Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan-mannen
Just att få ut luften i rummet, men fungera ju endast om termostaten inte reagerar på det, eller är i ett läge där den strävar efter att öka temperaturen, så att den inte stryper. Tar man bort termostaten och ersätter med vanligt vred sker ingen strypning. En fördel med att få bort värmen är att väggen bakom elementet inte stjäl så mycket värme. Jag hade själv kalt och lossade termostaten lite och då fick "piggen" större spelrum och kunde öppna mer.
Det finns uppenbart metoder för att "trimma" termostaten, men det jag beskriver är enkel reglerteknik.
Om givaren känner att det är kallt, så ökar den varmvattnets genomströmning i elementet, känner givaren att det är varmt, så stryper den varmvattnets genomströmning.
Om termostaten är instängd bakom en möbel eller gardin, så kan det vara en annan temperatur där än i övriga rummet, och då reagerar termostaten efter det.
En termostat är ett reglertekniskt instrument (jösses!), inte en styrning av elementets temperatur. Men jag inser att man kan fuska genom att "trimma" så att den ställs in på ett högre börvärde - alltså att det ska vara varmare än vad typ fastighetsägaren ställt in den på.
Kan tänka mig att det i modernare system regleras centralt i lägenheten, alltså inte i varje enskilt element, utan att det finns någon eller några givare i lägenheten som bedömer hur mycket värme elementen ska ge.