2022-11-13, 21:08
Medlem
FallOfASparrows avatar
Hej! har tänkt att köpa en SSD till min uråldriga dator för att småningom uppgradera den allt eftersom. Har tänkt mig att köpa en M.2 då dessa är snabbare men behöver byta ut moderkortet för detta då jag inte kan koppla in den på mitt nuvarande moderkort. Har ni några tips om vad för moderkort som skulle kunna passa och om det är något annat som krävs att bytas ut för detta?

Processor - Processor AMD FX(tm)-6350 Six-Core Processor, 3900 Mhz
Moderkort - Gigabyte GA-78LMT-USB3
Minneskort - DDR3 16GB
Grafikkort - AMD Radeon R7 200 Series
Nätaggregat - Super Flower SF-630P12P 630W
Chassi: Cooler Master Elite 430
Citera
2022-11-13, 21:22
Medlem
kl4sseKocks avatar
I ärlighetens namn lägg pengar på en vanlig SSD disk och låt det stanna där och byt ut allt när du har pengar.
Inte värd att kosta på den där nåt mer skulle jag säga.
Citera
2022-11-13, 21:24
Bannlyst
Byt till SSD och sedan lägg krutet på att köpa ny dator. Köper du nytt moderkort, så måste du köpa ny CPU , och nytt minne. Du kan köpa PCI Express apatrar för M.2 , så du kan köra på nuvarande dator om du absolut måste köra på M.2.

Citat:
Ursprungligen postat av FallOfASparrow
Hej! har tänkt att köpa en SSD till min uråldriga dator för att småningom uppgradera den allt eftersom. Har tänkt mig att köpa en M.2 då dessa är snabbare men behöver byta ut moderkortet för detta då jag inte kan koppla in den på mitt nuvarande moderkort. Har ni några tips om vad för moderkort som skulle kunna passa och om det är något annat som krävs att bytas ut för detta?

Processor - Processor AMD FX(tm)-6350 Six-Core Processor, 3900 Mhz
Moderkort - Gigabyte GA-78LMT-USB3
Minneskort - DDR3 16GB
Grafikkort - AMD Radeon R7 200 Series
Nätaggregat - Super Flower SF-630P12P 630W
Chassi: Cooler Master Elite 430
Citera
2022-11-13, 21:32
Medlem
Ett sådant kit kanske?
https://www.komplett.se/product/1219938/datorutrustning/datorkomponenter/paketerbjudande/uppgraderingspaket/komplett-upgrade-5-12600kf?channable=0094536964003132313939333879&gcl id=Cj0KCQiAyMKbBhD1ARIsANs7rEGgJoHYDzJUPQvgOA1Qhyo UW4mv6qV-Y5c6-k8SlhJ0mf9cbqwWYBoaAnJBEALw_wcB&gclsrc=aw.ds#
Citera
2022-11-13, 22:08
Medlem
FallOfASparrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Byt till SSD och sedan lägg krutet på att köpa ny dator. Köper du nytt moderkort, så måste du köpa ny CPU , och nytt minne. Du kan köpa PCI Express apatrar för M.2 , så du kan köra på nuvarande dator om du absolut måste köra på M.2.

ok har du någon rekommendation på någon bra på 1 TB som inte är M.2?
Citera
2022-11-13, 23:51
Medlem
adolf512s avatar
Har sett många i din situation. Folk som vill uppgradera men de har i princip inga bra befintliga komponenter att bygga på.

Det som behövs nytt mest akut är kanske cpu, processor, moderkort (du behöver byta alla).

Ditt nuvarande grafikkort är givetvis undermåligt men det går att använda om du inte spelar spel eller spelar spel som är väldigt lätta.

Nätagg går förhoppningsvis att använda.

Chassi går förhoppningsvis att använda.
Citera
2022-11-14, 00:10
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallOfASparrow
ok har du någon rekommendation på någon bra på 1 TB som inte är M.2?

Det mesta är bättre än HDD.
Den här verkar billig och bra.
https://www.inet.se/produkt/4300788/pny-cs900-960gb

Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Nätagg går förhoppningsvis att använda.

Verkar inte ha nån 80+-certifiering alls 😬
Citera
2022-11-14, 00:16
Medlem
mongomanishs avatar
Du får ändå en rätt hygglig dator för 8000kr om du kan tänka dig att bygga själv: https://komponentkoll.se/bygg/fXGMK

För som tidigare sagts så är det inte mycket på din förra som är värt att spara, men du kanske kan få någon tusenlapp för den om du säljer den.

Om du vill ha bästa möjliga prestanda för pengarna så bör du köpa en begagnad dator, det kan vara relativt svårt att navigera sig i djungeln av olika datorer men ett bra ställe att leta på är på Sweclockers marknad då det brukar vara rätt vettiga priser samt annars finnas komentarer om att säljaren försöker ta överpris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in