2025-10-28, 14:27
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
En normal bilmotor som som inte är utsliten och inte är tysk förbrukar NORMALT ingen motorolja.
Kontroll av oljenivån bör NORMALT göras 1 gång månad eller var hundrade mil.
Om inte motorn är onormalt sliten eller tysk.

Så alla tyska motorer som har tillverkats genom åren förbrukar olja?
Citera
2025-10-28, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
De är dåligt...

Normalt sett blir oljan dock tjockare när den åldras och det sliter vid kallstart vintertid t.e.x.

Så oljeförbrukningen minskar.

Vid korta körningar speciellt i kallare klimat där oljan aldrig blir varm kan oljemängden öka istället p.g.a av diesel/bränsle i oljan som tunnar ut den

Bra med sticka
Minns att jag på ett av mina allra första jobb, motorverkstaden, C-verkstaden, hos Volvo-BM i Eskilstuna hade en chef som skröt om att hans VW typ 1 inte drog någon olja alls - att han tvärt om fick tappa av lite motorolja då och då.
En dag kom han sent till jobbet röd i ansiktet.
Han sa till att börja med ingen ting - tvärtom olycksbådande tyst.
Sen brast det - BÖRBANNADE BILDJÄVUL skrek han.
Motorn hade skurit p g a a motoroljan var så utblandad med bensin hade man konstaterat på VAG-verkstaden, dit bilen hade bärgats.
Efter det diskuterade han inte bilar och bilmotorer
Själv ägde jag då en Morris Minor S II 1953.
Den drog inte mycket olja - men desto mer vevstakslager.

Sens moral så brukar jag vintertid skärma av oljekylaren på de bilar som har oljekylare.

En annan orsak till att, på vissa bilar, byta olja före vintern är att man då kanske kan undvika ispropp i vevhusventilationen. Vissa PSA-motorer är överkänsliga - gissa hur jag vet?
Citera
2025-10-28, 14:47
Medlem
448s avatar
Citat:
Minns att jag på ett av mina allra första jobb, motorverkstaden, C-verkstaden, hos Volvo-BM i Eskilstuna hade en chef som skröt om att hans VW typ 1 inte drog någon olja alls - att han tvärt om fick tappa av lite motorolja då och då.
En dag kom han sent till jobbet röd i ansiktet.
Han sa till att börja med ingen ting - tvärtom olycksbådande tyst.
Sen brast det - BÖRBANNADE BILDJÄVUL skrek han.
Motorn hade skurit p g a a motoroljan var så utblandad med bensin hade man konstaterat på VAG-verkstaden, dit bilen hade bärgats.
Efter det diskuterade han inte bilar och bilmotorer
Själv ägde jag då en Morris Minor S II 1953.
Den drog inte mycket olja - men desto mer vevstakslager.

Sens moral så brukar jag vintertid skärma av oljekylaren på de bilar som har oljekylare.

En annan orsak till att, på vissa bilar, byta olja före vintern är att man då kanske kan undvika ispropp i vevhusventilationen. Vissa PSA-motorer är överkänsliga - gissa hur jag vet?

Ja så är det , man skall byta olja på hösten av det skälet.

Jag kör alltid med motorvärmen efter 2000mil om jag kör 4000mils intervall vilket är ok om motorm är tät i loppena(spolas inte ned skit som sot).
Motorn får inte heller avge slitagepartiklar av metall

Taxigubbar kör vissa bilar uppåt 5000 mil men motorn är ju hela tiden varm

Longlife fungerar bra i bilar som går varma eller startas varma , annars bör man överväga att köra 1500mils intervall.

Sen fylla på olja ,på en bil med 4-5 liter olja brukar stickans max/low vara 1L.

En liter för lite olja höjer oljetempen i många fall 5-10% och det accelerar oljans slitage o vid hård last när oljtempen börjar kliva mot 120 så ökar det rejölt
Citera
2025-10-28, 21:46
Medlem
Citat:
Kan ju också förekomma att någon har erfarenhet som biltekniker eller serviceingenjör hos bilföretag/importör plus drygt 130 egna bilar av varierande fabrikat från olika länder och världsdelar.
Och då från bilar av 1953 års modell och framåt kunnat jämföra innehavet av olika bilar, och då funnit europeiska bilar i allmänhet och tyska i synnerhet är mindre tillförlitliga - med ett undantag - Opel (och en Vauxhall).
Så mycket strul och motorhaverier har jag inte varit med om på andra än VAG, BMW och Mercedes.
Volvo(3st), SAAB(10st?), Fiat(2st), Lada(1st), BMC(9st), Citroen(vet inte?) och Land Rover(2st) har heller inte rosat marknaden.
Renault(3st) och Peugeot(2st) har jag goda minnen/erfarenheter av.
Men bäst är - enligt MIN erfarenhet - Mazda(4st), Suzuki(4st), Honda(1st), och Lexus(1st), Nissan(1st) och Mitzubishi(1st). Alla utom Sukkorna nyköpta!

Detta är inte tyckande utan erfarenheter.

Som längst i tid har jag ägt en bil 25 år, och som längst i mil har jag kört 375.000 km - INTE samma bil.

Problemet här är att man garanterat kan hitta många andra som uppger liknade erfarenheter som du refererar till, men där de blandat om bland bilarna så de du tycker är så himla bra tycker de är skit o s v…

Själv är jag så pass nykter i mina åsikter att jag trots förkärlek till vissa märken (men egentligen gillar jag det allra mesta som brummar eller rullar, i stort sett alla har sin charm eller förmågor etc) inte tycker några märken är skit, och jag dömer heller inte hela modeller eller hela märken bara för att jag råkat ut för mer problem med en eller annan individ från nåt märke. För det finns garanterat en massa folk som inte alls råkat ut för samma problem trots samma bil etc.

Jag själv har ägt och kört bilar från många olika tillverkare, och många olika modeller, från de flesta kontinenter. De kan absolut ha sina egenheter, men ingen har egentligen varit dålig om man bara ser tillvad det är för bil och vad för kundgrupp etc den siktar på.

Har aldrig förstått de som raljerar och överdriver, oavsett håll, om vissa bilmärken, eller om bilar från nåt visst land etc.
När det gäller tyska bilar i allmänhet, och VAG i synnerhet, så har jag inte heller förstått den ofta närmast infantila kritik vissa riktar mot dessa. Det kryllar ju av dessa bilar på vägarna och de allra flesta av dem rullar på utan mer problem än bilar generellt
De tyska bilar jag haft i min ägo har aldrig krånglat märkbart mer än andra bilar jag ägt. Samma sak med de japanska jag ägt, och de italienska, och de franska, och de svenska, och de amerikanska, och de engelska.
Visst har det råkat bli ett och annat problem med flera av dem, men det kan lika gärna handla om bara otur med just den individen.

Har kört min BMW 740 i 15k mil, den sniffar på 35K nu, drar ingen olja att tala om, behöver aldrig fylla på mellan servicerna. Min Passat har jag kört 15K mil, den slog över 18K idag faktiskt. Drar heller ingen olja, har inte haft ett enda problem med den som inte ligger inom normalt slitage typ och inget som sticker ut för en bil som gått 18K
Har haft tre olika Mazda 626 -88-90, 2 8V och en 16V, haft en Opel Rekord Coupé -69, Mazda 323, Datsun 100Y, Toyota Carina -82, Fiat 128 combi, Citroën GS, Renault R10 Gordini, Chrysler Simca 2 Litre, Ford Torino Country Squire -72, Cadillac Coupé de Ville -59, Cheva Suburban C30 -86, Opel Kadett Rallye -69, Volvo 140 -73, Saab 900 2,4 16V Trionic turbo -82, Ford Sierra -89 för att nämna några.

På alla dessa har jag bytt olja ungefär varje år, eller ungefärligt miltal för byte. Vissa har gått närmare 3k mil mellan bytena utan märkbara problem med det.
Citera
2025-10-29, 08:11
Medlem
448s avatar
En del VW motorer som satt i vw,ådi o skoda som drack olja som fan men det var vissa motorer och årtal.

TSI/TFSI (kedjeporoblem som extra bonus)och några dieslar bland annat 180 HP BTDI som satt i polisens multivanar.
1L olja per tank så dom hade oljefat i garaget , dom fick ju nya motorer

Syskonen i TDI serien 150,200 och 250 var felfria t.ex
Citera
2025-10-29, 09:13
Medlem
zoombos avatar
Jag byter själv varje år både olja och filter på bilarna som inte längre har fabriksgaranti.

Men en reflektion gällande hybridbilar; jag kör ju en sån till vardags och för att den 10:åriga garantin ska gälla så ska den servas på verkstad varje år. Helt rimligt. Vilket inkluderar byte av olja och filter. Men då det är en hybrid och 90% av mina körningar bara använder batteriet så är jag tveksam till om detta verkligen är nödvändigt, i fjol tankade jag bara 3 ggr totalt (ca 100 liter) så bensinmotorn kanske gick 300 mil sammanlagt. Av ca 1500. Behövs då verkligen ett oljebyte? Har kollat oljestickan och oljan ser fortfarande ut som ny, finns inte den minsta svärta i den så är detta bara ett sätt för dem att tjäna pengar? Jo jag vet att det även kondenseras vatten ur luften när motorer hettas upp och kyls av vilket i sig gör att det blir kondensvatten (även) i oljan men det bygger ju på att motorn verkligen används, i en stillastående motor sker inte detta så är det hela en rätt onödig kostnad och process?
Citera
2025-10-29, 11:41
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jag byter själv varje år både olja och filter på bilarna som inte längre har fabriksgaranti.

Men en reflektion gällande hybridbilar; jag kör ju en sån till vardags och för att den 10:åriga garantin ska gälla så ska den servas på verkstad varje år. Helt rimligt. Vilket inkluderar byte av olja och filter. Men då det är en hybrid och 90% av mina körningar bara använder batteriet så är jag tveksam till om detta verkligen är nödvändigt, i fjol tankade jag bara 3 ggr totalt (ca 100 liter) så bensinmotorn kanske gick 300 mil sammanlagt. Av ca 1500. Behövs då verkligen ett oljebyte? Har kollat oljestickan och oljan ser fortfarande ut som ny, finns inte den minsta svärta i den så är detta bara ett sätt för dem att tjäna pengar? Jo jag vet att det även kondenseras vatten ur luften när motorer hettas upp och kyls av vilket i sig gör att det blir kondensvatten (även) i oljan men det bygger ju på att motorn verkligen används, i en stillastående motor sker inte detta så är det hela en rätt onödig kostnad och process?

Jag skulle inte byta om oljan håller viskositeten(bränsle accumlering) eller grumlighet motsvarande vatten
Citera
2025-10-29, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har haft Citroën GS
Och hur upplevde du Citroen GS?
Har själv ägt 3 GS och 2 GSA.
Citera
2025-10-29, 12:41
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Jag skulle inte byta om oljan håller viskositeten(bränsle accumlering) eller grumlighet motsvarande vatten

Nu är det inte jag - eller ens körsträckan - som bestämmer om oljan ska bytas årligen eller inte utan det är biltillverkarens serviceschema som säger detta och det är ett krav för att den 10-åriga garantin ska fortsätta gälla så det är bara att gilla läget.
Citera
2025-10-29, 12:54
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Nu är det inte jag - eller ens körsträckan - som bestämmer om oljan ska bytas årligen eller inte utan det är biltillverkarens serviceschema som säger detta och det är ett krav för att den 10-åriga garantin ska fortsätta gälla så det är bara att gilla läget.
Det är faktiskt jävligt dumt, hade samma "problem" med hybriden jag hade och man känner sig lite lurad. Borde gå på driftstimmar av förbränningsmotorn istället.
Citera
2025-11-01, 06:03
Medlem
Om du har bilen i varmgarage hela tiden så behöver du väl bara räkna på mil och jag skulle säga 1000 mil då.
Citera
2025-11-01, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det är faktiskt jävligt dumt, hade samma "problem" med hybriden jag hade och man känner sig lite lurad. Borde gå på driftstimmar av förbränningsmotorn istället.

Naturligtvis är det mer rimligt, men ger mindre pengar till verkstan.

Min diesels serviceindikering går enbart på mil (2000), men misstänker att det likväl var max ett år när garantin gällde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in