Citat:
Ursprungligen postat av
Asstah
Men det recept du länkar till i trådstarten är ju rätt långt ifrån Chop Chops bangkok beef, sett till ingredienser.
Men hur vet du det?
Ja, rätten som sådan totalt men strunta i grönsakerna/tillbehören. Det är såsen (och köttet) och dess kryddning som är det intressanta här.
Enligt ChopChop: "Upplev en intensiv smakkombination där wokat oxinnanlår möter färsk paprika, lök, sockerärtor och chili i en het ostronsås. En thailändsk rätt: lite stark - mycket god"
?
oxinnanlår
paprika
lök
sockerärtor
chili
het ostronsås
Detta vet vi ^
Om du hade smakat rätten så vet du att det inte är bara ostronsås som gör smaken för ren ostronsås smakar inte så. Jag har testat 3 olika(ja från Asien-affären, riktig thailänds ostronsås) och "innehållsförteckningen" på ChopChop säger ingenting om tillagningen, mörning/marinering av köttet övriga ingredienser i såsen mm mm. Så då googlar man, och hittar både kinesisk och thailändsk "Stir-fried beef with oyster sauce" med liknande marineringsteknik och liknande stir-fry-sås. Nej de är inte IDENTISKA varandra men liknande. Ostronsås, mörk och ljus soja, vitlök, ingefära, risvin/cherry, socker, majsstärkelse, bikarbonat mm. Jag har lagat rätten flera gånger med lite experimenterande och den är lik både till konsistens och smak men det fattas något.
Men jag får fortsätta testa och tackar för ditt engagemang. Men tror du verkligen inte att ChopChop har mer saker i rätten än det som står på hemsidan?