• 2
  • 3
2022-11-15, 15:31
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stugsittare
Vill man öppna ett konto i EUR land, och föra över pengarna dit är det inte heller så enkelt, ja nästan förbjudet det med.

Skatteverket måste blandas in, tillstånd måste sökas i den banken du har dina pengar i, tror även Riksbanken måste blandas in samt då motsvarande institutioner i mottagande land.

Dessutom måste du exakt ange vad du skall använda pengarna till i utlandet, vet inte hur länge dom får ligga ifred om man inte hittar ett lämpligt objekt att köpa direkt, kanske beslag tas efter några månader med då hänvisning till penningtvätt.

Det är inte min erfarehet, jag öppnade konto i ett annat EU-land och det vara bara att gå in på banken med mitt pass och 15 minuter senare var det klart.
Att föra över pengar var inget problem heller, bara göra transaktioner i internetbanken vid ett par tillfällen, jag fick iofs be banken höja beloppsgränsen för överföringar.
Det vara egentligen ingen större skillnad mot om jag öppnat konto i annan svensk bank.
Citera
2022-11-15, 16:03
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Öppna i Norge.

Extremt enkelt och mycket bättre bemötande. Dom håller inte på och jagar vanliga medborgare på grund av någon vag penningtvättslag i EU. De går efter kriminella, men inte vanliga människor.

Säg bara att du ska jobba lite.

Skaffa först ett d-nummer på skatteetaten, sedan öppnar du konto på exempelvis DNB som är välrenommerat och har filialer överallt.

Du får inte D nummer utan att visa papper på att du har arbete eller bostad i Norge.
Citera
2022-11-15, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Du får inte D nummer utan att visa papper på att du har arbete eller bostad i Norge.
Jodå, det går väldigt enkelt!

Hur tror du gränspendlarna gör? De har ju bostad i Sverige?

Bara säga att det är resejobb. Eller säga att man kommer ordna jobb om någon månad och vill då ha det färdigt innan.

Jag har ett bankkonto på Irland, två banker i Norge och jag hade en i Sverige, men det bara kostade massa pengar och var helt värdelöst att ha så det sa jag upp för några år sedan.

Det blir inte svårare än vad man gör det.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in