2022-11-17, 21:02
Medlem
Står som ägare på en bil som blivit beslagtagen av polisen när en person utan körkort framförde den, har ännu inte fått någon information från några myndigheter om statusen på bilen

Har köpt bilen med finans och lånet är långt från betalt, vad gäller?
Citera
2022-11-17, 21:04
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buckla
Står som ägare på en bil som blivit beslagtagen av polisen när en person utan körkort framförde den, har ännu inte fått någon information från några myndigheter om statusen på bilen

Har köpt bilen med finans och lånet är långt från betalt, vad gäller?

Ja du kan i värsta fall bli dömd för att gett en person utan körkort tillgång till din bil.
Citera
2022-11-17, 21:04
Medlem
När hände detta? Pröva ring polisen och kolla? Säg att personen sa att h*n hade körkort.
Citera
2022-11-17, 21:06
Medlem
Hände för tre dagar sedan, trodde att dom skulle höra av sig till mig men ska ringa imorgon och höra

Personen som jag gav tillåtelse till har körkort, han hade i sin tur lånat ut den en kort stund till ett äckligt jävla svin som saknade körkort, körde alldeles för fort förstås antar jag
Citera
2022-11-17, 21:12
Medlem
Hur illa ska det te sig för att bilen förverkas och jag står där utan bil och ett lån att betala av?
Citera
2022-11-17, 21:58
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buckla
Hur illa ska det te sig för att bilen förverkas och jag står där utan bil och ett lån att betala av?

Du får kräva den du lånat ut bilen på beloppet. Något annat är det inte att göra om du inte lyckas övertyga åklagaren att du var ovetande om att den lånades ut till en utan körkort.
Citera
2022-11-17, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
När hände detta? Pröva ring polisen och kolla? Säg att personen sa att h*n hade körkort.
Spelar ingen roll. Du har skyldighet att kontrollera om personen har körkort.
Citera
2022-11-18, 06:21
Medlem
Den han lånade ut bilen till hade ju körkort
Citera
2022-11-18, 18:42
Medlem
_killahs avatar
Om historian stämmer bör personen du lånade ut bilen kunna gå i god för att du lånat ut bilen. Samt att personen sen lämnat bilen vidare.

Sker ej detta, och bilen mot förmodan förverkas är det bara lämna in en stämningsansökan
Citera
2022-11-18, 22:16
Medlem
trngws avatar
Praxis är att det krävs åtminstone åtta olovliga körningar för förverkande. Det har blivit praxis därför att kravet för förverkande är risk för "fortsatt brottslighet" och att ett förverkande inte får vara uppenbart oskäligt.

Detta alltså utöver det faktum att du som ägare skall ha varit medveten om att föraren inte haft rätt att framföra bilen.

Det bör alltså inte vara något som helst problem för dig att få tillbaka din bil. Ett samtal till polisen kan ju vara en bra start, sedan bör du kunna åka och hämta den.

Jag behöver nog inte nämna att självklart lånar du inte ut bilen till din "kompis" någon mer gång, så jag hoppar det

Sedan finns något som kallas återtagandeförbehåll som kan påverka förverkande gentemot ex.vis. en långivare eller leasingfirma. Men i ditt fall bör det aldrig gå så långt att det blir aktuellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in