• 1
  • 2
2022-11-19, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Ni som haft skuldsanering, har ni koll på exakt datum när betalningsanmärkningen försvinner? Jag fick beslut om skuldsanering 20/12 -17 men samtidigt stod det att skuldsaneringen inleds i januari. Lite förvirrad känner jag mig Ska inte ta några lån men försöker boka en flyttstädning innan nyårsafton och dom flesta städfirmor verkar vilja göra en kreditkoll innan så exakt datum känns väsentligt för mig just nu.
Fem år är väl en skuldsanering och under tiden du har det är det registrerat som skuldsanering men försvinner just efter de fem åren. Det har inget med betalningsanmärkningar att göra. De försvinner efter tre år efter att man fått dem!
Citera
2022-11-19, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Tack för tips. Testade bisnode men blev mer förvirrad då det står där att jag inte har några registrerade betalningsanmärkningar. Den borde ju inte vara borta redan nu 🤔
minUC är dock inte gratis utan kostar 29 kronor tror jag - eller kan du prenumerera för 49 kr månaden tror jag. Bisnode och minkreditkoll är gratis men de säger inget ändå då de större sakerna alltid sker genom just UC.
Citera
2022-11-19, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Eller är det tre år EFTER att skuldsaneringen är avklarad?
Nej...
Citera
2022-11-19, 11:59
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Du får en betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretagen när vi beslutar att inleda din skuldsanering.

Det är kreditupplysningsföretagens ansvar att ta bort betalningsanmärkningen i sina register senast fem år efter att vi beslutade att inleda din skuldsanering. Om din betalningsplan är längre än så ska betalningsanmärkningen tas bort senast samma dag som du gör din sista betalning.

Källa:
https://kronofogden.se/nagon-har-ett...ng-kan-inledas
Citera
2022-12-19, 11:19
Medlem
Uppdaterar att den 19:e försvann pluppen på kreditkollen. Jag har inte 0% i uc längre. Städningen fick jag betala i förskott och leva på luft en månad. Tack och lov är jag nu ikapp med allt och kan leva gott kommande månad istället <3 Tack för alla svar!
Citera
2022-12-19, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Betalningsanmärkningar finns kvar i fem år. Men det gäller VHR. Vet inte vad som gäller vid skuldsanering. Tänker rent spontant att registreringen upphör samtidigt som skuldsaneringen löper ut.

Betalningsanmärkningar finns kvar i tre år!!
Senast redigerad av brasnyggman 2022-12-19 kl. 11:32.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in