2006-07-15, 15:02
Medlem
KönsKlass avatar
Finns det några speciellt bra källor för detta?
Det som intresserar mest är vad den Irakiska befolkningen tycker om kriget. Är det verkligen så enormt trevligt som de Amerikanska "frihetskämparna" vill få det att låta?

Efter att ha talat med Irakiska bekanta till mig så har jag fått reda på att de inte alls är så glada över kriget. De amerikanska trupperna uppskattas inte alls av den Irakiska befolkningen. Visserligen är de glada över att Saddam nu är borta, men det verkar som att den övervägande majoriteten av den Irakiska befolkningen nu tycker att det är ett rent helvete och att USA kan i stort sätt dra åt helvete nu.

Det talas om opartiska undersökningar från bland annat den Amerikanska "Think Tank"-organisationen "Brookings Institution" som tydligen påstår att 80-90% av den Irakiska befolkningen är hur glada som helst över kriget och att de välkomnar de amerikanska trupperna med öppna armar. Jag personligen har mycket svårt att tro på detta efter alla rapporter om övergrepp, dödandet av civila som skett och sker. Visst, det är krig och det går väl inte att undvika helt, men det finns ju flertalet bevis på att amerikanska trupper medvetet dödar civila bara för skoj skull. Vidare finns det också erkännanden från amerikanska trupper att så är fallet.

Nu är jag inte ute efter att svartmåla någon sida alls. Jag har egentligen inga direkta åsikter om kriget men jag väljer ändå att föredra att lyssna till mina Irakiska vänner som bor i Sverige och har släktingar i Irak som rapporterar hur befolkningen verkligen ser på det hela och det tycker jag väger mer än att utgå från en massa skumma undersökningar gjorda av organisationer med sitt säte i USA (även om dessa är opartiska).

Jag har undersökt det hela ett par dagar över nätet och sett otaliga videos på hur de amerikanska soldaterna medvetet "slaktar" civila. De Irakiska soldaterna/motståndsrörelser hämnas naturligtvis de Amerikanska soldaterna och sedan är ställningstagande-kriget igång bland vanliga människor som oss andra. Jag tar inte ställning utan vill veta vad det finns för undersökningar som till skillnad från "Brookings Institution" visar att den Irakiska befolkningen inte alls är glada över kriget. Finns det några bra länkar man kontinuerligt kan besöka för att hålla sig informerad om händelserna? Någon undersökning som visar Irakiernas missnöje kanske? Och varför de är missnöjda?
Citera
2006-07-15, 15:16
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KönsKlas
Det som intresserar mest är vad den Irakiska befolkningen tycker om kriget. Är det verkligen så enormt trevligt som de Amerikanska "frihetskämparna" vill få det att låta?

Efter att ha talat med Irakiska bekanta till mig så har jag fått reda på att de inte alls är så glada över kriget. De amerikanska trupperna uppskattas inte alls av den Irakiska befolkningen. Visserligen är de glada över att Saddam nu är borta, men det verkar som att den övervägande majoriteten av den Irakiska befolkningen nu tycker att det är ett rent helvete och att USA kan i stort sätt dra åt helvete nu.

Det talas om opartiska undersökningar från bland annat den Amerikanska "Think Tank"-organisationen "Brookings Institution" som tydligen påstår att 80-90% av den Irakiska befolkningen är hur glada som helst över kriget och att de välkomnar de amerikanska trupperna med öppna armar. Jag personligen har mycket svårt att tro på detta efter alla rapporter om övergrepp, dödandet av civila som skett och sker. Visst, det är krig och det går väl inte att undvika helt, men det finns ju flertalet bevis på att amerikanska trupper medvetet dödar civila bara för skoj skull. Vidare finns det också erkännanden från amerikanska trupper att så är fallet.

Nu är jag inte ute efter att svartmåla någon sida alls. Jag har egentligen inga direkta åsikter om kriget men jag väljer ändå att föredra att lyssna till mina Irakiska vänner som bor i Sverige och har släktingar i Irak som rapporterar hur befolkningen verkligen ser på det hela och det tycker jag väger mer än att utgå från en massa skumma undersökningar gjorda av organisationer med sitt säte i USA (även om dessa är opartiska).

Jag har undersökt det hela ett par dagar över nätet och sett otaliga videos på hur de amerikanska soldaterna medvetet "slaktar" civila. De Irakiska soldaterna/motståndsrörelser hämnas naturligtvis de Amerikanska soldaterna och sedan är ställningstagande-kriget igång bland vanliga människor som oss andra. Jag tar inte ställning utan vill veta vad det finns för undersökningar som till skillnad från "Brookings Institution" visar att den Irakiska befolkningen inte alls är glada över kriget. Finns det några bra länkar man kontinuerligt kan besöka för att hålla sig informerad om händelserna? Någon undersökning som visar Irakiernas missnöje kanske? Och varför de är missnöjda?

Tror dom e lite missnöjda över alla attacker som sker , att man inte kan känna sig säker i landet . I dagsläget dödas fåtalet av just amerikanska trupper.
Citera
2006-07-16, 02:36
Medlem
KönsKlass avatar
Det rapporteras ju ganska kontinuerligt om man söker på nätet om civila som går åt hela tiden av amerikanska soldater. Nu är det kanske inte det jag är ute efter utan om det går att få fram någon information om vad det Irakiska folket tycker om läget just nu. Deras syn på situationen, är de för eller mot den "amerikanska befrielsen" just nu, eller hur ligger det till?
Citera
2006-07-16, 18:39
Medlem
illums avatar
Jag hittade en perfekt rapport om det där för ett tag sedan, ska försöka ta reda på den igen.

I väldig korthet kan man säga att kurder är skitnöjda med att USA är där, shia är halvnöjda och sunni är riktiga griniga med den överväldigande majoriteten av terrordåd på sina händer.
Citera
2006-07-16, 19:07
Medlem
illums avatar
Ok, här hittade jag den:
http://www.brookings.edu/fp/saban/iraq/index.pdf

Från sidan 40:

"Do you approve of attacks on US coalition forces?":
overall 47%, kurd 16%, shia 41%, sunni 88%

"Do you think Iraq today is generally headed in the right direction?"
overall 64%, kurd 76%, shia 84%, sunni 6%

Kolla igenom själv, det fanns både positivt och negativt om ockupationen där. De enda som svartmålas ordentligt är sunni-muslimer.
Citera
2006-07-16, 20:23
Medlem
dA_1_nibblahs avatar
Citat:
det finns ju flertalet bevis på att amerikanska trupper medvetet dödar civila bara för skoj skull.

"Look, a civilian!"
"Let's shoot him!"

Citera
2025-09-14, 18:30
Medlem
Citat:

Vrede i Spanien inför Irakkriget.

Hundratusentals, enligt vissa källor över en miljon spanjorer motdemonstrerade mot USA's krigsplaner mot Irak 2003.
Senast redigerad av 369H 2025-09-14 kl. 18:59.
Citera
2025-09-14, 18:32
Medlem
triptykens avatar
Citat:

Det finns en enormt bra podcast som har ett avsnitt om Irakkriget, The Dollop, som är väldigt informativt.

MEN det är en vänster och humorbaserad podcast och det finns en rejäl bit bias där bara så du vet (och inte känner dig lurad). Överlag en väldigt skoj podcast dock (New York to Paris Race är ett otroligt roligt avsnitt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in