Citat:
Ursprungligen postat av
Intensivtklok
Va? Om du skapar e-postadressen på Loopia, vad ska du med Gmail till då? Antingen skapar du mailen hos Loopia och använder deras mail eller så använder du en annan leverantör för e-posten.
Vad jag vet kan man inte längre ha egen domän till sitt Gmailkonto utan att betala till Google för detta, men jag kan ha fel.
Enklast är att du slår en signal till något webbhotell i Sverige och ber om hjälp, för det känns som om du behöver det, men domän och e-post borde nog kosta under tusenlappen per år oberoende av vilken leverantör du väljer.
Om du vill ha en leverantör av e-post som du kan känna dig trygg med så kanske du ska titta på Proton? Du kan ha en egen domän (som du köper hos ett svenskt webbhotell för enkelhetens skull) och kopplar till Protonmail:
https://proton.me/mail/pricing?product=mail
Du har helt rätt, Google har nu börjat ta betalt. Men, det verkar alla andra göra också, jag har än inte lyckats hitta en seriös mailhosting som är gratis. Den jag använder (one.com) har paket med weblagring, mail m.m. för ca 60:- / månaden, halva priset första året.
Dom har säkert ungefär samma på Loopia som nämndes tidigare och Proton verkar också ligga i samma härad..
Till det kommer domänhyran på några hundringar per år, beroende på vilken toppdomän man väljer.
Har man inte domänen på samma ställe som mailen, så behöver man hjälp för att fixa de DNS-record som behöver skruvas på, om man inte är bra på detta själv.