2022-11-17, 23:35
Medlem
Tack för all hjälp och idéer hittills!

Fixade en .com LoopiaDomän. Notera att jag (för tillfället) är helt ointresserad av en egen hemsida, jag vill bara skapa en egen epostadress till domänen. Men loggar jag in på Loopia så står det att jag måste uppgradera mitt konto för att få epost. Jag trodde det räckte att registrera en domän? Nedan alternativ på Loopias hemsida är ointressant för mig, använder ogärna deras site/webmail.

Citat:
E-post (från 49 SEK/mån)
Proffsig e-post med ditt eget domännamn för dig, din familj och ditt företag.

25 GB e-postutrymme
5 e-postadresser
Obegränsat antal e-postalias
Spamfilter och autosvar
Läs e-post från mobilen
Loopia Webbmail
Fritt antal domännamn i kontot
Nyhetsbrevsverktyg (125 kontakter, 625 mail/mån)

Är ute på djupt vatten känner jag! Ingen aning om hur jag tar mig vidare men om möjligt så använder jag gärna Google's interface/inloggning som vanligt, men även det verkar kosta numera. Vill inte betala mer per månad än absolut nödvändigt, helst ingenting!

Det är för privat bruk, inget företag. Jag använder bara 8 av 17 GB utrymme på nuvarande Gmail-adressen som ska bytas ut och den innehåller 10 år gamla mail, så jag behöver ingen stor lagring. När det gäller hosting osv så har jag absolut ingen aning, en säker tjänst med bra spamfilter och sökfunktion är allt jag begär.
Citera
2022-11-18, 06:06
Medlem
WebDevs avatar
Köp en domän på NameCheap, där ingår mail första 2 månaderna och sedan kostar det typ 150 kr / år för basvarianten.
Citera
2022-11-18, 07:47
Bannlyst
Köp en domän hos lämplig levrantör, hyr en VPS med typ Ubuntu / debian. . Läs manualen till Sendmail och installera Sendmail, sedan är du på banan.
Citera
2022-11-18, 08:41
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Tack för all hjälp och idéer hittills!

Fixade en .com LoopiaDomän. Notera att jag (för tillfället) är helt ointresserad av en egen hemsida, jag vill bara skapa en egen epostadress till domänen. Men loggar jag in på Loopia så står det att jag måste uppgradera mitt konto för att få epost. Jag trodde det räckte att registrera en domän? Nedan alternativ på Loopias hemsida är ointressant för mig, använder ogärna deras site/webmail.

Är ute på djupt vatten känner jag! Ingen aning om hur jag tar mig vidare men om möjligt så använder jag gärna Google's interface/inloggning som vanligt, men även det verkar kosta numera. Vill inte betala mer per månad än absolut nödvändigt, helst ingenting!

Det är för privat bruk, inget företag. Jag använder bara 8 av 17 GB utrymme på nuvarande Gmail-adressen som ska bytas ut och den innehåller 10 år gamla mail, så jag behöver ingen stor lagring. När det gäller hosting osv så har jag absolut ingen aning, en säker tjänst med bra spamfilter och sökfunktion är allt jag begär.
Google Workspace kostar 10 kr per månad mer än Loopias webmail. Så om du gärna fortsätter med Gmail-interfacet är det en no brainer.
Citera
2022-11-18, 09:40
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Du har helt rätt, Google har nu börjat ta betalt. Men, det verkar alla andra göra också, jag har än inte lyckats hitta en seriös mailhosting som är gratis. Den jag använder (one.com) har paket med weblagring, mail m.m. för ca 60:- / månaden, halva priset första året.
Dom har säkert ungefär samma på Loopia som nämndes tidigare och Proton verkar också ligga i samma härad..
Till det kommer domänhyran på några hundringar per år, beroende på vilken toppdomän man väljer.
Har man inte domänen på samma ställe som mailen, så behöver man hjälp för att fixa de DNS-record som behöver skruvas på, om man inte är bra på detta själv.
Jo, så är det, det brukar ligga mellan ungefär 600 plus moms per år på de flesta svenska leverantörerna och det är ungefär samma även utomlands, och en domän går lös på ungefär 200, så med moms så hamnar man ofta strax under tusenlappen för en vettig tjänst. DNS brukar man ju kunna ställa ini domänleverantörens kontrollpanel, men annars kan man behöva hjälpa (eller så behöver man det ändå för att man ska vara säker, det är ju simpelt, men det är det mesta som man gjort några gånger).
Citera
2022-11-18, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Google Workspace kostar 10 kr per månad mer än Loopias webmail. Så om du gärna fortsätter med Gmail-interfacet är det en no brainer.

Det är väl det. Känns konstigt bara att börja betala för sin mailadress som alltid har varit gratis.
Men Workspace är alltså ok för privatpersoner att använda, man måste inte vara företagare?
Citera
2022-11-18, 11:45
Medlem
Citat:
Det är väl det. Känns konstigt bara att börja betala för sin mailadress som alltid har varit gratis.
Men Workspace är alltså ok för privatpersoner att använda, man måste inte vara företagare?
Ja, det funkar utmärkt för privatpersoner. Tänk på att Google tar betalt per användare, så om du ska ha konton till hela familjen kopplade till din domän så blir prisskillnaden större. Däremot tror jag det är gratis att lägga till fler adresser som leder till samma konto, men det är ju inte så lämpligt om man är flera som vill ha varsin inloggning.
Citera
2022-11-18, 12:45
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Ja, det funkar utmärkt för privatpersoner. Tänk på att Google tar betalt per användare, så om du ska ha konton till hela familjen kopplade till din domän så blir prisskillnaden större. Däremot tror jag det är gratis att lägga till fler adresser som leder till samma konto, men det är ju inte så lämpligt om man är flera som vill ha varsin inloggning.
Exakt, man kan ha flera olika mejladresser på domänen som går till samma inkorg. Det går också med olika snillrika regler sortera inkommande e-post bl.a. utifrån vilken mottagare-postadress, t.ex. att man har en särskild epostadress för fakturor (ex: faktura@teren.eu) som läggs under särskild "tagg" för att t.ex. beta av vad som ska betalas.
Citera
2022-11-18, 12:47
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Det är OK för privatpersoner. En till fördel med att vara betalande kund hos Google är att slippa annonser, "informationsinhämtning"/annonsprofilering (det som många tycker är spioneri från Googles sida) samt att du får obegränsat med utrymme på Google Drive utan extra kostnad (därmed också obegränsat utrymme för din epost).
Citera
2022-11-18, 18:46
Medlem
Protons avatar
Systemutveckling --> Webbhotell och webbserver
/Moderator
Citera
2022-12-01, 10:02
Medlem
Köpte domännamnet på Loopia, så nu är jag väl klar och kan skapa en mailadress kopplat till den? Jag behöver inte betala Loopia ytterligare för att skapa en mail till domänen?

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är OK för privatpersoner. En till fördel med att vara betalande kund hos Google är att slippa annonser, "informationsinhämtning"/annonsprofilering (det som många tycker är spioneri från Googles sida) samt att du får obegränsat med utrymme på Google Drive utan extra kostnad (därmed också obegränsat utrymme för din epost).

Jag kan inte minnas att jag någonsin sett annonser i min Gmail, eller syftar du på något annat?
Citera
2022-12-01, 11:17
Medlem
evil.drunk.clowns avatar
Citat:
Köpte domännamnet på Loopia, så nu är jag väl klar och kan skapa en mailadress kopplat till den? Jag behöver inte betala Loopia ytterligare för att skapa en mail till domänen?

Jag kan inte minnas att jag någonsin sett annonser i min Gmail, eller syftar du på något annat?

Trots att du betalar för tjänster hos Google så vaktas du som en hök av Google... tills någon bevisar motsatsen. Själv sköter jag alla mina it-relaterade ärenden via https://www.nunames.se/ vilket fungerar utmärkt, utan Google.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in