2025-11-12, 11:12
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448

Men t.ex en europasemester i 35gradig värme med alper,autobahn o husvagn hela feta familjen med ny LL olja gör att den inte är bra vid 3000 mil p.g.a termiskt slitage


I de fallen så föreskriver min manual (Volvo) tätare kontroller . Och vid jämnt över 40+ på varma marknader t.ex så är oljerekomendationerna annorlunda.

/Dick
Citera
2025-11-12, 11:59
  #110
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
I de fallen så föreskriver min manual (Volvo) tätare kontroller . Och vid jämnt över 40+ på varma marknader t.ex så är oljerekomendationerna annorlunda.

/Dick

Ja det är temperaturern som dödar olja , tror man är optimal mellan 93-103 grader nått , ganska lätt o hamna på 115-125 graders spannet me hårdkörning o tunglast så gasare/hest/husvagnsdragare om det är långa resor skall ha oljetämpmätare.

Oljempen varierar mer med last än kylvästketempen o och följer motorns effektuttag

Växellådsoljor slits också , vw dsg oljor blir tunnare t.ex och dom skall bytas vid 6000 mil och det är inte för att dom blir smutsiga utan så tunna så växellådan oljetryck sjunker och dom klarar inte av och växla riktigt=tandborstning=haveri
Citera
2025-11-14, 14:20
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ja det är temperaturern som dödar olja , tror man är optimal mellan 93-103 grader nått , ganska lätt o hamna på 115-125 graders spannet me hårdkörning o tunglast så gasare/hest/husvagnsdragare om det är långa resor skall ha oljetämpmätare.

Oljempen varierar mer med last än kylvästketempen o och följer motorns effektuttag

Växellådsoljor slits också , vw dsg oljor blir tunnare t.ex och dom skall bytas vid 6000 mil och det är inte för att dom blir smutsiga utan så tunna så växellådan oljetryck sjunker och dom klarar inte av och växla riktigt=tandborstning=haveri
Instämmer i det mesta.
Körde förr terrängkörning med Jeep Wranger automat.
Hade tempmätare på både motor- och växellådsolja.
Motoroljan kollades medelst elektronisk fjärrstyrd stektermometer i oljestickans hål.
Automatväxellådans olja övervakades via en givare på ledningen från motorn till oljekylaren och en givare på ledningen till motorn från oljekylaren.
Givarna var hårt najade fast på ledningarna.
Den hydrauliska servostyrningens olja kollade jag med stektermometer.
Jag monterade en ventilationsfläkt som kylde servostyrningsoljan.
Till automatväxellådan hade jag planer på att seriekoppla en oljekylare från Mazda 6.
Den är smidig och lättplacerad, men projektet genomfördes inte i praktiken, trots att jag hade alla delarna som behövdes.

Högsta motoroljetemperatur var närmare 135 grader.

Temperaturövervakningen av automatväxellådans olja visar att oljekylaren sänkte temperaturen på ATF-oljan med runt 40 grader.

Servostyrningens ATF-olja översteg 100 grader.

Mätningarna gjordes under en mycket het sommardag med lufttemperatur över 30 grader och långsam terrängkörning = ingen "fartvindskylning".
Citera
2025-11-14, 14:53
  #112
Medlem
Halva av fabrikanten uppgiven intervall

Normalt ni som lämnar in för service - mitt emellan
Citera
2025-11-14, 14:54
  #113
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Instämmer i det mesta.
Körde förr terrängkörning med Jeep Wranger automat.
Hade tempmätare på både motor- och växellådsolja.
Motoroljan kollades medelst elektronisk fjärrstyrd stektermometer i oljestickans hål.
Automatväxellådans olja övervakades via en givare på ledningen från motorn till oljekylaren och en givare på ledningen till motorn från oljekylaren.
Givarna var hårt najade fast på ledningarna.
Den hydrauliska servostyrningens olja kollade jag med stektermometer.
Jag monterade en ventilationsfläkt som kylde servostyrningsoljan.
Till automatväxellådan hade jag planer på att seriekoppla en oljekylare från Mazda 6.
Den är smidig och lättplacerad, men projektet genomfördes inte i praktiken, trots att jag hade alla delarna som behövdes.

Högsta motoroljetemperatur var närmare 135 grader.

Temperaturövervakningen av automatväxellådans olja visar att oljekylaren sänkte temperaturen på ATF-oljan med runt 40 grader.

Servostyrningens ATF-olja översteg 100 grader.

Mätningarna gjordes under en mycket het sommardag med lufttemperatur över 30 grader och långsam terrängkörning = ingen "fartvindskylning".

intressant, accepterar bildatorn höjningen eller klarar den inte av att kyla till bättre temp?
Citera
2025-11-14, 15:33
  #114
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Tittinus
intressant, accepterar bildatorn höjningen eller klarar den inte av att kyla till bättre temp?

Ofta ser man på bilar att värmeväxlarn till motoroljan(som kopplar oljan till kylvätskantemp) just är dimensioneradrad till ganska vanlig körning , vid hårdare eller tyngre körning så sticker oljetemepn iväg från optimala runt 100 grader.

108,115 o sen lämnar den 120 området o då rusar slitaget o tar ned miltalet den skall palla oavsett den är 1500 eller 3000 mil som biltiverkaren satt

Detta brukar ju desutom synas genom att oljetempen ökar direkt när man har tappat 20% oljemängden , typ stickans godkända intervall
Citera
2025-11-15, 20:15
  #115
Avstängd
448s avatar
Hittade detta grova om oljetemp

Below 100°F (38°C) Too Cold Oil is too thick, poor lubrication
100°F – 150°F (38°C – 65°C) Warming Up Oil begins to flow, but still thick
150°F – 195°F (65°C – 90°C) Moderate Lubrication improves, engine efficiency increases
195°F – 220°F (90°C – 105°C) Optimal Best temperature for performance & longevity
220°F – 250°F (105°C – 121°C) High Oil thins, potential loss of protection
Above 250°F (121°C) Overheated Risk of oil breakdown and engine damage

Ofta kan man få upp oljetempen på bilars MFD eller instrumentering , stick ut o busa så ser man hu lätt oljan lämnar det ganska snäva fina intervallet.

Många chippade bilar värmer upp oljan snabbt från turbon , så det är nog många som i sommarvärme sliter hårt på oljan även om allt annat i motorn är dimensionerad för chipp som ger 10-30% mer pållar

Så det är nog många som inser att man måste oljekyl på en standardbil även i prestandamodellen om det skall gasas

I många fall kan det räcka med kortare bytesintervall eller köra longlife men bara 1500mil
Citera
2026-05-26, 12:29
  #116
Medlem
Sockerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ja det är temperaturern som dödar olja , tror man är optimal mellan 93-103 grader nått , ganska lätt o hamna på 115-125 graders spannet me hårdkörning o tunglast så gasare/hest/husvagnsdragare om det är långa resor skall ha oljetämpmätare.

Oljempen varierar mer med last än kylvästketempen o och följer motorns effektuttag

Växellådsoljor slits också , vw dsg oljor blir tunnare t.ex och dom skall bytas vid 6000 mil och det är inte för att dom blir smutsiga utan så tunna så växellådan oljetryck sjunker och dom klarar inte av och växla riktigt=tandborstning=haveri

Nej, det stämmer inte. Oljan kan inte "slitas ut" eller bli tunnare, den blir full av föroreningar över tid vilket är den enda anledningen att man behöver byta den med jämna mellanrum. Den nya oljan du pytsar i har redan varit och vänt i tusentals motorer innan, den har bara blivit rengjord mellan varven efter att ha samlats upp från mackar, verkstäder, återvinningsstationer etc.
Citera
2026-05-26, 14:14
  #117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockersson
Nej, det stämmer inte. Oljan kan inte "slitas ut" eller bli tunnare, den blir full av föroreningar över tid vilket är den enda anledningen att man behöver byta den med jämna mellanrum. Den nya oljan du pytsar i har redan varit och vänt i tusentals motorer innan, den har bara blivit rengjord mellan varven efter att ha samlats upp från mackar, verkstäder, återvinningsstationer etc.

Nej, det stämmer inte. Vissa oljor kan vara ”reraffinerade” men de flesta motoroljor är helt nya i förpackningarna och inte gammal olja som renats/filtrerats. Basoljan kan vara långlivad med tillsatserna åldras och tappar sin funktion.

Om man återanvänder motorolja så som du påstår så handlar det om nåt helt annat och mycket mer komplicerat än att bara ”rena” olja, typ filtrera den.
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-05-26 kl. 14:18.
Citera
2026-05-26, 14:38
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, det stämmer inte. Vissa oljor kan vara ”reraffinerade” men de flesta motoroljor är helt nya i förpackningarna och inte gammal olja som renats/filtrerats. Basoljan kan vara långlivad med tillsatserna åldras och tappar sin funktion.

Om man återanvänder motorolja så som du påstår så handlar det om nåt helt annat och mycket mer komplicerat än att bara ”rena” olja, typ filtrera den.
Nynäs erbjöd på sin tid med "återvunnen" motorolja.
För att vara riktigt miljömedvetna så såldes dessa oljor i brickpac-förpackningar av papper - om någon minns?
Om någon mins Nynäs över huvud taget?
Citera
2026-05-26, 15:06
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Nynäs erbjöd på sin tid med "återvunnen" motorolja.
För att vara riktigt miljömedvetna så såldes dessa oljor i brickpac-förpackningar av papper - om någon minns?
Om någon mins Nynäs över huvud taget?

Jodå, nog minns jag Nynäs alltid 🙃
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in