2022-11-16, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Jo, en större del av Audibilarna har de motorer som drar mycket olja, än tex koncernsyskonet Skoda.
Så genomsnittligt procentuellt drar Audibilarna mycket olja.
Andra biltillverkare som inte har några problemmotorer drar mindre olja.

Inte ens alla de Audi som har någon motor som säga vara en problemmotor drar mycket olja, vissa av helt klart ja. Och visst är det för många av dem som uppvisar sådana fenomen mot andra motorer, men fortfarande inte alla, och knappast ens majoriteten av dem.
Men oavsett hur man vill se på det, så är det ju inte bra.

Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Vilket blaj!

Inte ens om jag stoppar ner hela näven i ett fullt 200 liters oljefat med spillolja så lär det kännas som sandpapper mellan fingrarna.

Medhåll.
Citera
2022-11-16, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Inte ens alla de Audi som har någon motor som säga vara en problemmotor drar mycket olja, vissa av helt klart ja. Och visst är det för många av dem som uppvisar sådana fenomen mot andra motorer, men fortfarande inte alla, och knappast ens majoriteten av dem.
Men oavsett hur man vill se på det, så är det ju inte bra.
Har, bl a i Vi Bilägare, läst om flera AUDI-ägare som beklagat sig över att motorerna dragit över litern olja per 100 mil.

Helt o t så hade jag själv en grupp 2-trimmad Austin 1275 cc "Mini Seven" som drog 1 lier olja på 10 mil - tills jag gick över till Castrol Racing.
Då sjönk oljeförbrukningen till mellan en femtedel och en tiondel.
Och så luktade det så gott.
Citera
2022-11-16, 11:45
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Har, bl a i Vi Bilägare, läst om flera AUDI-ägare som beklagat sig över att motorerna dragit över litern olja per 100 mil.

Helt o t så hade jag själv en grupp 2-trimmad Austin 1275 cc "Mini Seven" som drog 1 lier olja på 10 mil - tills jag gick över till Castrol Racing.

Du kan hälla i lite sånt här i soppatanken som pricken över iet ang väldoft

Jordgubb

https://www.24mx.se/product/rock-oil...E&gclsrc=aw.ds
Citera
2022-11-16, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
är oljan mkt svart så behövs den bytas, och då byter du oljefiltret samtidgt
Svart olja inget tecken på att oljan behöver bytas.
I alla fall inte på en dieselmotor.
När man direkt efter oljebytet i en diesel kollar nivån på oljesticka så ser man att oljan missfärgats.

Har ägt 4 dieselbilar, varav 3 i modern tid, som jag själv bytt motorolja på.
Citera
2022-11-16, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte

Japp, givetvis finns det sådan bilar som drar mer olja, ja så mycket så att man kan anse det inte är helt ”normalt”. För det är ju så att motorer drar olika mycket olja, men alla drar. Några lite andra mer än så utan att det handlar om nåt direkt problem etc. Sen finns det ett antal individer av vissa motorversioner som drar så mycket mer att det egentligen inte finns någon vettig anledning till det sett till vad det är för motor och körning, sett till andra likvärdiga motorer. Och detta är inget direkt unikt för just Audi eller VAG, för de flesta tillverkare har haft perioder med liknande fenomen på vissa av sina motorer
Citera
2022-11-16, 18:06
Medlem
Citat:
Vilket blaj!

Inte ens om jag stoppar ner hela näven i ett fullt 200 liters oljefat med spillolja så lär det kännas som sandpapper mellan fingrarna.

Logiskt felslut av dig.

För om oljan känns som sandpapper mellan fingrarna så skulle den eller hela motorn definitivt ha bytts för länge sen.
Citera
2022-11-16, 18:18
Medlem
Citat:
Vilket blaj!

Beror på hur länge oljan varit i fatet, smuts, skäp, metallspån sjuker till botten om de får stå ett tag.
Och du kan absolut känna oljans mängd av partiklar mellan fingrarna, men det ska vara en droppe, inte 200 liter.
Prova får du se, ta en droppe ny olja gnugga, sen en droppe olja som skulle bytts för länge sen.
Du kommer garanterat känna som typ fint grus mellan fingertopparna.
Citera
2022-11-16, 18:21
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valrosten
Logiskt felslut av dig.

För om oljan känns som sandpapper mellan fingrarna så skulle den eller hela motorn definitivt ha bytts för länge sen.
Finns även ny olja som känns lite sträv mellan fingrarna har jag märkt.

Jag kör gamla bilar och byter när den nästan svart liten kostnad och det har hänt att oljan blivit svart på få mil men då är det en del bös i motorn, annars är det byte på något över 1000 mil skulle jag tro svårt att veta exakt är miles mätare och en del räkneverk funkar inte
Citera
2022-11-16, 18:24
Medlem
448s avatar
Lastbilar har provats o köra 50000 mil utan oljebyte o analyserat oljan

Räckte bara dom bytte filter.
10% av oljemängden ersattes när filtret byttes pga splll
Citera
2022-11-17, 16:47
Medlem
När det har gått ett år och man inte hunnit byta olja än, kan bilen börja låta konstigt?

En automat som låter som att varvtalet går högt och man vill manuellt växla. Extremt oskönt och irriterande läte i bilen
Citera
2022-11-17, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
När det har gått ett år och man inte hunnit byta olja än, kan bilen börja låta konstigt?

En automat som låter som att varvtalet går högt och man vill manuellt växla. Extremt oskönt och irriterande läte i bilen

Då är det något med växellådan som strular, motoroljans kondition har inget med det att göra.
Citera
2022-11-17, 21:50
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jag köpte en Mercedes-bil i våras och har även tagit körkort så jag numera kan köra bil utan att vara kriminell.

Nu har jag hört talas om att det finns något som heter oljefilter som man behöver byta ibland och att man också behöver byta motorolja.

Hur vet man om oljefiltret och motoroljan behöver bytas? Hur ofta sker det i allmänhet relaterat till tid eller körda mil?

Det står i service boken eller sök på nätet. Det som uppkommer först antal mil t.ex 2000 mil eller 1 år. Så det beror helt på hur många mil du kör när servicen kommer. Kommer du upp i milen först så brukar service lampan tändas, lättast om man kollar service schemat vad som behöver bytas beroende på hur långt bilen har gått.
Olja, oljefilter, kupefilter,luftfilter är det vanligaste man byter vid service.
Vid ett viss milantal så ska även bensinfilter bytas eller om du har diesel, diesel filter.

Om du har kamrem så ska den bytas vart 10 år eller om mil antalet kommer först t.ex vid 12000 mil eller 18000 mil etc etc men detta är olika beroende på vilken bil och motor man har.
Senast redigerad av glajarn 2022-11-17 kl. 21:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in