: Du kan ju även gå in på Transportstyrelsens sida och göra en avställning några dagar efter att han hämtat bilen-Då bör han ju vara framme i Tyskland.. Sen är det ju bara att hoppas att det inte är nån "Strulnisse" som sitter och åker runt i den i Sverige i ditt namn och drar på dig P-böter Trängselskatt etc etc Den risken finns ju alltid tyvärr..

Din edit: precis det jag försöker undvika. Därför kan jag inte bara ge ut det gula + blåa pappret utan att ha löst bilen bort från mitt namn..
Citera
2022-11-22, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IncreaseThePeace
Din edit: precis det jag försöker undvika. Därför kan jag inte bara ge ut det gula + blåa pappret utan att ha löst bilen bort från mitt namn..

Ok, Då blir det ju tyvärr mer krångligt + tar lång tid Då måste man ansöka om exportskyltar i hans namn han måste ju då om jag minns rätt ha nån adress i Sverige Typ hos dig..+ att det måste finnas en giltig Svensk försäkring inlagd på hans "Tillfälliga" Svenska personnummer..
Citera
2022-11-22, 04:48
Medlem
Citat:
Ok, Då blir det ju tyvärr mer krångligt + tar lång tid Då måste man ansöka om exportskyltar i hans namn han måste ju då om jag minns rätt ha nån adress i Sverige Typ hos dig..+ att det måste finnas en giltig Svensk försäkring inlagd på hans "Tillfälliga" Svenska personnummer..
Wow är det verkligen så komplicerat? Hur skulle det vara ifall jag var den som körde bilen till tyskland och fick den såld där? Samma visa?
Citera
2022-11-22, 04:53
Medlem
Citat:
Wow är det verkligen så komplicerat? Hur skulle det vara ifall jag var den som körde bilen till tyskland och fick den såld där? Samma visa?

Nej såklart ett alternativ Men men Så ska du ju ta dig både dit och hem vilket ju såklart inte är gratis Men står han för utgifterna så är det ju ett alternativ Då får du ju med dig en kopia på Tyska regbeviset+ Svenska regskyltarna på en gång
Citera
2022-11-22, 05:24
Medlem
Citat:
Nej såklart ett alternativ Men men Så ska du ju ta dig både dit och hem vilket ju såklart inte är gratis Men står han för utgifterna så är det ju ett alternativ Då får du ju med dig en kopia på Tyska regbeviset+ Svenska regskyltarna på en gång
Betalar man något hos tullen eller något i efterhand tro?

Edit: betalar gärna min skatt på "vinsten" om man säger så också. Behöver detta göras?
Citera
2022-11-22, 05:29
Medlem
Citat:
Betalar man något hos tullen eller något i efterhand tro?

Edit: betalar gärna min skatt på "vinsten" om man säger så också. Behöver detta göras?

Är väl ingen tull såvitt jag vet Är ju EU land.. Skatt på vinsten Va vet jag Är du privatperson och inte säljer en massa bilar per år-Typ "Yrkesmässigt" ska det ju inte behövas..
Citera
2022-11-22, 11:16
Medlem
Har sålt några entusiastbilar till tyskar. För att göra allt enkelt så har de åkt hem "på mina skyltar". Nu är detta alltså inte bruksbilar så parkeringsböter, trängselskatter mm är inte aktuellt. När de har registrerat bilen i Tyskland har bilarna avregistrerats i Sverige utan att jag har behövt göra något.
Citera
2022-11-22, 16:05
Medlem
BAB7s avatar
Det är inget svårt alls, det görs dagligen.

Du meddelar bara transportstyrelsen om att bilen har gått på export, kolla deras hemsida för hur du ska göra.

Ge tysken båda registreringsbevisen i original, både det gula och det blåa!
Annars kan han inte registrera bilen i Tyskland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in