• 1
  • 2
2022-11-16, 11:31
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygginggg
Jo, har testat det också, det hjälpte inte😔
Jag vet inte hur eller varför nedanstående skulle fungera då tydligen vissa tangententer (inte alla) ändå verkar fungera.
Videon är för MB Pro, men i kommentarerna ser jag att det hjälpt även MB Air-användare.

https://www.youtube.com/watch?v=g4FVmRMQN7Q
Citera
2022-11-17, 14:35
Medlem
Snyggingggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag vet inte hur eller varför nedanstående skulle fungera då tydligen vissa tangententer (inte alla) ändå verkar fungera.
Videon är för MB Pro, men i kommentarerna ser jag att det hjälpt även MB Air-användare.

https://www.youtube.com/watch?v=g4FVmRMQN7Q
Funkade inte heller. Har lämnat in skiten för reparation nu.
Citera
2022-11-17, 23:36
Medlem
cerns avatar
Så du köpte en MacBook Air M1 2020 modellen ny nu i Augusti och tangentbordet är paj redan?

Låter ju som ett riktigt jävla måndagsexemplar som du har fått. Det där ska ju Apple-garantin täcka nu ju som är på 2 år.

Skulle gått in i butiken och skällt ut varenda jävel.
Citera
2022-11-18, 00:19
Medlem
Snyggingggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Så du köpte en MacBook Air M1 2020 modellen ny nu i Augusti och tangentbordet är paj redan?

Låter ju som ett riktigt jävla måndagsexemplar som du har fått. Det där ska ju Apple-garantin täcka nu ju som är på 2 år.

Japp. Helt otroligt dåligt. Har nu lämnat in skiten till service, men de måste undersöka den för att se om det är fuktskador eller damm in i.
Jag påpekade dock när jag hämtade den att hela kartongen luktade fuktig källare, men ingen brydde sig och jag tänkte inte på det mer. Är rädd att de kommer att skylla på mig, att jag har fuktskadat den (om det nu är det som är problemet) och vägra göra reklamation.

Problemet är att jag har examen om mindre än 2 veckor och jag måste verkligen ha min dator då, då jag har ett par viktiga filer som inte har blivit säkerhetskopierade.

Blir galen på detta. Fattar inte hur det kan ta 19-21 dagar för att åtgärda detta.
Citera
2022-11-18, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern

Låter ju väldigt omoget må jag säga…

Det spelar ingen roll vilken produkt från vilket märke man än väljer, så kommer det alltid att finnas några få enheter som kan/kommer fela på nåt sätt.

Men visste fattar jag att det kan vara extremt frustrerande om det skulle råka visa sig vara just min enhet som man lagt ut pengar för och haft förväntningar på.

Citat:
Japp. Helt otroligt dåligt. Har nu lämnat in skiten till service, men de måste undersöka den för att se om det är fuktskador eller damm in i.
Jag påpekade dock när jag hämtade den att hela kartongen luktade fuktig källare, men ingen brydde sig och jag tänkte inte på det mer. Är rädd att de kommer att skylla på mig, att jag har fuktskadat den (om det nu är det som är problemet) och vägra göra reklamation.

Problemet är att jag har examen om mindre än 2 veckor och jag måste verkligen ha min dator då, då jag har ett par viktiga filer som inte har blivit säkerhetskopierade.

Blir galen på detta. Fattar inte hur det kan ta 19-21 dagar för att åtgärda detta.

Var köpte du den…?
Förpackningen är så tät att den närmast kan klassas som vattentät, lär tåla en hel den vattenstänk typ. Så att den skulle bli fuktskadad ens i en jordkällare är otänkbart. Så den biten ska du inte behöva vara orolig för.
Men att de vill kontrollera enheten är helt normalt, det har de rätt att göra. Att det kan tyckas ta lång tid kan jag förstå, och frustrationen över det, men även det kan vara helt normalt beroende på en rad faktorer.
Det är ju faktisk så att om de inte kan utesluta att kunden kan ha klantat sig redan i tidigt skede, och alltså själv kan ha orsakat problemen, så har de normalt rätt att kontrollera enheten vilket kan ta tid även om de så prioriterar ärendet.

Normalt sett ligger felprocenten väldigt lågt oavsett tillverkare.
Citera
2022-11-18, 10:58
Medlem
systems avatar
Citat:

Jag tror som Tinnitus ovan, att fuktskada uppkommit hos ÅF låter osannolikt då en oöppnad förpackning är inplastad och inte bör släppa in någon fukt, såvida förpacknigen inte legat väldigt, väldigt länge i fuktig miljö. (Att en butik eller ett lager har fuktig miljö låter ändå oroväckande.)

Utöver detta - ett kabelanslutet externt tangentbord borde ändå fungera om ev. fukt förstört något för det inbyggda, kan jag tycka. Men jag har inget som täcker upp min känsla.

Jag önskar dig framgång och lycka i detta ärende. Glöm inte att uppdatera tråden då vi andra kan ta lärdom av dina erfarenheter.

- - - - -

En sak till bara, kanske Offtopic.
Citat:
… då jag har ett par viktiga filer som inte har blivit säkerhetskopierade.
Jag vill inte strö salt i dina sår, men hur i hela friden tänkte du här? Om filer är viktiga så säkerhetskopierar man. Om en fil inte säkerhetskopieras har jag svårt att man klassar den som det minsta viktig.

Du har världens kanske enklaste system för säkerhetskopiering inbyggt i din dator = Time Machine. Kombinera detta med gratisversionen av Dropbox och du har eliminerat de flesta tänkbara risker att förlora data.
Citera
2022-11-18, 12:55
Medlem
Citat:
Jag tror som Tinnitus ovan, att fuktskada uppkommit hos ÅF låter osannolikt då en oöppnad förpackning är inplastad och inte bör släppa in någon fukt, såvida förpacknigen inte legat väldigt, väldigt länge i fuktig miljö. (Att en butik eller ett lager har fuktig miljö låter ändå oroväckande.)

Utöver detta - ett kabelanslutet externt tangentbord borde ändå fungera om ev. fukt förstört något för det inbyggda, kan jag tycka. Men jag har inget som täcker upp min känsla.

Jag önskar dig framgång och lycka i detta ärende. Glöm inte att uppdatera tråden då vi andra kan ta lärdom av dina erfarenheter.

- - - - -

Jag vill inte strö salt i dina sår, men hur i hela friden tänkte du här? Om filer är viktiga så säkerhetskopierar man. Om en fil inte säkerhetskopieras har jag svårt att man klassar den som det minsta viktig.

Du har världens kanske enklaste system för säkerhetskopiering inbyggt i din dator = Time Machine. Kombinera detta med gratisversionen av Dropbox och du har eliminerat de flesta tänkbara risker att förlora data.

För att inte nämna iCloud…..
Citera
2022-11-18, 18:43
Medlem
Snyggingggs avatar
Citat:

- - - - -

Hm, kanske det. Tyckte bara det var märkligt att t.o.m laddaren stank fuktig källare. Men det kanske är normalt, aldrig haft Mac förut.

Ja, alltså jag har Dropbox, men av någon anledning har inte alla filer kopierats. Öppnade mitt konto på skolans dator och där fanns typ bara hälften av alla filer. Visste inte om Time Machine (dumt av mig, I know), har lärt mig nu och ska aldrig göra om detta misstag. Men de på Eplehuset sa att de kan köra en backup åt mig.

Ska uppdatera tråden så fort jag vet något👌
Citera
2022-11-18, 18:46
Medlem
Snyggingggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Låter ju väldigt omoget må jag säga…

Det spelar ingen roll vilken produkt från vilket märke man än väljer, så kommer det alltid att finnas några få enheter som kan/kommer fela på nåt sätt.

Men visste fattar jag att det kan vara extremt frustrerande om det skulle råka visa sig vara just min enhet som man lagt ut pengar för och haft förväntningar på.

Var köpte du den…?
Förpackningen är så tät att den närmast kan klassas som vattentät, lär tåla en hel den vattenstänk typ. Så att den skulle bli fuktskadad ens i en jordkällare är otänkbart. Så den biten ska du inte behöva vara orolig för.
Men att de vill kontrollera enheten är helt normalt, det har de rätt att göra. Att det kan tyckas ta lång tid kan jag förstå, och frustrationen över det, men även det kan vara helt normalt beroende på en rad faktorer.
Det är ju faktisk så att om de inte kan utesluta att kunden kan ha klantat sig redan i tidigt skede, och alltså själv kan ha orsakat problemen, så har de normalt rätt att kontrollera enheten vilket kan ta tid även om de så prioriterar ärendet.

Normalt sett ligger felprocenten väldigt lågt oavsett tillverkare.
Den är köpt på Power här i Norge.
Jag hoppas verkligen att det inte är vattenskada, jag har iaf varit väldigt försiktig och inte spillt vatten eller något på den.
Förstår att det är normalt att vänta, men det bara kom så himla olägligt, den kunde liksom krascha om 2 veckor, och inte just nu🥺
Citera
2022-11-24, 12:20
Medlem
Snyggingggs avatar
Så. De påstår att det är en vattenskada och vill ha 8.000 för att byta ut tangentbordet. Jag är 1000% säker på att jag inte har spillt vatten på skiten. Känner mig uppgiven. Tror ni det är någon vits att klaga till Power? Man kan väl aldrig bevisa att det är deras fel. Eller hjälper det att ha typ laddaren som bevis? Den stinker fortfarande källare🤮
Citera
2022-12-12, 20:00
Medlem
Nu är troligen detta inlägg för sent för examen men:

Det kan va värt att prova ett par olika externa tangentbord. Fråga vänner. Det kan i teorin va så att vissa Mac-tangentbord med sladd inte registreras förrän en bit in i uppstartsprocessen medan andra registreras tidigare.

Som du redan nämnt är bluetooth förstås bara att glömma eftersom pairing inte går att göra om du inte kan logga in. Det måste va sladd.
Citat:
Tror ni det är någon vits att klaga till Power? Man kan väl aldrig bevisa att det är deras fel. Eller hjälper det att ha typ laddaren som bevis? Den stinker fortfarande källare🤮
Det kan vara värt att prova.
Det låter ju inte som ett helt orimligt garantiärende att en låda kan ha varit våt vid leverans och då skadat produkten, vilket först märkts senare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in