2022-11-14, 16:49
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Kan tänka mig att funktionen där blir lite som att lura regleringen hos termostaten. Den känner inte riktigt av "korrekt" temperatur.
Just att få ut luften i rummet, men fungera ju endast om termostaten inte reagerar på det, eller är i ett läge där den strävar efter att öka temperaturen, så att den inte stryper. Tar man bort termostaten och ersätter med vanligt vred sker ingen strypning. En fördel med att få bort värmen är att väggen bakom elementet inte stjäl så mycket värme. Jag hade själv kalt och lossade termostaten lite och då fick "piggen" större spelrum och kunde öppna mer.
Citera
2022-11-14, 16:53
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Just att få ut luften i rummet, men fungera ju endast om termostaten inte reagerar på det, eller är i ett läge där den strävar efter att öka temperaturen, så att den inte stryper. Tar man bort termostaten och ersätter med vanligt vred sker ingen strypning. En fördel med att få bort värmen är att väggen bakom elementet inte stjäl så mycket värme. Jag hade själv kalt och lossade termostaten lite och då fick "piggen" större spelrum och kunde öppna mer.
Det finns uppenbart metoder för att "trimma" termostaten, men det jag beskriver är enkel reglerteknik.

Om givaren känner att det är kallt, så ökar den varmvattnets genomströmning i elementet, känner givaren att det är varmt, så stryper den varmvattnets genomströmning.

Om termostaten är instängd bakom en möbel eller gardin, så kan det vara en annan temperatur där än i övriga rummet, och då reagerar termostaten efter det.

En termostat är ett reglertekniskt instrument (jösses!), inte en styrning av elementets temperatur. Men jag inser att man kan fuska genom att "trimma" så att den ställs in på ett högre börvärde - alltså att det ska vara varmare än vad typ fastighetsägaren ställt in den på.

Kan tänka mig att det i modernare system regleras centralt i lägenheten, alltså inte i varje enskilt element, utan att det finns någon eller några givare i lägenheten som bedömer hur mycket värme elementen ska ge.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-11-14 kl. 17:05.
Citera
2022-11-14, 17:05
Medlem
Bakom termostaten har jag hittat att man kan plocka bort små svarta plastpiggar. Det gör att jag kan vrida den nu ett kvarts varv till. Är detta maxläget tror ni?
Eller går det att få till de ännu mer?
Citera
2022-11-14, 17:19
Medlem
Har plockat bort termostaten nu. http://www.bilddump.se/bilder/202211...234.100.82.jpg

Såhär ser den ut innanför på elementet som inte fungerade. Vred manuellt på denna och då hörde jag vattnet åka in i elementet. Vrider man när plasten är på och utan spärrplastiggen så kan man vrida den 3/4 delar.

Hur gör jag nu om jag vill maxa denna.

Ska jag vrida denna så mycket det går utan plasten på?

Finns det risk att metallpiggen flyger iväg och vatten sprutar ut?

Hur mycket kan jag vrida denna egentligen.

edit: Det känns som att jag kan snurra den mer än 3/4e om jag vrider manuellt. Kan snurra mer än ett helt varv. Kommer den börja lossna och vatten spruta? Vill bara ha det varmt
Citera
2022-11-14, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
Har plockat bort termostaten nu. http://www.bilddump.se/bilder/202211...234.100.82.jpg

Såhär ser den ut innanför på elementet som inte fungerade. Vred manuellt på denna och då hörde jag vattnet åka in i elementet. Vrider man när plasten är på och utan spärrplastiggen så kan man vrida den 3/4 delar.

Hur gör jag nu om jag vill maxa denna.

Ska jag vrida denna så mycket det går utan plasten på?

Hur mycket kan jag vrida denna egentligen.

edit: Det känns som att jag kan snurra den mer än 3/4e om jag vrider manuellt. Kan snurra mer än ett helt varv. Kommer den börja lossna och vatten spruta? Vill bara ha det varmt

Nu har jag uppfunnit hjulet igen.

Det går att vrida den till 3 endast av 17. Sedan ställa på termostaten och värmen har ökat märkbart! Elementen låter nu som att vattnet flödar igenom. Kan detta vara farlig tror ni? Eller safe att lämna?

Tidigare var den på 1. Men en ökning från 1 till 3 gjorde riktigt stor skillnad.
Citera
2022-11-14, 17:50
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ja, det gjorde den för mig. Men då drog jag i den med en tång. Den hoppade ut och det strilade vatten, men jag tryckte in piggen igen och allt var hunky dory igen.

Mina element har varit kalla i många år, vilket beror på att den där piggen inte trycks ut av vattentrycket innanför (i elementet) utan när termostaten tryckt in den så sitter den kvar i det snålare läget tills vidare.
Jag har skruvat bort mina termostater nu – det gör man m h a en liten insexnyckel – och reglerar elementen manuellt på vintern. Jag vill ha det ganska svalt, så det slösar inte med föreningens värme. Men lite mer än de 17 grader jag får med termostaten ditskruvad vill jag allt ha
Citera
2022-11-14, 17:57
Medlem
Bantapublicservices avatar
Citat:
Har 21.5 grader i hemmet och vill få det till 22.5-23. Jag har vattenburna element.
Går det inte trimma upp dessa på något sätt och fuska sig fram till varmare grader genom att manipulera dem lite?
Om det går, kan någon guida?

Sedan är ett av rummen 20.5 grader och det elementet är kallt. Har luftat alla och vatten kommer fint och trycket är fint. Ändå vägrar den bli varmare. Kanske fel på termostaten på den? Vad kan man göra åt det.

Elementen är av märket Kermi

1. Linda blöt socka runt reglaget.
eller:
2. Köp värmefläkt på Biltema för 299 kr (effekt på 2KW)
Citera
2022-11-14, 18:12
Medlem
Bonnatorps avatar
Oftast kan u skriva av termostat redet, det är egentligen bara en plastgrej kanske med kontatplatta I metall, som trycker in en fjäderbelastad pigg på ventilen som öppnar och stänger för vattnet.

När piggen är intryckt så stängs det, och om den är ute (som den bör vara även utan termostat) så är det öppet.

Skruva loss själv plastvredet med siffror på, bör vara en vanlig gänga. Du behöver kanske skiftnyckel eller rörtång.
Sedan knackar du lite på metallpiggen som är kvar (absolut inte sidledes). I vissa fall kan den ha rostat fast och behöver lite hjälp för att bli helt öppen igen.

Lufta elementen ska du självklart göra också, luftnyckel bör finnas billigt på järnaffären.

Gör du bägge dessa och det ändå är kallt finns inte mycket kvar att göra i elementen.
Om utvattnet på elementet är kallt hjälper det inte med fläktar eller så, elementet skickar ändå ut all värme.
Dra ner alla persienner för fönster du inte använder, skaffa heltäckande gardiner (rullgardin är ännu bättre) och ställ soffor och fåtöljer mot ytterväggar för extraisolering.

Är man riktigt händig går det kanske montera en extra pump på röret för att öka flödet, men det är extrem överkurs.

Har du gratis varmvatten kan du köpa ett element och i sakta mak spola hetvatten från kranen I det.
Lite oetiskt att spola dricksvatten på det sättet, men det går i teorin.
Citera
2022-11-14, 18:16
Medlem
Skit i elementet.
Element som man joxar med för mycket kan springa läck o då blir hyresvärden sur.

De flesta brukar ha gratis varmvatten så gå lös på det istället.
Dra en trädgårdsslang på 200 meter runt hela lägenheten o så sätter du på kranen så du får ett lagom flöde.
Citera
2022-11-14, 18:24
Medlem
Citat:
Nu har jag uppfunnit hjulet igen.

Det går att vrida den till 3 endast av 17. Sedan ställa på termostaten och värmen har ökat märkbart! Elementen låter nu som att vattnet flödar igenom. Kan detta vara farlig tror ni? Eller safe att lämna?

Tidigare var den på 1. Men en ökning från 1 till 3 gjorde riktigt stor skillnad.

Med referens till http://www.bilddump.se/bilder/202211...234.100.82.jpg
Körde i hela lägenheten och till en början var dom väldigt varma. Är bra temperatur i hemmet nu.
Men nu blev elementen kalla igen. Kanske uppnått temperaturen i rummet och därför stängdes de av?

Testade lufta av elementen. Ingen luft finns och vattnet som kom ut var rätt svalt nu faktiskt. Kan värden ha någon failsafe spärr som stryper när de märker att lägenhet X har mer vatten än normalt?

Det finns även en termostat på väggen i entren/hallen. Har den något att göra med elementen eller kommer denna rapportera till värden nu min medeltemp här?
Citera
2022-11-14, 18:46
Medlem
Pilsnerologs avatar
Du kan inte "trimma" dina radiatorer så att du får det varmare än övriga hyresgäster. Ha radiatorerna på max, mer kan du inte göra. Det ända termostaterna gör är att reglera flödet, det hjälper inte ett skit att hålla på och joxa med dom, värmepannan i källaren bestämmer temperaturen.

Oklart vad din termostat i hallen är för nått. Elektrisk golvvärme kanske?
Citera
2022-11-14, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerolog
Du kan inte "trimma" dina radiatorer så att du får det varmare än övriga hyresgäster. Ha radiatorerna på max, mer kan du inte göra. Det ända termostaterna gör är att reglera flödet, det hjälper inte ett skit att hålla på och joxa med dom, värmepannan i källaren bestämmer temperaturen.

Oklart vad din termostat i hallen är för nått. Elektrisk golvvärme kanske?

Termostaten i hallen är någon sorts fjärrsändare som rapporterar temperaturen i hemmet till någon central någonstans har jag förstått. De flesta nya byggen har sådant.

Men hos mig går det att göra mer än att ha termostaten på max. Se bilden http://www.bilddump.se/bilder/202211...234.100.82.jpg

Under termostaten kan man justera det här flödet med. Om jag ökar den blir det varmare i elementen och jag hör vattnet flöda. Problemet är att jag inte har en aning om vad jag gör och ifall det kommer leda till något negativt för mig inom mina 4 väggar. (Med negativt menar jag inte att grannarna får det kallare. Det får dom gärna ha då jag klagade tidigare men ingen ville lyfta frågan med mig).

Edit: Hittade denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/thread...lement.402675/
Tror jag och den personen menar samma sak. Så om jag ökar flödet så kommer mina element bli varmare? Dock står det att det påverkar flödet i resten av lägenheten/huset. Hur vet jag vilket flöde/justering jag kan ha som fortsätter ha gott flöde men som ger mig högre temp och som inte leder till att övriga element i min lägenhet kallnar.
Senast redigerad av bbb100 2022-11-14 kl. 19:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in