• 1
  • 2
2024-09-19, 17:17
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Hade nästan missat att Mörk Gryning har en ny platta på väg ut, med namnet "Fasornas Tid".

En låt har dykt upp hittills och det är "Tornet". Tycker det är fräckt med black metal som har ingredienser från modersmålet.

YT-länk till Mörk Gryning - "Tornet" (Official Audio)
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2024-09-19 kl. 17:22.
Citera
2024-09-28, 19:08
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Här fyller jag ut tråden med lite information om kommande albumet:

Artist
Mörk Gryning

Album
Fasornas Tid

Label
Season of Mist

Article number
SOM806

Format
CD

Release date
2024-12-13

Genre
Death/Thrash/Black

Beskrivning
Mörk Gryning står som en helgedom för den råa, otämjda essensen av den svenska black metal-genren. Formade i 90-talets kalla famn, har dessa mörkerherrar skapat sin egen väg och undvikit trender för ett sound som hyllar pionjärerna samtidigt som de obevekligt driver framåt. "Fasornas Tid", är en invärtes resa genom det mänskliga psykets avgrund. För fans av Dissection, Dark Funeral och Marduk.

Track info

1. Intro
2. The Seer
3. Tornet
4. Fasornas Tid
5. Before The Crows Have Their Feast
6. Savage Messiah
7. An Ancient Ancestor Of The Autumn Moon
8. Black Angel
9. Barren Paths
10. The Serpents Kiss
11. Det Svarta
12. Age Of Fire

Vi får vänta och se om denna release kan bräda deras bästa skivor som enligt mig är Tusen år har gått", "Maelstrom Chaos" och "Pieces Of Primal Expressionism".
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2024-09-28 kl. 19:11.
Citera
2024-12-08, 18:35
Medlem
McCarthy01s avatar
Någon av dem (Goth eller Draakh) hade väl även ett sidoprojekt - "Puissance - Let us lead" dök upp i minnet nu, minns någon låt med "paradtrummor" som spelades hos en kompis när det begav sig.

Som flera säger är "Tusen år har gått" som fortfarande sitter i minnet. Mycket synth och en diskantdistad gitarr, basen knappt hörbar. Någon sa i samband med att skivan kom ut att Goth (Berndt) var överintelligent så att det blev överslag i hans hjärna, säkert bara rykten dock.
Citera
2024-12-12, 16:53
Medlem
stovelbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Någon av dem (Goth eller Draakh) hade väl även ett sidoprojekt - "Puissance - Let us lead" dök upp i minnet nu, minns någon låt med "paradtrummor" som spelades hos en kompis när det begav sig

Ingen i Mörk Gryning är/har varit medlem i Puissance
Citera
2024-12-13, 18:25
Medlem
baggebo1s avatar
Jag var aldrig riktigt inne på Mörk Gryning på 90-talet. Hade Tusen År Har Gått med det var aldrig något riktigt favoritalbum då. Däremot älskade jag verkligen Hinsides Vrede som kom 2020, ett varierat album med bara svinbra låtar.

Nya albumet släpptes idag. Man kan lyssna här:

https://www.youtube.com/watch?v=WvZ8JAvGMD4
Citera
2025-05-27, 20:36
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Tycker heller inte att vi ska bortse från Blaskoteket.se som har lagt upp en massa tidningsartiklar från den gamla goda tiden. Till exempel denna intervju i Serenity Magazine #09 (2001) där Mörk Gryning blev intervjuade.

Givetvis infogar vi lite:

Citat:
En rad turer hit och dit följde i kölvattnet efter debuten. Klimax nåddes när Jens Rydén i Dusk Magazine #4 intervjuade Jonas och vid samma tillfälle bl.a. avslöjade medlemmarnas riktiga namn som till dess hållits relativt hemliga.
Jonas verkar inte speciellt sugen på att dra upp gammalt groll:
— Jag tycker att hela grejen var jävligt dåligt av honom, och speciellt sättet han gjorde det på.
När Jens band NAGLFAR spelade i Stockholm var det payback-time.
— Jag var rätt full och slog honom på käften, kommer inte ihåg så mycket. Jens är väl ingen person jag hyser agg mot såhär flera år efteråt. Det där är glömt, i alla fall för min del. Men han blev väl rätt sur kan jag tänka mig…
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in