2022-11-12, 17:25
Medlem
PengHattars avatar
När jag var liten samlade jag på olika sorters ölflaskor. Morsan blev tokig av stanken och kladdet. Farsgubben däremot stöttade mig gladeligen genom att köpa nya udda sorter. Med åren dog intresset ut och flaskorna blev till pant.

Ett tag samlade alla på hockeykort. Minns att vi drömde om de där beryktade rookiekorten. Men när intresset sinade så hivades alla kort i nån soptunna, lite trist såhär i efterhand.

Det närmsta jag kan komma ett samlande i dagsläget är mina cd-skivor. Har lagt ner oförskämt mycket pengar på de genom åren. Trots cd-skivans sedan länge utdöende trend kan jag inte annat än att känna mig djupt berörd av detta gedigna arkiv. En blandning av stolthet, kärlek och nostalgi.
Önskar förvisso att jag hade börjat samla på vinyler istället. Men vem kunde att cd-skivan skulle bli så pass pasé?

Samlar du på något som vuxen? Vad isf, och varför? Ser du det som en investering, likt frimärken och mynt?

Samlandet av saker det finns oändligt av, likt tomtar eller grodor, har jag svårt att förstå mig på. Förklara gärna. Torde ju ofta sluta i nåt slags hoarding problem?
Citera
2022-11-12, 17:31
Medlem
Är ung så blir svårt att svara, men fan va kul att samla på cd skivor! Låter kul att samla på pga att de håller på att dö ut. Samlar du på alla möjliga cd skivor eller är det vissa? Hur uppkom intresset att samla på just cd skivor?
Citera
2022-11-12, 21:25
Medlem
Någonting oerhört lösryckt, men gummiankor verkar ha tagit en speciell plats i livet och jag har nog fler än jag vågar erkänna, det börjar bli ett problem till den graden att vänner blir en gnutta obekväma av att besöka, speciellt när julgummiankorna dyker upp med tomtehattar och renhorn, eller halloweenankorna med Michael Meyers masker, eller kanske påskankorna med kaninöron, det börjar bli ett problem av den graden att jag inte riktigt kan kontrollera det längre.

Kanske borde söka hjälp...?
Citera
2022-11-12, 21:43
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Samlar ej på någonting, pga av utrymmes- och tidsbrist. Ser ej ner på samlare, så länge det är genuint och dom sköter om sina grejer.
Är helt klart någonting som kan ge bra avkastning, skapa relationer och lärdomar applicerbara på andra områden.
Citera
2022-11-13, 03:36
Medlem
Narutoshippchops avatar
Samlar aldrig stenhårt på något. Men jag ha samlat på CD skivor, DVD filmer, NES spel, Udda böcker, Udda instrument. Sånt som intresserar mig helt enkelt. Men efter en tid säljs oftast delar eller hela samlingen pga minskat intresse .
Citera
2022-11-13, 11:04
Medlem
Bret-Harts avatar
Människan är en jagare och samlare så väl även jag, dessa saker samlar jag på:

Musik: cd, vinyl,kassetter

Film: VHS,Betamax,DVD, Blu-ray även serier tecknat etc ryms inom detta spektra

TV:spel: NES;SNES, GB,GBC,GBA,PS1,Master system, Mega drive, inplastade spel

Tidningar: Musik och ungdomstidningar från främst 80 talet men annat också

Hockeykort från mitten av 90 talet

Autografer
Citera
2022-11-13, 15:14
Medlem
PengHattars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragnarrok99
Är ung så blir svårt att svara, men fan va kul att samla på cd skivor! Låter kul att samla på pga att de håller på att dö ut. Samlar du på alla möjliga cd skivor eller är det vissa? Hur uppkom intresset att samla på just cd skivor?

Sorry för sent svar. Blev utloggad igår och hade glömt lösenordet hehe.

Min samling består av musik jag älskar. Kanske har jag några riktiga skitskivor, men mest är det musik jag tycker mycket om.

Själva köpandet har definitivt avtagit med åren. Med undantag ifall jag hittar nåt kul på loppisar osv. Men jag kommer aldrig göra mig av med samlingen.

Det var dyrt att vara musiknörd förr, runt 200:- för en skiva. Det var något alldeles extra, att läsa genom den spännande bookleten, lyssna spår för spår och läsa samt försöka tyda texterna. Det var tider det!
Senast redigerad av PengHattar 2022-11-13 kl. 15:17.
Citera
2022-11-13, 15:16
Medlem
PengHattars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AstroPhysist
Någonting oerhört lösryckt, men gummiankor verkar ha tagit en speciell plats i livet och jag har nog fler än jag vågar erkänna, det börjar bli ett problem till den graden att vänner blir en gnutta obekväma av att besöka, speciellt när julgummiankorna dyker upp med tomtehattar och renhorn, eller halloweenankorna med Michael Meyers masker, eller kanske påskankorna med kaninöron, det börjar bli ett problem av den graden att jag inte riktigt kan kontrollera det längre.

Kanske borde söka hjälp...?

Haha intressant, hur uppstod detta samlande? Har du dem utspridda överallt eller får de en egen hylla eller liknande? Har du något mål med samlandet? Nån speciell anka du trånar efter?
Citera
2022-11-14, 13:16
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PengHattar
Sorry för sent svar. Blev utloggad igår och hade glömt lösenordet hehe.

Min samling består av musik jag älskar. Kanske har jag några riktiga skitskivor, men mest är det musik jag tycker mycket om.

Själva köpandet har definitivt avtagit med åren. Med undantag ifall jag hittar nåt kul på loppisar osv. Men jag kommer aldrig göra mig av med samlingen.

Det var dyrt att vara musiknörd förr, runt 200:- för en skiva. Det var något alldeles extra, att läsa genom den spännande bookleten, lyssna spår för spår och läsa samt försöka tyda texterna. Det var tider det!

Det kan man ju göra nu med
Citera
2022-11-15, 01:55
Avslutad
Samlar på en rad i skiftande ämnen. Tobakiana, fina pipor, avsomnat o sålt ej favoriterna.

Gamla cigarettpaket hellst med cigg kvar i.

+ lite mer
Citera
2022-11-15, 12:11
Medlem
PengHattars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackwards
Samlar på en rad i skiftande ämnen. Tobakiana, fina pipor, avsomnat o sålt ej favoriterna.

Gamla cigarettpaket hellst med cigg kvar i.

+ lite mer

Kul grej! Köper du mkt utomlands då eller?
Citera
2022-11-15, 15:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PengHattar
Kul grej! Köper du mkt utomlands då eller?

För att vara ärlig har jag bara 2 paket äldre cigarretter med cigg kvar i. Ena är Minden oöppnad (är du kall om kinden, ta en Minden), andra är ett tyskt paket från ww2-tiden. Enligt paypal..betalade med paypal..köpte jag nazistpropaganda o blev avstängd från Paypal.

Försökte göra en tråd om detta samlarämne men blev avstängd 1 vecka då mods trodde jag försökte hitta paket o köpa. Därför lite känsligt tror jag om jag säger mer var jag handlat godsakerna.

OBS: Är inte ute efter att köpa/sälja nånting!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in