2022-11-15, 19:39
Medlem
Jag har handlat i en ICA butik i flera år utan avstämningar på väldigt länge avseende snabbkassan. I somras gick jag dock in med en dryck i handen efter ett intensivt träningspass och upptäckte då att en medarbetare stirrade på mig. När jag försökte söka kontakt med hen för att påpeka att jag kom in med drycken utan att tänka på det så var det som att hen slutade bry sig (den insåg väl fallet tänkte jag).

Dock... När jag scannade alla mina varor och passerade ut för grinden märkte jag att medarbetaren snabbt stoppade en annan kund för att ta över snabbkassan jag använde. Det såg ut som medarbetaren gick in och tog fram mitt köp och grejade i snabbkassan. Jag gick därifrån och tänkte inte mer på det då jag visste att jag blippat allt korrekt.

Men... Sedan dess har jag plötsligt åkt på kontroller hela tiden i princip (helt felfria såklart) och misstänker nu att den där medarbetaren (som jag inte sett där längre) manuellt programmerat detta. När jag häromdagen frågade och beskrev min situation till en annan anställd som kontrollerade mina varor påstod hen att det enbart sker slumpmässigt. Det tror jag är väldigt osannolikt i detta exempelfall.

Trots att jag handlar ofta på ICA så är jag inte medlem där. Kommer systemet inte känna av mig om jag byter bankkort?

Gäller kontrollerna för alla ICA butiker i hela landet eller enbart lokalt?

Dessutom undrar jag av ren nyfikenhet vad mer man kan göra genom att i efterhand gå in i snabbkassan och greja med kundernas uppgifter.

Det finns säkert folk som arbetat med liknande system och som har svar på frågorna. Hittade en del på Reddit men inte just svar på dessa frågor.
Senast redigerad av Noolla 2022-11-15 kl. 19:46.
Citera
2022-11-15, 20:10
Medlem
Affären kan ställa in hur många gånger det ska bli avstämning per dag.
Citera
2022-11-15, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AzZmAn88
Affären kan ställa in hur många gånger det ska bli avstämning per dag.

Jag misstänkte det. Men alltså även efter att ett köp genomförts? Baserat på bankkortet som använts då antar jag? Gäller det alla butiker med samma ägare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in