Citat:
Ursprungligen postat av
448
Ja det är temperaturern som dödar olja , tror man är optimal mellan 93-103 grader nått , ganska lätt o hamna på 115-125 graders spannet me hårdkörning o tunglast så gasare/hest/husvagnsdragare om det är långa resor skall ha oljetämpmätare.
Oljempen varierar mer med last än kylvästketempen o och följer motorns effektuttag
Växellådsoljor slits också , vw dsg oljor blir tunnare t.ex och dom skall bytas vid 6000 mil och det är inte för att dom blir smutsiga utan så tunna så växellådan oljetryck sjunker och dom klarar inte av och växla riktigt=tandborstning=haveri
Instämmer i det mesta.
Körde förr terrängkörning med Jeep Wranger automat.
Hade tempmätare på både motor- och växellådsolja.
Motoroljan kollades medelst elektronisk fjärrstyrd stektermometer i oljestickans hål.
Automatväxellådans olja övervakades via en givare på ledningen från motorn till oljekylaren och en givare på ledningen till motorn från oljekylaren.
Givarna var hårt najade fast på ledningarna.
Den hydrauliska servostyrningens olja kollade jag med stektermometer.
Jag monterade en ventilationsfläkt som kylde servostyrningsoljan.
Till automatväxellådan hade jag planer på att seriekoppla en oljekylare från Mazda 6.
Den är smidig och lättplacerad, men projektet genomfördes inte i praktiken, trots att jag hade alla delarna som behövdes.
Högsta motoroljetemperatur var närmare 135 grader.
Temperaturövervakningen av automatväxellådans olja visar att oljekylaren sänkte temperaturen på ATF-oljan med runt 40 grader.
Servostyrningens ATF-olja översteg 100 grader.
Mätningarna gjordes under en mycket het sommardag med lufttemperatur över 30 grader och långsam terrängkörning = ingen "fartvindskylning".