Citat:
Ursprungligen postat av
Flattematte
Kan ju också förekomma att någon har erfarenhet som biltekniker eller serviceingenjör hos bilföretag/importör plus drygt 130 egna bilar av varierande fabrikat från olika länder och världsdelar.
Och då från bilar av 1953 års modell och framåt kunnat jämföra innehavet av olika bilar, och då funnit europeiska bilar i allmänhet och tyska i synnerhet är mindre tillförlitliga - med ett undantag - Opel (och en Vauxhall).
Så mycket strul och motorhaverier har jag inte varit med om på andra än VAG, BMW och Mercedes.
Volvo(3st), SAAB(10st?), Fiat(2st), Lada(1st), BMC(9st), Citroen(vet inte?) och Land Rover(2st) har heller inte rosat marknaden.
Renault(3st) och Peugeot(2st) har jag goda minnen/erfarenheter av.
Men bäst är - enligt MIN erfarenhet - Mazda(4st), Suzuki(4st), Honda(1st), och Lexus(1st), Nissan(1st) och Mitzubishi(1st). Alla utom Sukkorna nyköpta!
Detta är inte tyckande utan erfarenheter.
Som längst i tid har jag ägt en bil 25 år, och som längst i mil har jag kört 375.000 km - INTE samma bil.
Problemet här är att man garanterat kan hitta många andra som uppger liknade erfarenheter som du refererar till, men där de blandat om bland bilarna så de du tycker är så himla bra tycker de är skit o s v…
Själv är jag så pass nykter i mina åsikter att jag trots förkärlek till vissa märken (men egentligen gillar jag det allra mesta som brummar eller rullar, i stort sett alla har sin charm eller förmågor etc) inte tycker några märken är skit, och jag dömer heller inte hela modeller eller hela märken bara för att jag råkat ut för mer problem med en eller annan individ från nåt märke. För det finns garanterat en massa folk som inte alls råkat ut för samma problem trots samma bil etc.
Jag själv har ägt och kört bilar från många olika tillverkare, och många olika modeller, från de flesta kontinenter. De kan absolut ha sina egenheter, men ingen har egentligen varit dålig om man bara ser tillvad det är för bil och vad för kundgrupp etc den siktar på.
Har aldrig förstått de som raljerar och överdriver, oavsett håll, om vissa bilmärken, eller om bilar från nåt visst land etc.
När det gäller tyska bilar i allmänhet, och VAG i synnerhet, så har jag inte heller förstått den ofta närmast infantila kritik vissa riktar mot dessa. Det kryllar ju av dessa bilar på vägarna och de allra flesta av dem rullar på utan mer problem än bilar generellt
De tyska bilar jag haft i min ägo har aldrig krånglat märkbart mer än andra bilar jag ägt. Samma sak med de japanska jag ägt, och de italienska, och de franska, och de svenska, och de amerikanska, och de engelska.
Visst har det råkat bli ett och annat problem med flera av dem, men det kan lika gärna handla om bara otur med just den individen.
Har kört min BMW 740 i 15k mil, den sniffar på 35K nu, drar ingen olja att tala om, behöver aldrig fylla på mellan servicerna. Min Passat har jag kört 15K mil, den slog över 18K idag faktiskt. Drar heller ingen olja, har inte haft ett enda problem med den som inte ligger inom normalt slitage typ och inget som sticker ut för en bil som gått 18K
Har haft tre olika Mazda 626 -88-90, 2 8V och en 16V, haft en Opel Rekord Coupé -69, Mazda 323, Datsun 100Y, Toyota Carina -82, Fiat 128 combi, Citroën GS, Renault R10 Gordini, Chrysler Simca 2 Litre, Ford Torino Country Squire -72, Cadillac Coupé de Ville -59, Cheva Suburban C30 -86, Opel Kadett Rallye -69, Volvo 140 -73, Saab 900 2,4 16V Trionic turbo -82, Ford Sierra -89 för att nämna några.
På alla dessa har jag bytt olja ungefär varje år, eller ungefärligt miltal för byte. Vissa har gått närmare 3k mil mellan bytena utan märkbara problem med det.