2022-11-17, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passain
  1. Köp google workspace, välj prisplan efter dina behov. Den billigaste (business starter) kostar $6/användare/månad
  2. Köp ett domännamn. Detta kan göras från google som ett steg i processen när du köper google workspace.
  3. Tillämpa ev inställningar osv som google rekommenderar (de har guider för allt du behöver veta)

6 usd per månad, sen ska man väl betala för egna domänen också? 6 usd är ju bara för själva workspace. + egen domän och det drar iväg snabbt.
Citera
2022-11-17, 15:27
Medlem
passains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
6 usd per månad, sen ska man väl betala för egna domänen också? 6 usd är ju bara för själva workspace. + egen domän och det drar iväg snabbt.

Workspace kostar 6 dollar i månaden per användare. Domännamnet köper man per år hos google för 120 SEK (.com)... total årskostnad är alltså $6 * 12 + 120 SEK... cirka 850 spänn med dagens valutakurs
Citera
2022-11-17, 15:48
Avslutad
Citat:
Jag kanske blandar ihop domännamn med mailadress. Men jag är med på noterna, jag registrerar en domän, t.ex. teren.com på Loopia, där jag även fixar en mailadress till samma domän, t.ex. jag@teren.com. Sen kopplar jag den domänen till Gmail. Klart. Antar jag.
Nej, du blandar ihop det mesta, så du kanske skulle ta det lite lugnt med att vara otrevligt mot folk som faktiskt försöker hjälpa dig.
Citera
2022-11-17, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nej, du blandar ihop det mesta, så du kanske skulle ta det lite lugnt med att vara otrevligt mot folk som faktiskt försöker hjälpa dig.

Tack för ditt bidrag
Citera
2022-11-17, 16:12
Medlem
Citat:
Många olika bud nu! Egen domän mot google kostar säger en, och en annan säger gratis. Får googla tror jag!
Gör följande:
Regga konto på Disroot
Donera summan de vill ha för att du ska kunna koppla din domän. Tror det är en hundring.
Köp en domän
Koppla den
Profit!

Du behöver inte hosta ett skit och det bara funkar.
Citera
2022-11-17, 16:40
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder så är det något jag skulle vilja göra, men dels undrar jag vad som behövs (jag förmodar hyra en domän) och dels hur det är med säkerheten? Jag använder Gmail idag och det är ju backat av Google så där behöver man inte oroa sig. Men hur ligger det till med en egen mailadress, vad ska man tänka på?
Jag har haft ett par domäner, och varje gång har det ingått mailfunktionen. Så när du hyr/äger en domän har du också mail till den.
Citera
2022-11-17, 18:28
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Va? Om du skapar e-postadressen på Loopia, vad ska du med Gmail till då? Antingen skapar du mailen hos Loopia och använder deras mail eller så använder du en annan leverantör för e-posten.

Vad jag vet kan man inte längre ha egen domän till sitt Gmailkonto utan att betala till Google för detta, men jag kan ha fel.

Enklast är att du slår en signal till något webbhotell i Sverige och ber om hjälp, för det känns som om du behöver det, men domän och e-post borde nog kosta under tusenlappen per år oberoende av vilken leverantör du väljer.

Om du vill ha en leverantör av e-post som du kan känna dig trygg med så kanske du ska titta på Proton? Du kan ha en egen domän (som du köper hos ett svenskt webbhotell för enkelhetens skull) och kopplar till Protonmail: https://proton.me/mail/pricing?product=mail
Du har helt rätt, Google har nu börjat ta betalt. Men, det verkar alla andra göra också, jag har än inte lyckats hitta en seriös mailhosting som är gratis. Den jag använder (one.com) har paket med weblagring, mail m.m. för ca 60:- / månaden, halva priset första året.
Dom har säkert ungefär samma på Loopia som nämndes tidigare och Proton verkar också ligga i samma härad..
Till det kommer domänhyran på några hundringar per år, beroende på vilken toppdomän man väljer.
Har man inte domänen på samma ställe som mailen, så behöver man hjälp för att fixa de DNS-record som behöver skruvas på, om man inte är bra på detta själv.
Citera
2022-11-17, 20:39
Medlem
Bonnatorps avatar
Köper du en domän så brukar mail med domännamnet kunna ingå.

Alltså, om du köper domänen dunderpung.com så kan du med viss lätthet också ha en mail som heter jaghar@dunderpung.com.
Citera
2022-11-17, 21:12
Medlem
Du har även Microsoft 365 att välja på. Då får du 1Tb molnlagring med för bilder och andra filer.
Även Office 365 ingår, Word, Excel outlook etc.
Det går att koppla en egen domän till eposten också.
Tror att efter 30 november är det slut med att ha en egen domän. Men det är väldigt enkelt i dagsläget att lägga till sin domän, som 365 helst vill att man köper via Godaddy.

Microsoft 365 Personal
839,99 kr/år
https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/buy/compare-all-microsoft-365-products?tab=1
Citera
2022-11-17, 21:37
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isla-Vista
Du har även Microsoft 365 att välja på. Då får du 1Tb molnlagring med för bilder och andra filer.
Även Office 365 ingår, Word, Excel outlook etc.
Det går att koppla en egen domän till eposten också.
Tror att efter 30 november är det slut med att ha en egen domän. Men det är väldigt enkelt i dagsläget att lägga till sin domän, som 365 helst vill att man köper via Godaddy.

Microsoft 365 Personal
839,99 kr/år
https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/buy/compare-all-microsoft-365-products?tab=1
Var hittar man mer info om detta?
Citera
2022-11-17, 21:48
Medlem
haschleifs avatar
Registera ett domän. Inne på DNS registratorn finns sen en stäng du kan kopiera ut och pasta in på Icloud (google har säkert liknande tjänst)
Icloud ser då att du äger domänet och du kan enkelt och säkert sätta upp ett mailkonto som teren@teren.com

Minns inte detaljerna och ordningsföljden just nu men det var relativt enkelt.

Vill du själv hosta din egna e-post server är det lite mer komplicerat men fullt möjligt.
Citera
2022-11-17, 22:22
Medlem
One.com är rätt billiga om du vill ha en domän med typ 5 email.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in