2022-11-19, 07:48
Medlem
feemaxxxs avatar
Hej,
Jag diskuterade med en kollega om hur 5 avrundas. Han menade på att 1.2,3,4 alltid avrundas neråt och 5,6,7,8,9 uppåt.

Jag har alltid trott att 5 avrundas till jämna talet 45-> 40 , 75->80 osv, förutom öresavrundning där 5 alltid avrundas uppåt.

Googlade lite och insåg att man i grundskolan lär ut att 5 alltid avrundas uppåt.

Jag är född i början av 70-talet, och har för mig att vi lärde oss ”5 avrundas till jämnt tal” i grundskolan. Men jag kanske har fel?

Så ni 50-plussare, kommer ni ihåg vad ni lärde er i grundskolan?
Citera
2022-11-19, 07:56
Medlem
Jag är född på slutet av 50- talet och minns som du: Avrundning till det jämna talet.

Jag minns också förklaringen. Ovanstående regel förhindrade systematiska fel orsakade av avrundning. Medelvärdet av 1.5, 2.0, 2,5 blir med avrundning före beräkning på vårt gamla sätt (avrundning till jämnt) 2.0. Om man istället avrundar de ojämna talen uppåt blir det 2.3.
Senast redigerad av LBeria 2022-11-19 kl. 08:02.
Citera
2022-11-19, 08:05
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Bort från 0.

4.5 ⇒ 5.0, -4.5 ⇒ -5.0
Citera
2022-11-19, 08:27
Medlem
Dimpens avatar
Jag avrundar precis som trådstartaren. 5 blir till jämnt tal. Det är det rätta och jag förstår inte varför alla bra regler ska ändras. Det skapar ju bara förvirring och leder till olika resultat.

Jämnt skall det vara
Citera
2022-11-19, 08:30
Medlem
Det ändrades på sjuttiotalet typ. Först var det mot jämna tal och sedan blev det uppåt. Motiveringen var att datorer gör så. Detta är vad jag minns.
Citera
2022-11-19, 08:47
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidLen
Det ändrades på sjuttiotalet typ. Först var det mot jämna tal och sedan blev det uppåt. Motiveringen var att datorer gör så. Detta är vad jag minns.

Datorer gör vad du säger åt dem att göra, så de kan du programmera att avrunda hur du vill.
Säger du inte åt en dator att avrundar så trunkerar den, dvs den klipper vid ett visst antal decimaler utan att avrunda.

Skulle mer gissa att man rörde sig mot gör lika som andra länder.
Citera
2022-11-19, 09:10
Medlem
BananShans avatar
Gäller regeln även för negativa tal, tex -3.15 blir -3.10 ?
Citera
2022-11-19, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Datorer gör vad du säger åt dem att göra, så de kan du programmera att avrunda hur du vill.
Säger du inte åt en dator att avrundar så trunkerar den, dvs den klipper vid ett visst antal decimaler utan att avrunda.

Skulle mer gissa att man rörde sig mot gör lika som andra länder.
Frågeställningen i trådstarten var vad 50-plussare minns, inte vad folk kan sitta o gissa.
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
Gäller regeln även för negativa tal, tex -3.15 blir -3.10 ?

Vet inte om jag lärt mig något om detta i skolan, det är ju trots allt inget viktigt för det mesta, men skall man följa regeln "gör som darorn" så blir det så.

Det enklaste sättet att avrunda till heltal på datorn är att addera 0.5 och sedan kapa decimalerna. Det blir alltså avrundning uppåt mot noll för negativa tal.
Citera
2022-11-19, 09:56
Medlem
Skall man skriva avrundningshanteringen själv i ett (lågnivå) programmeringsspråk eller vill man få det att bli så effektivt och snabbt som möjligt så är det adderar 0.5 och kapa decimalerna som gäller. (Motsvarande för avrundninge till annat än heltal men det överlåter jag åt läsaren.)

Jag roade mig med att se hur mer kraftfulla programmerigsspråk gör.

Python är ett språk som är våldsmt populärt och som ger pogrammeraren mycket hjälp med det ena och det andra (hgnivå som man säger). Python avrundningsfunktion avrundar mot jämna tal!

ruby är ett annat liknande språk. rubys avrundningsfunktion avrundar uppåt för positiva tal och nedåt för negativa.

Vet ej hur Excel avrundar, det programmet är väl steget upp från miniräknare för de flesta...
Citera
2022-11-19, 10:04
Medlem
kaks avatar
Att avrunda 5 till närmsta jämna tal kan vara rätt för att inte introducera ett fel som t.ex. höjer medelvärdet av talen. Kan vara viktigt vid statistisk analys.

Annars är väl oftast s.k. "teknisk avrundning" det intressanta. Då beror ju avrundningen på vad mätetalet representerar. Räknar du ut antalet tapetrullar som behövs till ett rum och svaret blir 6,2 så avrundar du till 7.

Räknar du ut hur många kg hissen klarar av att bära och får svaret 360 kg så avrundar du till 300.
Citera
2022-11-19, 10:20
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kak
Att avrunda 5 till närmsta jämna tal kan vara rätt för att inte introducera ett fel som t.ex. höjer medelvärdet av talen. Kan vara viktigt vid statistisk analys.

Annars är väl oftast s.k. "teknisk avrundning" det intressanta. Då beror ju avrundningen på vad mätetalet representerar. Räknar du ut antalet tapetrullar som behövs till ett rum och svaret blir 6,2 så avrundar du till 7.

Räknar du ut hur många kg hissen klarar av att bära och får svaret 360 kg så avrundar du till 300.

Om man skall räkna ut medelvärde avrundar man väl i så fall summan och inte innan man räknat ut den?
Citera
2022-11-19, 11:25
Medlem
kaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Om man skall räkna ut medelvärde avrundar man väl i så fall summan och inte innan man räknat ut den?

De enskilda mätvärdena måste ju lagras någonstans och därmed sker ju någon sorts avrundning/trunkering.
Svenska mäns medellängd och vikt brukade ju åtminstone förr baseras på uppgifter från mönstringen.
Om vikten i anteckan i kg och alla halva kg avrundas uppåt så skulle vi ju få en något för hög medelvikt. Spelar väl ingen större roll här, men i andra liknande situationer kanske det blir en signifikant skillnad. Det finns många situationer där man inte vill introducera systematiska fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in