Citat:
Ursprungligen postat av
Nospheratu
Kan du redogöra för hur ett mentalt samtycke går till?
Ja det kan jag!
Nu kommer jag svara på resten av dina inlägg som handla om mig eller om våran diskussion.
Citat:
Men nu får du väl ändå kamma till dig och komma in i matchen
För det första, Jag slö läste lite i tråden utan att hänga med i diskussionerna. Blev uppmärksam vid ett av dina inlägg ( 1801 ) skrev du såhär ”Ofrivilligt sex har i alla tider räknats som våldtäkt” alltså skriver du själv att det är Våldtäkt att ha sex med en sovande kvinna om hon inte deltog frivilligt redan innan nuvarande lag. Dvs! Du skrev att förra lagen krävde samtycke.
För det andra, Jag är redan i matchen. Jag har nämligen gjort 2 mål genom att hänvisa till lagtexten och till lagrådet som säger att du har fel. Det va nämligen Våldtäkt att ha sex med en sovande person. Sen finns det hur många som helst som har blivit dömda för Våldtäkt för att haft sex med en som sover. Kan ta ex domen RH 2010:6
Hovrätten har (funnit) att en man som penetrerat en (sovande) kvinnas slida med sin penis (gjort sig skyldig till våldtäkt) som inte kan bedömas som mindre grovt brott.
DOMSKÄL
När det gäller åtalet för våldtäkt enligt åtalspunkten 1 finner hovrätten genom målsäganden A:s egna uppgifter, som vinner stöd av vad målsäganden B berättat, utrett att målsäganden A på grund av berusning och sömn befunnit sig i ett hjälplöst tillstånd och att N.J. utnyttjat detta och genomfört ett samlag med henne varvid han penetrerat hennes slida med sin penis. I likhet med tingsrätten finner hovrätten det uteslutet att N.J. på grund av sömn eller på annat sätt varit omedveten om målsägandens tillstånd eller vad han gjort. Den omständigheten att han vid tillfället var berusad fritar honom inte heller från ansvar för uppsåtligt handlande. N.J. ska därför såsom tingsrätten funnit dömas för våldtäkt.
Det stå alltså (svart på vitt att du har fel). Sex med en sovande person (ÄR) Våldtäkt oavsett hur många gånger du än säger att det inte är Våldtäkt. Eller så är du helt enkelt fakta resistens, Det är inget person angrepp utan man kan helt enkelt inte tolka dig på ett annat sätt. Vad har du att kontra med? Just nu ser jag att du springer till målet mest men försöker inte göra något mål.
Nej för då hade man inte döms om man har sex med passiv människa men det blir man. Då förra lagen betraktade passivitet som samtycke ( förutom i särskilda utsatt situation som ex sömn )
Citat:
Det är exakt din tjejs upplevelse som räknas i lagens mening
Fast då blir det såhär.
Två personer har sex, tjejen stönar,ler,vill kyssas,andas högre,kramas,smeker den andra,vill ha närhet,ser kåt ut,ser glad ut,trycker kroppen nära den andra, Pulsen är högre än vanligt,hennes ansiktsuttryck säger att hon njuter,ta ens händer på sina intima delar. Hon har glimten i ögat osv osv osv osv. Dock frågade aldrig killen tjejen verbalt om samtycke.
1 vecka efter sexet påstår hon att hon inte samtycke/hon deltog inte frivilligt efter att har blivit sårad eftersom killen inte vill ha ett förhållande med henne. Vilket hon fick reda på några dagar efter sexet. Anmäler för våldtäkt.
Personerna har i ett förhör en identitet berättelse.
Sen i rättegången beskriver tjejen för domstolen att hon egentligen inte samtyckte/hon deltog egentligen inte frivilligt.
I och med att Åklagaren har bevisat att ett samlag har ägt rum och tjejen påstår att hon inte samtycke/inte deltog frivilligt. Alltså en Våldtäkt.
( Det är ju trots allt bara tjejen som kan veta om hon samtyckte/deltog frivilligt eller inte. Eftersom vi människor inte är några tankeläsare så kan vi omöjligt/ veta hur någon tyckte och tänkte vid en viss tidpunkt. Inte ens en lögndetektor klara av det! Så man kan varken bevisa eller motbevisa hur någon tyckte och tänkte vid en viss tidpunkt. Så då få vi utgår vad tjejen berätta själv är vad som är sant gällande om hon samtyckte/deltog frivilligt eller inte där och då. Det är ju det enda vi har att gå på liksom!)
Så är det att anses att åklagaren har bevisat att en Våldtäkt har ägt rum.
Premiss 1. Tjejen deltog inte frivilligt.
Premiss 2. Åklagaren har bevisat att ett samlag har ägt rum mellan målsägande och gärningsmannen med allt som jag nämnde innan.
Den logiska slutsatsen. Åklagaren har bevisat att gärningsmannen har haft samlag med målsägare som inte deltog frivilligt.
Således borde killen bli dömd för våldtäkt eftersom han har haft samlag med någon som inte samtyckt/inte deltog frivilligt. I full enighet med samtyckeslagen.
Du säger alltså för att vara 100% säker på att man inte våldta ska man fråga 24/7 eftersom vi inte är några tankeläsare.
Citat:
Detta är ett helt felaktigt påstående
Nej för nu betraktas inte passivitet som samtycke och därför kan man bli dömd om personen va passiv
Citat:
Slutsatsen kan vara korkad om logiken är korkad
Fast logik är läran om vad som gör ett resonemang eller en argumentation giltig.
Du menar eftersom reglerna är korkad så är slutsatsen korkad? Hur kan reglerna kring hur man för ett korrekt resonemang och argument vara korkad?
Citat:
Den snäva närmast autistiska tolkning av lagen som Challe förespråkar
Fast det är ju så grundläggande juridik fungera.
Antagligen är något lagligt eller så är det olagligt. Det finns inget mitt mellan utan det är svart på vitt.
Lagligt=vitt
Olagligt=svart
Vad menar du motsvara det gråa? Ingen jurist i hela världen har lyckas svara på den frågan.
Det är alltså inte en autistisk tolkning utan det är så det faktisk fungera.
Eller har du någon annan uppfattning?
Citat:
Med undantag för diverse trafikregler handlar de flesta rättsutredningar om hur man tolkar eller upplever en situation
Om lagen precis som förra lagen definiera passivitet som samtycke. Ja då kan man absolut tolka passivitet som samtycke i lagens mening.
Men om lagen inte definiera passivitet som samtycke. Ja då finns det inget utrymme att tolka passivitet som samtycke i lagens mening när lagen säger precis tvärt om.
Citat:
Tror du det möjligen kan ha haft med ditt beteende att göra?
Att jag inte kan läsa kvinnans tankar ( vad hon innerst inne tycker och tänker ) har inget med mitt beteende att göra.
Citat:
Varför tjafsar du då om att du är tvingad att fråga om samtycke en gång i sekunden? Obegripligt.
Eftersom en människa kan ändra sig och enligt lag är man inte skyldig att säga till om man ändra sig.
Citat:
Jag börjar lessna på ditt off topic om att du minsann inte förstår skillnad på en cykel och lastbil
På vilket sätt är det off topic? Jag har endast försökt förtydliga vad jag menar med metaforer. Men kan ta ett annat exempel!
Om en lag skriver ”Den som är för lång som genomför X döms för är X”
Då kan domstolen tolka ”för lång” allt ifrån 100cm till 250cm
Då är det ju omöjligt för mig att i förväg veta vilken längd som är lagligt.
Men om en lag skriver ”Den som är över 190 cm genomför X döms för är X”
Då kan domstolen inte tolka 190 cm annat än 190 cm
Då är det ju möjligt för mig att i förväg veta vilken längd som är lagligt.
Envar fattar såklart vad ”för lång/samtycke” betyder men envar kan omöjligt veta om en domstol kommer döma eller inte eftersom det inte är definierat. Därför kan envar inte vara säker på om envar bryter mot lagen eller inte trots att envar förstå vad ”för lång/samtycke” betyder.
Citat:
Han drar det ju t om till vansinnets spets med att om det nu är olagligt, så skulle han dömas för våldtäkt även om flickvännen protesterar och vidhåller att det inte alls var fråga om våldtäkt. Det är en logik som är helt jävla knäpp och faller på sin egen orimlighet
Om person A misshandla B grovt klart att A kommer dömas för Misshandel även om B protesterar och är på försvarets sida helt och hållit. På vilket sätt är det orimligt?
Citat:
Det är inte ett resonemang värdigt en vuxen normalt utvecklad person
Vi säger att finns ett bott som heter ”Oaktsamt-kollande-på-en-person-utan-10-fingra.
Så om jag skulle säga. Utgångspunkten är att 10 fingra föreligger eftersom det är vetenskapligt bevisat att folk har 10 fingra ( förutom dom som inte har 10 fingra )
Därför trodde jag såklart på att person A hade 10 fingra som jag inte hade träffat eller pratat med innan. Därför ska jag inte bli dömd.
Nu är det så att jag har endast bytt ut ordet ”samtycke” mot ”10 fingra”
På vilket är det resonemanget inte värdigt en vuxen normalt utvecklad person?
Citat:
Omständigheterna spelar dock faktiskt roll
Om tjejen inte samtyckte ja då spelar omständigheter ingen som helst roll.
Omständigheter kring den oaktsama våldtäkten ändra inte på faktumet att det är en oaktsam Våldtäkt.
Om ett mord har begåtts ja då spelar omständigheter ingen som helst roll.
Omständigheter kring mordet ändra inte på faktumet att det är ett mord.
Om det är en bomb ja då spelar omständigheter ingen som helst roll.
Omständigheter kring bomben ändra inte på faktumet att det är en bomb.
Citat:
Jag menar att om två personer kommit överens
Så fungera inte juridik rent objektivt.
Eller tror du på allvar att om person A och person B kommer överens om att döda någon inte är mord så har inget mord begåtts om Person A dödar B i deras lek med uppsåt? Och domstolen kommer inte döma A för mord om A hänvisar till A och B:s gemensamma överenskommelse?