Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-26, 09:54
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Jag är inte insatt i problemet i övrigt. Reagerade bara det ni båda skrev om att det inte går att registrera en användare. Så jag dubbelkollade den saken och noterade att det skapas nya användare hela tiden som även lyckas skriva inlägg.

Annars kan jag tycka ett svar bör komma snarast i ärendet.
Du har rätt och har en poäng. Jag ber om ursäkt, mitt svar var onödigt drygt.
Citera
2023-01-26, 10:03
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Jag är inte insatt i problemet i övrigt. Reagerade bara det ni båda skrev om att det inte går att registrera en användare. Så jag dubbelkollade den saken och noterade att det skapas nya användare hela tiden som även lyckas skriva inlägg.

Eftersom man inte kan byta lösenord så skapar man en ny användare istället.
Citera
2023-01-30, 10:16
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:

Hit tänker ni de som vill byta till bättre mer säkrare lösenord men inte kan göra det? Riskerar det inte säkerheten hos användarna med svaga lösenord?

Har inte något konkret svar från någon moderator annat att de tittar på problemet. Ingen som gått ut med något officiellt uttalande på Flashbacks forumet och meddelat att Flashback jobbar på att korrigera problemet så fort som möjligt.

Vad är det som har pajat så att det plötsligt inte går att skapa nya lösenord även om man följer riktlinjerna?

Problemet fanns där innan jag skapade tråden. Hur lång tid innan vet jag inte men det fanns där men tänkte att det skulle ses över ganska fort.

Hoppas det löses snart i vilket fall!
Senast redigerad av Klappasäften 2023-01-30 kl. 10:23.
Citera
2023-01-30, 12:58
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Jag provade också att regga en ny användare, men det fungerar inte att skapa ett lösenord.

Du kan inte registrera ett nytt konto utan lösenord.

Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det går inte att regga nya användare eftersom emailservern är totalt kaput.

Som det redan påpekats i tråden så registreras det nya konton varje dag.
Om detta stämde så skulle dessa inte kunna posta några inlägg, vilket uppenbarligen inte stämmer.

Citat:
Som det verkar i dagsläget så är det inte bara krångel med att byta lösenord manuellt från kontrollpanelen, utan även det att det inte funkar att be om ett nytt lösenord via mailen.

Jag testade att registrera ett nytt konto, och därefter testade jag att byta lösenord. Fungerade utmärkt.
Givetvis inte mycket till hjälp för dig, men för att kunna åtgärda problemet så behöver vi förstå varför vissa har detta problem. Eftersom uppenbarligen inte alla har samma problem.

Testade att byta lösenord på ett konto idag. Loggade först in med det äldre lösenordet. Gick sedan till kontrollpanelen, och där behövde jag först ange det tidigare lösenordet, och därefter det nya lösenordet två gånger. That's it! Loggade sedan ut, och testade att logga in med det nya lösenordet. Inga problem. Detta var för mindre än en halvtimme sedan.

admin
Citera
2023-01-30, 13:04
Administrator
admins avatar
Citat:
Jag fick också problem med detta när jag skulle byta lösenord nyligen, så jag begärde en lösenordsåterställning på mailen istället, och nu får jag inget mail heller, och nu kommer jag inte in på Flashback på min dator osv, bara på mobilen där jag är fortsatt inloggad (via cookies/kom ihåg mig), och jag kan inte byta lösenord heller.

Hur länge har du haft detta problem?
Förstår om du inte vet exakt, men på ett ungefär.

Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Problemet fanns där innan jag skapade tråden. Hur lång tid innan vet jag inte men det fanns där men tänkte att det skulle ses över ganska fort.

Du har redan svarat på min fråga ovan, men om du skulle göra en uppskattning. När tror du att detta propblem uppstod första gången för dig?

Orsaken att jag frågar beror på om det kan kopplas samman med någon annan förändring som gjorts vid ungefär samma tidpunkt.

admin
Citera
2023-01-30, 14:38
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Jag provade också att regga en ny användare, men det fungerar inte att skapa ett lösenord.
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Du kan inte registrera ett nytt konto utan lösenord.
Ja? Vilket är problemet.. Det går inte att skapa ett lösenord eftersom den ger felmeddelande oavsett vad man skriver. Och ja, lösenorden möter alla kriterier.
Citera
2023-01-30, 15:28
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:

Du har redan svarat på min fråga ovan, men om du skulle göra en uppskattning. När tror du att detta propblem uppstod första gången för dig?

Orsaken att jag frågar beror på om det kan kopplas samman med någon annan förändring som gjorts vid ungefär samma tidpunkt.

admin

Jag har nu försökt en gång till och nu lyckades jag ändra lösenord. Jag vet var problemet ligger. Ni specificerar att en symbol måste finnas med i lösenordet men inte vilka symboler ni stöder eller hur många symboler ni stöder. Antingen stöder ni inte alla tecken för alla vanliga symboler i ascii standarden eller att ni inte har implementerat extended ascii characters och förtydliga exakt vilka symboler ni stöder för att förenkla lösenordsbyte, det är där problemet ligger. Sedan vet jag inte om erat system säger ifrån om man upprepar vissa tecken.

Jag vet bara att problemet fanns där en vecka innan jag skapade tråden efter åtskilliga försök att ändra lösenordet tills jag till sist skapade tråden. Men jag gissar att något ändrats vid någon tidpunkt i fjol så att ni inte stöder alla symboler. Kan tyvärr inte specificera mer precist än så.

Hoppas ni korregerar det så snabbt ni kan. Just nu är det ganska störande moment när man försöker ändra lösenord.
Senast redigerad av Klappasäften 2023-01-30 kl. 15:45.
Citera
2023-01-30, 16:21
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Jag har nu försökt en gång till och nu lyckades jag ändra lösenord. Jag vet var problemet ligger. Ni specificerar att en symbol måste finnas med i lösenordet men inte vilka symboler ni stöder eller hur många symboler ni stöder. Antingen stöder ni inte alla tecken för alla vanliga symboler i ascii standarden eller att ni inte har implementerat extended ascii characters och förtydliga exakt vilka symboler ni stöder för att förenkla lösenordsbyte, det är där problemet ligger. Sedan vet jag inte om erat system säger ifrån om man upprepar vissa tecken.

Jag vet bara att problemet fanns där en vecka innan jag skapade tråden efter åtskilliga försök att ändra lösenordet tills jag till sist skapade tråden. Men jag gissar att något ändrats vid någon tidpunkt i fjol så att ni inte stöder alla symboler. Kan tyvärr inte specificera mer precist än så.

Hoppas ni korregerar det så snabbt ni kan. Just nu är det ganska störande moment när man försöker ändra lösenord.
Du verkar ha rätt. Jag testade nu med utropstecken och då fungerade det. Tidigare har jag använt procent och/eller hashtecknet, utan framgång.
Citera
2023-01-30, 21:17
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Som det redan påpekats i tråden så registreras det nya konton varje dag.
Om detta stämde så skulle dessa inte kunna posta några inlägg, vilket uppenbarligen inte stämmer.
Okej, det var inte jag som påstod att det inte reggas nya konton. Jag höll med eftersom jag inte kan få någon password reset mailad till mig, vilket innebär även nya medlemmar som försöker regga nya konton, kommer att få problem med att regga konton. Detta är ett inte helt ovanligt vBulletin problem, har stött på det tidigare. Kolla era servermail inställningar i vBulletin och hur LAMP är konfigurerat för e-post, eller vad ni använder istället för LAMP. Det kan också vara så att er servermail har blivit startlistad eller något, men mer sannolikt är att operativsystemet som ni kör, har gjort någon uppdatering och då har något kukat med servermailen.

Det kan ju också vara så att password email reset inte fungerar som den ska pga något egensnickrat plugin som ni har installerat i vBulletin, vilket knasar till funktionaliteten.

Citat:
Jag testade att registrera ett nytt konto, och därefter testade jag att byta lösenord. Fungerade utmärkt.
Givetvis inte mycket till hjälp för dig, men för att kunna åtgärda problemet så behöver vi förstå varför vissa har detta problem. Eftersom uppenbarligen inte alla har samma problem.
Jag tänker inte försöka byta lösenord igen, för att jag kommer då inte att kunna logga in på kontot igen förrän ni har fixat buggen, vilket förmodligen är aldrig, lol.

Gör mig en tjänst: logga in på admincp (du vet hur man loggar in där, eller?) och sök upp min profil där, och skicka mig en password reset till min e-post, som ska vara eliasalucard@gmail.com. Jag behöver veta att det är den e-posten som är inlagd där, så att jag vet att det är mailservern som krånglar och inte att jag skickar password reset till något annat e-postkonto.

Citat:
Testade att byta lösenord på ett konto idag. Loggade först in med det äldre lösenordet. Gick sedan till kontrollpanelen, och där behövde jag först ange det tidigare lösenordet, och därefter det nya lösenordet två gånger. That's it! Loggade sedan ut, och testade att logga in med det nya lösenordet. Inga problem. Detta var för mindre än en halvtimme sedan.

admin
Ja, detta är inte helt ovanligt med vBulletin, att det funkar utmärkt för vissa och inte alls för andra. Har stött på det tidigare som sagt.

Citat:
Sedan jag postade i den här tråden. Upptäckte det då, försökte byta lösenord, gick inte pga någon popup-ruta om kravet på specialtecken, så jag inkluderade alla specialtecken, och prövade igen, funkade fortfarande inte. Så jag gjorde en password email reset, och då började det knasa allt mer när jag försökte logga in, fick fel lösenord varje gång jag försökte logga in med det nya lösenordet, och nu har jag bara en smartphone kvar som jag är inloggad på via cookies, men om jag försöker byta lösenord igen, ja då är det kört. Så snälla skicka mig en manuell password email reset, så att jag kan byta lösenord via den vägen.

Citat:
Från 12:e december om jag minns rätt.
Citera
2023-02-01, 11:48
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Du verkar ha rätt. Jag testade nu med utropstecken och då fungerade det. Tidigare har jag använt procent och/eller hashtecknet, utan framgång.

Vilket är konstigt varför har Flashback ändrat på det? Andra symboler funkade förut.

Jag hoppas på svar att problemet ska lösas ganska snart.
Citera
2023-02-17, 22:44
Medlem
TELAVIV91s avatar
Är det lagat nu?
Citera
2023-02-21, 21:18
Medlem
NixYOs avatar
Att återställa med hjälp av e-post går alltjämt inte enligt dem, som försöker att göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in