Citat:
Ursprungligen postat av
larsjohansson
Jag köpte en Mercedes-bil i våras och har även tagit körkort så jag numera kan köra bil utan att vara kriminell.
Nu har jag hört talas om att det finns något som heter oljefilter som man behöver byta ibland och att man också behöver byta motorolja.
Hur vet man om oljefiltret och motoroljan behöver bytas? Hur ofta sker det i allmänhet relaterat till tid eller körda mil?
Det står i service boken eller sök på nätet. Det som uppkommer först antal mil t.ex 2000 mil eller 1 år. Så det beror helt på hur många mil du kör när servicen kommer. Kommer du upp i milen först så brukar service lampan tändas, lättast om man kollar service schemat vad som behöver bytas beroende på hur långt bilen har gått.
Olja, oljefilter, kupefilter,luftfilter är det vanligaste man byter vid service.
Vid ett viss milantal så ska även bensinfilter bytas eller om du har diesel, diesel filter.
Om du har kamrem så ska den bytas vart 10 år eller om mil antalet kommer först t.ex vid 12000 mil eller 18000 mil etc etc men detta är olika beroende på vilken bil och motor man har.