2022-11-15, 14:40
Bannlyst
MESH Nätverk med 3 enhet typ TP Link M4.. Fungera för det flesta. Home Plug är osäkert, då det bero på elsystemet och Extender kan man köra upp någonstans.

Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Hej,

Hur utökar jag smidigast och billigast signalstyrkan på mitt wifi på ett 2-plans hus?

Routern ligger på överste våningen i dator rummet, så övre våning har jag inga problem på.

Nedre våningen däremot är värdelös med uppkopplingen.

Hur löser jag detta smidigast?
WIFI Extender? Bättre och starkare router? (Har ett 6år gammalt ASUS) eller Mesh nätverk (0 kunskap?)

Eller som sist köra med Telias router som jag fick med vid tecknande utav abonnemang?

Ja ni hör, många funderinger då detta inte är mitt område
Citera
2022-11-15, 15:35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attacke
Homeplug är inge bra lösning, det är en nödlösning.
De konverterar nätverks trafiken från 4 par ledare (gigabit) eller 2 par (100mbit) ner till att gå över strömkablarna i hemmet.
De har ett krav på vilka proppskåp man har och båda punkterna måste vara sammankopplade. dvs mycket problem om de sitter på olika proppar/zoner i proppskåpet. Väldigt känsliga för störningar och det måste vara bra draget elnät sedan tidigare.

Att köra en homeplug via elnätet inför en massa "oljud" på elnätet, vilket inför störningar på ljudanläggningar så vidare de inte är väldigt bra isolerade från störningar på elnätet. (Det är därför man ska undvika switch mode regulatorer på ljudutrustninng.)

Fungerar alldeles utmärkt. De behöver inte sitta på samma fas heller. Nya standarden AV2 använder dessutom jordledningen och klara då MIMO.
https://www.tp-link.com/se/home-networking/powerline/

Standarder:
Citat:
Homeplug 1.0
Homeplug AV och uppföljaren Homeplug AV2
Powerline HD.

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/homeplug--natverk-via-elnatet

Powerline FAQ:
https://www.smallnetbuilder.com/basics/lanwan-basics/32768-smallnetbuilders-powerline-faq-2015

Citat:
4. I tried powerline before and it was lousy. Why try again?
Table 1 shows that actual throughput delivered by powerline products has increased significantly from first-generation HomePlug 1.0. If you haven't tried HomePlug since 1.0 or even 200 Mbps AV products, you should check out HomePlug AV2.

Citat:
7. Will powerline work across multiple phases and circuits?
Yes. First-generation powerline gear worked only on conducted signals. So it would not work across the two phases present in most U.S. homes that have 220V / 240V split-phase service. But current-generation adapters work on both conducted and radiated signals and work across phases just fine.
Citera
2022-11-16, 08:15
Medlem
Kan nämna att jag körde homeplug mellan mina routrar i 7 år, efter 3 år gick en sönder, så köpte ett paket till och efter 5 år gick nästa sönder. När nästa gick sönder efter det så drog jag en kabel direkt mellan dem. Kan ju säga att det går lite snabbare och bättre svarstid med sladd men det fungerade bra, bara man tar höjd för att köpa två paket så kan du klara dig i många år. Märkligt nog blir de ganska varma men det verkar inte vara någon fara utan de kör tills de dör.
Citera
2022-11-19, 14:30
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Kan nämna att jag körde homeplug mellan mina routrar i 7 år, efter 3 år gick en sönder, så köpte ett paket till och efter 5 år gick nästa sönder. När nästa gick sönder efter det så drog jag en kabel direkt mellan dem. Kan ju säga att det går lite snabbare och bättre svarstid med sladd men det fungerade bra, bara man tar höjd för att köpa två paket så kan du klara dig i många år. Märkligt nog blir de ganska varma men det verkar inte vara någon fara utan de kör tills de dör.

Att något skulle bli överhettat med 5 Watt är inte trovärdigt. I tomgång drar de dessutom bara 0.72 W.

Citat:
Power Consumption
Maximum: 5.00W (220V/50Hz)
Typical: 4.60W (220V/50Hz)
Standby: 0.72W (220V/50Hz)

https://www.tp-link.com/se/home-networking/powerline/tl-pa4010p-kit/v4/#specifications
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in