2022-11-14, 06:32
Medlem
dumbuks avatar
Hej,

Hur utökar jag smidigast och billigast signalstyrkan på mitt wifi på ett 2-plans hus?

Routern ligger på överste våningen i dator rummet, så övre våning har jag inga problem på.

Nedre våningen däremot är värdelös med uppkopplingen.

Hur löser jag detta smidigast?
WIFI Extender? Bättre och starkare router? (Har ett 6år gammalt ASUS) eller Mesh nätverk (0 kunskap?)

Eller som sist köra med Telias router som jag fick med vid tecknande utav abonnemang?

Ja ni hör, många funderinger då detta inte är mitt område
Citera
2022-11-14, 06:35
Medlem
BANGCOCKs avatar
En extender om du nöjer dig med halva hastigheten i nätet som förlängs.
Citera
2022-11-14, 07:01
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BANGCOCK
En extender om du nöjer dig med halva hastigheten i nätet som förlängs.

Har i dagsläget 250/250 fiber, så bör nog funka med halva för normal användning (mobiler, tv, spel)?

Vilken extender ska man köra på? Och hur blir det med uppkopplingen? Måste jag koppla upp mig till extendern varje gång jag är på nedre våningen och byta till mitt main nätverk när jag är uppe?
Citera
2022-11-14, 07:06
Medlem
NyaHenriksss avatar
Du ska ha mesh!!!!!
Då har du ett enda stort wifi du ansluter dig mot.
Extenders är gårdagens teknik och du får då flera anslutningspunkter.
Citera
2022-11-14, 07:34
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Du ska ha mesh!!!!!
This och en fet router, själv kör jag Amplifi Alien, dyr som en dator men gud vilken maskin.

Laggar, aldrig, droppar aldrig, tappar aldrig frame.

Allt annat än wifi 6 är skit.

Ett bra nätverk utan döda punkter ligger på minst 3000 kr.
Citera
2022-11-14, 07:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Du ska ha mesh!!!!!

Rätt, håller med dig helt och fullt.
Citera
2022-11-14, 08:00
Medlem
Är också ganska dålig på detta men skaffade en dyr asus router med mesh och har en bra app till den MEN vad ska jag köpa för att förstärka signalen uppe i huset? Inte en till router väl!? Finns det inga kompatibla ”puckar” eller nått som kan ansluta till mesh-nätverket?
Citera
2022-11-14, 08:14
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
This och en fet router, själv kör jag Amplifi Alien, dyr som en dator men gud vilken maskin.

Laggar, aldrig, droppar aldrig, tappar aldrig frame.

Allt annat än wifi 6 är skit.

Ett bra nätverk utan döda punkter ligger på minst 3000 kr.

Nästan 9000, mycket saftigt men vad jag uppfattar det som så ingår ett mesh point så inga ytterligare köp behövs?

Vad gör denna router så dyr? Vad är skillnaden på en sådan och en ASUS på säg 2000:- prisklassen..
Citera
2022-11-14, 08:30
Medlem
Jag har två routers. en i bottenvåningen som är "master" och en på ovanvåningen som är kontrollerad via sladd av den på bottenvåningen. Tror inte mesh går lika fort överallt jämfört med detta, men ja där är väl ett litet hopp om man verkligen försöker när den går över på andra nätverket.
Citera
2022-11-14, 08:49
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Jag har två routers. en i bottenvåningen som är "master" och en på ovanvåningen som är kontrollerad via sladd av den på bottenvåningen. Tror inte mesh går lika fort överallt jämfört med detta, men ja där är väl ett litet hopp om man verkligen försöker när den går över på andra nätverket.

Smart, det funkar också.
Finns det inget sätt att bli uppkopplad per auto på den med bäst styrka så man slapp Switcha? Främst gällande mobil enheter då dessa har en tendens att springa runt bland våningar lättare än tex. datorer tv osv.
Citera
2022-11-14, 09:41
Medlem
BANGCOCKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Har i dagsläget 250/250 fiber, så bör nog funka med halva för normal användning (mobiler, tv, spel)?

Vilken extender ska man köra på? Och hur blir det med uppkopplingen? Måste jag koppla upp mig till extendern varje gång jag är på nedre våningen och byta till mitt main nätverk när jag är uppe?

Inga problem, den här har fungerat bra för mig.
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_netgear-ex7300-nighthawk-ac2200-mesh-extender-1317020.html

Android eller Rutteänppletelefon?
Citera
2022-11-14, 09:46
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMexperten
Är också ganska dålig på detta men skaffade en dyr asus router med mesh och har en bra app till den MEN vad ska jag köpa för att förstärka signalen uppe i huset? Inte en till router väl!? Finns det inga kompatibla ”puckar” eller nått som kan ansluta till mesh-nätverket?

Det enda sätter att få till det bra är med fler mesh routrar (puckar). Jag kör 4st asus i huset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in